• Miss Biii

inget bröllp pga pengabrist

Är det många som väntar m bröllop pga att finanserna inte finns för tillfället? eller gör man ett budgetbröllop?

Ska man se bröllopet som en rent juridisk ceremoni eller som en flådig lyx- och kärleksdag?

Vad säger ni????? Är det generellt skillnad på kvinnligt o manligt perspektiv?? Jag tycker klänningen är VIKTIG sen har jag vissa grejjer som jag tycker är viktigt iom middagen men jag kan dra in på vissa saker om det behövs men min m2b men ar att allt ska vara tipptopp, den finaste champagnen och den finaste oxfilén...osv

• Svar på tråden inget bröllp pga pengabrist
  • lecaroline

Jag tycker att du ska vara glad att han vill lägga pengar på det och att han tycker att det är en speciell dag för er.
    Men sedan måste man vara realistisk också!!

De frågor du ställer är något som bara ni kan svara på.
    Ingen annan vet vad som är viktigt för er. Och gifta sig ska man ju bara göra en gång i livet. Går ju inte att ta om det när man har mer pengar osv..
    Hur man än gör det ska det vara ett underbart minne för livet. Ett sådant bröllop man inte ångrar!

Vi gifte oss i finanskrisen när folk blev uppsagda över allt. Men vi klarade oss. Vissa av våra vänner gjorde det inte, men de kom ändå.
    Vi tog den tid vi behövde för att få ihop de pengar till vårt "drömbröllop"

• Bluebride

vi har knappt några pengar, men med hjälp av hyggliga grannar och lite finurlighet så kommer vi nog få vårt bröllop. Eftersom vi är småbarnsförälder, så känner man inte lika stort behov att stå på stort. Ingen alkohol, gubben har sin kostym som han har. Min klänning inhandlades till mitt förra bröllop som ställdes in, så jag har tur att jag handlade sånt då.

Lycka till i vilket fall som helst.

• Miss Biii

jag menar att jag vill veta hur andra tänker... vill inte ha råd om vår situation :))

• Fenixx

vi är vanligtvis enkla av oss och bryr oss inte om materiella saker och att ha det finaste runt oss osv...

men just för våran bröllopsdag vill vi anpassa precis efter hur vi vill ha det och ha fullservice med allt så inga av våra nära och kära ska behöva baka/städa osv

• Tausen

Vi tänker hålla nere på kostanderna, men vissa saker känns ju viktigare än andra. Skall försöka göra så mycket som möjligt själva samt ta hjälpa av släkt och vänner dagarna innan. (Dock inte på själva dagen) Vi har väl räknat på 15 -20 tusen, men om vi inte kan få ihop den funderar vi på att ta nån form av kuvertavgift istället

• Heloise

Vi väntade ett par år men sen vart jag trött på att vänta
    Visst önskar jag att vi hade haft 200 000kr över som vi kunde lägga på en fantastisk dag, men jag är inte uppfostrad så. Det finns inte i min världsbild att jag skulle spendera så mkt pengar på en dag, hade vi 200 000kr över så skulle vi ist ta tjänstledigt i ett halvår och resa jorden runt

Så kontentan är att vi väntade tills vi hade tillräckligt mkt pengar för att kunna bjuda på bröllop, köpa en klänning, en ny kostym, nya fina ringar och allt runtomkring, men inte tillräcklligt för att ha ett superlyxigt bröllop.
    Vi försökte vara ekonomiska och ta bort onödiga och kostsamma saker som man inte behöver( i våra ögon dvs).
    Vi är jättenöjda och lyckliga över vårt bröllop, det var vackert, maten var god, folk hade trevligt och viktigast av allt vi blev man och fru! Jag tycker faktiskt att många verkar tappa bort den delen i själva bröllopsplaneringen, det handlar inte om klänningar eller herrgårdar eller budgetalternativ, det handlar om att gifta sig, och gifta det blir man i jeans och tshirt i rådhuset oxå!

• Moirie

Jag tänker att det är lätt att dras med i en massa måsten och borden när man planerar. Flera gånger har vi fått ta ett steg tillbaka och fundera på om vi verkligen vill ha det på ett visst (oftast dyrare) sätt eller om vi tror att vi vill det för att det förväntas av oss, eller för att vi läst för mycket glamourösa bröllopsrepotage. För att få vårt absoluta drömbröllop så skulle vi behöva spara i flera år men det har vi ingen lust med. Vi är mer sugna på vara gifta med varandra snart än att vänta och spara ihop pengar.

Jag tycker att ett bröllop ska vara en dag där paret känner att bröllopet blev på deras sätt, oavsett om man valde budget eller superlyx. Och vad som är lyx är ju väldigt individuellt...

Angående kvinnligt och manligt så frågade jag BM igår hur han kunde vara så lugn när jag var så uppstressad över planeringen. "Jag oroar mig för det som det är värt att oroa sig över" svarade han.

• brud2011

Vi har precis bestämt oss för att gifta oss sommaren 2011 så vi kommer att spara så mycket vi bara kan tills dess, och har gjort en budget som vi hoppas vi kan hålla någorlunda.

• Miss Biii

kan ju va smart att fria o bestämma ett ca datum så man har ett mål o sträva emot... låter vettigt

brud2011 skrev 2009-09-15 13:28:03 följande:
    Vi har precis bestämt oss för att gifta oss sommaren 2011 så vi kommer att spara så mycket vi bara kan tills dess, och har gjort en budget som vi hoppas vi kan hålla någorlunda.
  • lecaroline

När man är ute i god tid så har man ju lyxen också att kunna fynda.
    Jag var en av dem som köpte champangeglas på ikea för 1 kr st.
    Värdens finast brudklänning för 4000kr.
    Min mans alla kläder + skor 2000kr.

Jag bara älskade reor och tradera under planeringen. Självklart köp och sälj här med

Vi höll nere kostnaderna för att vi hittade billigare allternativ, men lika fint som lyx typ.. Är ni med på hur jag menar??

Svar på tråden inget bröllp pga pengabrist