• Björnisarna

Måste man bjuda alla släktingar?!

Jag å min M2B planerar för fulla muggar inför vårat sommarbröllop 2010!

Nu till kruxet: Jag känner att jag inte vill bjuda ALLA mina farbröder/morbröder/kusiner och han känner att han inte heller vill bjuda alla sina farbröder och kusiner. Hur ska man lösa detta? Vill ju inte att någon ska känna sig ovälkommen heller, men man har inte samma relation till alla far och morbröder precis.. och vi vill kosta på middag och sådant så vi vill inte att antalet gäster ska bli sådär jättestort.

Hjälp oss! Hur ska vi göra? Kan vi bara bjuda de vi verkligen vill ska komma utan att vara elaka??

• Svar på tråden Måste man bjuda alla släktingar?!
  • Avalon75

Vi bjuder dem vi har en relation till. Dvs träffar mer än på bröllop och begravningar...

• Fenixx

min sambo har ganska stor släkt och jag har en liten släkt och vi känner att varför bjuda såna vi sällan träffar. så vi kommer inte bjuda kusiner, farbröder osv

blir närmsta släkten bara och så en massa vänner.

• MajasMamma

Hej!!

Nej nej det måste man inte. Mitt bröllop tex så bjuder jag alla mina släktingar men min sambo vill inte bjuda alla sina pga att de inte umgås så mkt och att vi har inte varit bjudna till deras.

Nej så länge så man själv är nöjd så räcker det som skäl!!

• Björnisarna

Tack för era tankar! ni tror inte att om man bjuder en del kusiner men inte alla så kan de objudna bli förargade?
    sen tänker jag lite så att en del far/morbröder tror jag faktiskt inte skulle komma fast de får en inbjudan, så jag kanske kan bjuda dem ändå? men tänk då om de sen kommer iaf!! Huu..

• AnnaMartin

Vi har haft samma funderingar men kommit fram till att vi bara bjuder de som vi verkligen vill ha på vårt bröllop. Dessutom bjuder vi bara de farbröder/mostrar/kusiner osv som vi båda har träffat och känner att vi känner. För de är ju trots allt bådas bröllop! Både min mamma och pappa har dessutom pratat med sina föräldrar (dvs mina mor- och farföräldrar) och förklarat situationen (eftersom de är de som kanske blir mest upprörda över att inte hela släkten blir bjuden).

Men jag vet, detta är jättesvårt! Men tänk som sagt att de är ert bröllop (och era pengar)!

• Björnisarna

Så sant så sant..!! fler åsikter någon?!

• Tekla09

Min sambo bjöd inga släktingar (förutom syskon och föräldrar) medan jag bjöd alla mostrar och morbröder. Där kände jag att det var alla eller ingen. Kusiner bjöd jag bara de jag umgåtts med. Kändes bra!
    Lycka till!

• Björnisarna

Okej, ingen som ifrågasatte det?!

• gumzan

Håller med Avalon75, detsamma gäller för oss. och eftersom båda mannen och jag är skilsmässobarn med nya familjer kors och tvärs så blir det mycket folk ändå.

• Björnisarna

Ja, min M2B är också det. Då blir det ju större "nära familj" att bjuda.

Fler åsikter?! :)

• Moirie

Visst, några kanske surnar till om de inte blir bjudna men är det så farligt då, om ni inte har en särskilt nära relation? Hur man än gör så kommer det garanterat finnas några som tycker att de borde blivit bjudna men det går ju inte att bjuda hela bekantskapskretsen. Vi bjuder de som vi har en relation med utanför "begravningar och 80-årskalas" och de släktingar vi skulle vilja ha en närmare relation till än vad vi har just nu (vi ser bröllopsinbjudan lite som en investering i relationen).

Sedan kan jag tycka att det man kan bli besviken på en utebliven inbjudan av olika "goda" skäl. Om man tycker sig stå brudparet nära och inte blev bjuden går det ju att förstå att man blev besviken, men om man surnar till för att man var en av kusinerna som inte blev bjuden men själv inte bjudit brudparet till någon typ av sammankomst eller visat något intresse för att umgås med dem så tycker jag man får lov att komma över det ganska snabbt. Det är ingen rättighet att få gå på bröllop bara för att man är släkt.

• nni

Vi bjöd våra föräldrars syskon samt varsin kusin respektive varit uppväxta med. Inga andra kusiner. Samt bjöd jag inte min faster som jag inte haft någon som helst kontakt med.
    Ingen ifrågasatte det, de förstod att vi bjöd de som vi har kontakt med i nuläget. Vi bjöd också våra nära vänner som vi har kontakt med i nuläget. Faktiskt inga kommentarer. Men man får nog räkna med en o en annan men vadå, sin egna känsla brukar va det bästa att gå efter.

• nni

(Mina mostrar var glada o lite förvånade över att de var bjudna. Men även vi inte har någon superkontakt i nuläget ville vi väga upp våra sidor, han med styvsyskon o jag med mostrar)

• Björnisarna

Tack för era inlägg! Ja, det ska bli spännande och se vad vi får för respons på gästlistan. Vi har inte berättat för våra familjer än heller (fast vi tror de anar..) och det ska bli skönt och bolla med mamma och svärmor hur de tänker också. Känns dumt och bjuda alla morbröder utom en lixom.. och som jag skrev tidigare tror ja inte de skulle komma fast de fick en injudan..men vem vet?!

• Ore

Jag skulle inte ge mig på att bjuda "alla morbröder utom en", eller "nästan alla kusiner utom någon enstaka", trots ev. brist på relation... Däremot skulle jag kunnat bjuda en kusin, men inte resten, om den personen av någon anledning stod mig extra nära (om jag inte ville bjuda alla kusiner). Det är ALDRIG roligt att bli utesluten. Är det så att man inte har någon vidare relation, så kanske inte den som är inbjuden tackar ja... Det enda man "offrat" då är ju kostnaden för ett inbjudningskort, och så vet man att det inte är någon som klagar över att den inte blev bjuden. Men visst får man ju ta "risken" att personen i fråga tackar ja...

• nni
    Ore skrev 2009-09-22 13:53:04 följande:
    Jag skulle inte ge mig på att bjuda "alla morbröder utom en", eller "nästan alla kusiner utom någon enstaka", trots ev. brist på relation... Däremot skulle jag kunnat bjuda en kusin, men inte resten, om den personen av någon anledning stod mig extra nära (om jag inte ville bjuda alla kusiner). Det är ALDRIG roligt att bli utesluten. Är det så att man inte har någon vidare relation, så kanske inte den som är inbjuden tackar ja... Det enda man "offrat" då är ju kostnaden för ett inbjudningskort, och så vet man att det inte är någon som klagar över att den inte blev bjuden. Men visst får man ju ta "risken" att personen i fråga tackar ja...
    Men om man INTE träffar sina kusiner eller morbröder eller vad som, så e det inte konstigt att de inte blir bjudna. Man får se sin släkt som den e. Vissa har bra relation till alla sina släktingar vissa inte...
  • Björnisarna

Knepig situation det här tycker jag. Speciellt när jag vet att morbröderna/farbröderna/fastrarna har nära relationer till varandra och kommer prata sinsemellan. :( Hade vi haft god ekonomi hade vi inte tvekat utan bjudit allesammans, men nu har vi ju inte det :(

• nni

I min släkt e det lite uppdelat, och en del pratar inte med varandra. Gäller inte bara att vi inte pratar med vissa. Därför var det lättare för oss att välja gästlista. Det blev en jätte rolig fest o bra stämning!
    Lycka till!

• BrideBecks

Vi tänker bara bjuda de vi har kontakt med och träffar regelbundet. Sen finns det ju gränsfall vid vissa men då tänker jag "Skulle de bli upprörda om de inte blev bjudna eller skulle jag bli upprörd om de inte bjöd mig på deras brööllop?" och där har jag svaret om de blir bjudna eller inte.

• Björnisarna

Ja det var en bra fråga och ställa sig BrideBecks!!

Svar på tråden Måste man bjuda alla släktingar?!