• MimmiMama

hur lång leveranstid är rimlig?

det har gått 2 mån inte ett ord från fotografen...svarar inte i telefon, på mail eller sms. Skickade brev igår och hoppas få svar....
    Vi skulle få korten på cd-skiva så inga förstorningar är beställda. Vi är så besvikna då vi vill skicka tackkort och skicka in till tidningen.

• Svar på tråden hur lång leveranstid är rimlig?
  • thosan

camilla 32 skrev 2009-09-24 21:32:04 följande:

En hobbyfotograf borde göra bilderna snabbare än 3 veckor.Jag gör mina på några dagar.En yrkesfotograf däremot brukar ta längre tid eftersom de jobbar med det och har ofta mycket på G.
    Får säga att det är snabbt jobbat. För egen del tar bara sorteringen ca 1 dag. Redigeringen får ske på kvällar, så 2-3 veckor är ganska normalt för en hobbyfotograf.
  • camilla 32

beror lite på vad man har för jobb annars också. Själv jobbar jag heltid. Men alltid 24 timmars pass. Så har mycket ledigt i veckorna
    Fast jag redigerar aldrig 800 bilder. Runt 100 bilder max.
    Sen resten på skiva. Sållar bort de misslyckade korten.

thosan skrev 2009-09-24 22:36:47 följande:
    camilla 32 skrev 2009-09-24 21:32:04 följande:
    Får säga att det är snabbt jobbat. För egen del tar bara sorteringen ca 1 dag. Redigeringen får ske på kvällar, så 2-3 veckor är ganska normalt för en hobbyfotograf.
  • ConnyD

kan svara för mig själv, jag är hobbyfotograf som gör bröllopsjobb och i mitt avtal med kund står det att jag levererar inom 30 dagar. då har jag garderat mig. oftast kan det ta ca 2 veckor men ibland hittar jag nån bild jag vill göra nått särskilt med och då kan photoshoparbetet ta mycket längre tid. Men jag tycker inte att man ska behöva vänta mer än 30 dagar.

• Crisp

Är professionell fotograf och har leveranstid 3-5 veckor. Har man bröllop varje helg och levererar 150-300 bilder på cd så tar det många timmar vid datorn. Dessutom vill kanske brudparet ha lite konstnärliga bilder; softade, vinjetterade, bilder i flera lager där man jobbar länge med retuscheringen, sephiabruna och svartvita. Även om man inte ska göra så många konstnärliga bilder så ska varje bild öppnas från RAW-formatet, kanske rätas upp och beskäras, fixa kontrast och färger och sedan sparas om i Photoshopformat och Jpeg. Om man då ska leverera 200 bilder så tar det en stund, det måste ni som kunder förstå. Det är inte bara till att lägga ner bilderna på en skiva, inte. Under högsäsongen är det rimligt att räkna med 4-6 veckors leverans. Däremot är det inte acceptabelt av fotografen att inte vara anträffbar när ni ringer och mailar!

• 20090804 1

Jag kan bara säga från mitt perspektiv så ska det ta max en vecka.
    Jag brukar leverera snabbare än så.

• MimmiMama

jag har full förståelse för att det kan ta tid men jag vill ju få besked....ett svar...är rädd för att vi aldrig får dem...fy vad jag skulle bli ledsen då...

• kpt

Hobbyfotografer som bara bränner ut JPEG-bilderna på en skiva kan säkert fixa det på en vecka men förbundet (SFF) brukar säga att det tar ca 15 min per bild att redigera. Har man dessutom ett eller flera bröllop per vecka och efterbeställningarna hamnar i kö kan man inte alltid fixa det så snabbt som man skulle vilja.

Men givetvis ska fotografen kunna svara på mail och berätta hur det ser ut.

• Crisp

Tack kpt! Har man många jobb på en vecka (behöver ju inte bara vara bröllopsfotograferingar utan även barn, produkter m.m.)hamnar de såklart i kö. Eller om man har två eller flera heldagsarrangemang. Huvudsaken är väl att man försöker hålla vad man kommit överens om från början. Jag skriver alltid en bokningsbekräftelse tillsammans med brudparet och där framgår det klart och tydligt vilken leveranstid de kan förvänta sig.

• MimmiMama

ja en sådan bokningsbekräftelse skulle man ha skrivit...var väl lite naiv och helt ärligt hade vi hundra saker att tänka på att detta föll bort...vilket vi ångrar nu.
    Men vad ska man göra nu då? jag har provat att kontakta på alla sätt och får inte något svar. Känns ju väl drastiskt att åka hem till henne då hon inte har en ateljé...
    Jag är alldeles villrådig och ledsen för jag vill ju verkligen ha korten...

• Hjartafró

Vi fotades i lördags och kommer att få våra bilder i början av nästa vecka. Snabbt jobbat med andra ord!

Mer än två, tre veckor tycker jag nog inte att man ska behöva vänta...

• Brud på resande fot

Alltså... jag är ju lite nyfiken på att få veta om ni fått tag på fotografen vid det här laget? Kan ju vart så som någon skrev tidigare att personen i fråga var på semester och därför inte anträffbar. Man hoppas ju verkligen att ni fått tag i henne...

• MimmiMama

vi fick korten i brevlådan så nu har vi dem i alla fall. Ingen annan förklaring än att det var tre dagars jobb och en kommentar att andra fått vänta längre. Jag är inte nöjd med kontakten och bara ett fåtal kort är retuscherade och inget av dem är ett som man kan skicka till tidningen.

• lemonbird

3 veckors leverans tror jag är ganska normalt...

• 20091102

När jag plåtar bröllop så tar redigeringen ibland uppåt 20-30 timmar, beroende på ambitionsnivå, antal bilder och hur välexponerade de var från början..

Jag tog ca 1400 bilder senast, behöll 350 och la rejält med tid på ca 20 av dem, leverans efter en vecka (350 st). Jag satt då i princip nonstop hela söndagen (dusk til dawn) och halva måndagen innan jag var klar.

När vi gifte oss så tog det drygt 3 veckor innan vi fick bilderna vill jag minnas, har för mig att vi fick bilderna dagen efter vi kom hem från vår bröllopsresa, och vi var borta i 3 veckor..

Svar på tråden hur lång leveranstid är rimlig?