• JustMeAndMyLove

Trodde inte det var sant...

Min lillasyster berätta plötsligt för mig att hon vaccinerat sig mot nån sexuellt överförbar sjukdom som kan ge livmodercanser (om jag uppfattade henne rätt).
    Hon säger att hon gjorde det när hon var 13 vilket ju fick en annan att hicka till.

13? frågade jag, hade du sex när du var 13?!

Nej, skrattar hon, jag har aldrig haft sex (jag drar en lättnads suck.
    Men ifall man blir våldtagen, avslutar hon sin mening.

Det knöt sig så förbannat i min mage.

Min lillasyster tänkte när hon var 13 år gammal att det kändes bäst att vaccinera sig mot nån sjukdom som hon kan få ifall hon blir våldtagen.... Hon bor i en liten stad, i ett tryggt område... Alla hennes komspiar tog samma vaccin.
    Jag själv skulle inte ens komma på tanken. Även om jag kan erkänna att jag har en försvarsspray i fickan på kvällarna. Men det är faktiskt mest för att jag är så jäkla rädd för grävlingar!

Är det kanske DAGS att göra nått åt alla sexuella våldsbrott snart?? Hur kommer det bli när mina barn är 13?

Ger man dem en så här innan de lämnar huset? :
    www.aftonbladet.se/wendela/article5723023.ab

• Svar på tråden Trodde inte det var sant...
  • suamaca

Du tror inte det är gardasil hon fått? Rabatterat för flickor mellan 13-17 år!

• lillalyckan
    suamaca skrev 2009-09-25 06:02:19 följande:
    Du tror inte det är gardasil hon fått? Rabatterat för flickor mellan 13-17 år!
    Det kan det nog mycket väl vara som hon fått, men det upseendeväckande är väl ändå att hon tänker "om jag blir våldtagen". Det är ju helt sjukt att hon ens ska behöva ha den tanken! Ledsen, blir också lite upprörd över sånt där...
  • 27juni2009

Det positiva med att hon tog den är ju iallafall att den skall tas INNAN man sexdebuterar för att ge bäst nytta.
    men visst är hennes anledning skrämmande

• Chris24

Jag gjorde detsamma när jag var 13år ska du veta, jag bodde ocså i en liten stad som ansågs vara trygg o bekväm, jag gick hem själv om kvällarna efter en utgång som jag då aldrig hade gjort nu i Malmö o idag är jag 24år, aldrig i livet.

Men jag gjorde det bara fall i fall, man vet aldrig ärligt talat o nu för ca 2v sen höll en kompis till mig på o bli våldtagen,hon drogs in i en bil och 4 killar försökte våldta henne, tur för henne så cykla en annan kille förbi o hörde hennes skrik som gjorde att han kom imellan o stoppa det hela, tack o lov blev hon aldrig våldtagen men bara att det skedde o just i typiska Malmö enligt mig gjorde att jag ALDRIG ALDRIG går ensam eller nåt liknande i Malmö en kväll, spelar ingen roll om det är fred-sönd alltså..

Så jag förstår att det känns obehagligt men tänk ändå va ansvarsfull hon är som gör detta? Jag själv vet känslan av att bli våldtagen tyvärr, inget jag vill prata om här men tack gode gud att jag både hade tagit sprutan och hade skydd så man inte blev gravid för jag mådde inte bra, i 2år gick jag o hatade män, verkligen avskydde dem. Tänk om jag hade blivit gravid tänker jag nu, den enda som vet är min bästa kompis som fick hämta mig den kvällen samt min fästman idag, 5år senare.

Så tänk att hon är duktig är vad jag ville komma fram till! :)

• CeKe

hm, håller fullständigt med om att det måste göras något för känslan av trygghet i vårt samhälle! Tror faktiskt även att medierna kanske kan bearbetas där då de basunerar ut en massa information, ibland i större skala än det är, och medverkar till en känsla av otrygghet, även om den inte alltid är befogad. Till exempel tror merparten att våldet har ökat i vårt samhälle, men statistiskt sett har inte antalet brott ökat, men däremot medvetandet av de våldsbrott som begås...

I övrigt tycker jag att det var ett moget val av din syster att ta vaxinet =)

• Trasan99

Vaccinet måste väl ges i den åldern, tror jag, annars funkar det inte. Fast jag håller med om att det är läskigt att hon tänker så....

• JustMeAndMyLove

Ja, jag håller absolut med om att det är ansvarsfullt av henne :) Och sen är man ju liiite glad att hon ine har en SÅ tidig sexdebut också.. Blir bar aså upprörd över att rädslan finns där så tidigt.

Media har förståss stor del i det men mycket pekar på att det ökar med den sortens brott. Inte att förglömma så våldtas allt fler män nu (eller så vågar fler träda fram, kan ju också vara fallet)

Ja det var nått jag behövde skrika av mig i alla fall :)

• Bobou

Jag tyckte det var en konstig anledning till att vaccinera sig. Om man blir våldtagen? För annars skulle hon inte ha sex nånsin eller? Det är inte som att det är större sannolikhet att smittas av HPV om kontakten är en våldtäktsman!

Det är faktiskt ett anmärkningsvärt linjärt samband mellan antal sexpartners och sannolikhet att man bär på HPV, eftersom det är ett så vanligt virus. Tror att efter typ fyra partners är risken över 50%.

• JustMeAndMyLove

Jag tror knappast hon trodde att hon aldrig skulle ha sex, men som 13 är det inte så ovanligt att man inte tänker ha det den närmaste tiden.
    Hennes anledning var klar, sen att hon kollade upp statestik innan hon tog sitt beslut tror jag knappast.
    Det hanldar helle rinte om vaccinet eller sjukdommen i sig, det hanldar om att 13 åriga flickor vaccinerar sig mot sjukdommar för att de inte vill bli sjuka om de våldtas.

Bobou skrev 2009-09-25 16:04:33 följande:
    Jag tyckte det var en konstig anledning till att vaccinera sig. Om man blir våldtagen? För annars skulle hon inte ha sex nånsin eller? Det är inte som att det är större sannolikhet att smittas av HPV om kontakten är en våldtäktsman! Det är faktiskt ett anmärkningsvärt linjärt samband mellan antal sexpartners och sannolikhet att man bär på HPV, eftersom det är ett så vanligt virus. Tror att efter typ fyra partners är risken över 50%.
  • Bobou

Jo, jag förstår hur du menar... men tror du att den tanken kommer från henne själv "jag måste bli vaccinerad utifall att jag skulle bli våldtagen" eller tror du att det är någon som har sagt det till henne?

Det som gör mig misstänksam är att detta är ett fall där det finns stora pengar att tjäna på folks rädsla. Om någon har sagt detta till henne, så är det ett mycket fult sätt att göra reklam för ett vaccin som landstinget betalar 2000 kr/sprutan på (eller nåt sånt). Dessutom späder det på den farliga och missvisande bilden av att könssjukdomar är en syndernas bestraffning, som bara drabbar omoraliska personer, alltså finns det ingen anledning för mig som bara har haft sex med snälla killar att gå och klamydiatesta mig.

OM tanken kommer helt från henne själv, ja, då håller jag med dig.

• JustMeAndMyLove

Den tanken kom från hennes vänner, diskussioner dem emellan om jag förstod det rätt. Sen om det kommit nån reklam in i bilden tror jag inte, då har jag missat den helt.

Men nog är det sant att folk tjänar mängder med pengar på oro och skräckscenarios som aldrig blir verklighet. Det har vi ju ett lysande bevis av idag:
    Svininfluensan

Vaccinbolagen höjde priserna i takt med lösnummerförsäljningen av aftonbladet så gott som.

Bobou skrev 2009-09-25 16:21:48 följande:
    Jo, jag förstår hur du menar... men tror du att den tanken kommer från henne själv "jag måste bli vaccinerad utifall att jag skulle bli våldtagen" eller tror du att det är någon som har sagt det till henne?Det som gör mig misstänksam är att detta är ett fall där det finns stora pengar att tjäna på folks rädsla. Om någon har sagt detta till henne, så är det ett mycket fult sätt att göra reklam för ett vaccin som landstinget betalar 2000 kr/sprutan på (eller nåt sånt). Dessutom späder det på den farliga och missvisande bilden av att könssjukdomar är en syndernas bestraffning, som bara drabbar omoraliska personer, alltså finns det ingen anledning för mig som bara har haft sex med snälla killar att gå och klamydiatesta mig.OM tanken kommer helt från henne själv, ja, då håller jag med dig.
  • Bobou

Absolut!

Det tråkiga i läkemedelssammanhang är att "reklamen" kan komma i form av rådgivning från läkare och sjuksköterskor sponsrade av läkemedelsbolagen... Jättesvårt att bilda sig en egen uppfattning!

JustMeAndMyLove skrev 2009-09-25 16:34:49 följande:
    Den tanken kom från hennes vänner, diskussioner dem emellan om jag förstod det rätt. Sen om det kommit nån reklam in i bilden tror jag inte, då har jag missat den helt.Men nog är det sant att folk tjänar mängder med pengar på oro och skräckscenarios som aldrig blir verklighet. Det har vi ju ett lysande bevis av idag:SvininfluensanVaccinbolagen höjde priserna i takt med lösnummerförsäljningen av aftonbladet så gott som.
  • JustMeAndMyLove

Ja tyvär är det nästan alltid så. Pengarna styr, Det ser man pinsamt tydligt på hur fattiga länder behandlas när det gäller ransonering av livsviktiga medeciner.

Men när det gäller våld i vardagen så måste det ha ökat mycket ändå, det tycker jag känns i ens egen närhet.
    En vänninas son fick sin rygg bruten av en grupp äldre bandyspelare mitt på ljusa dagen på väg hem från skolan för några år sen mins jag. Har själv utsats för mycket våld under hela mitt liv, delvis för att jag "utsatte" mig för sådana "miljöer" i tonåren, men det känns som att våldet blir allt mindre provoserat och att det aldrig får några konsekvenser. Ja nu sprudlar jag på i egna tankar igen, hehe. Tänker högt..

Bobou skrev 2009-09-25 16:38:26 följande:
    Absolut!Det tråkiga i läkemedelssammanhang är att "reklamen" kan komma i form av rådgivning från läkare och sjuksköterskor sponsrade av läkemedelsbolagen... Jättesvårt att bilda sig en egen uppfattning!
Svar på tråden Trodde inte det var sant...