• Bobou

Trodde inte det var sant...

Jag tyckte det var en konstig anledning till att vaccinera sig. Om man blir våldtagen? För annars skulle hon inte ha sex nånsin eller? Det är inte som att det är större sannolikhet att smittas av HPV om kontakten är en våldtäktsman!

Det är faktiskt ett anmärkningsvärt linjärt samband mellan antal sexpartners och sannolikhet att man bär på HPV, eftersom det är ett så vanligt virus. Tror att efter typ fyra partners är risken över 50%.

• Bobou

Jo, jag förstår hur du menar... men tror du att den tanken kommer från henne själv "jag måste bli vaccinerad utifall att jag skulle bli våldtagen" eller tror du att det är någon som har sagt det till henne?

Det som gör mig misstänksam är att detta är ett fall där det finns stora pengar att tjäna på folks rädsla. Om någon har sagt detta till henne, så är det ett mycket fult sätt att göra reklam för ett vaccin som landstinget betalar 2000 kr/sprutan på (eller nåt sånt). Dessutom späder det på den farliga och missvisande bilden av att könssjukdomar är en syndernas bestraffning, som bara drabbar omoraliska personer, alltså finns det ingen anledning för mig som bara har haft sex med snälla killar att gå och klamydiatesta mig.

OM tanken kommer helt från henne själv, ja, då håller jag med dig.

• Bobou

Absolut!

Det tråkiga i läkemedelssammanhang är att "reklamen" kan komma i form av rådgivning från läkare och sjuksköterskor sponsrade av läkemedelsbolagen... Jättesvårt att bilda sig en egen uppfattning!

JustMeAndMyLove skrev 2009-09-25 16:34:49 följande:
    Den tanken kom från hennes vänner, diskussioner dem emellan om jag förstod det rätt. Sen om det kommit nån reklam in i bilden tror jag inte, då har jag missat den helt.Men nog är det sant att folk tjänar mängder med pengar på oro och skräckscenarios som aldrig blir verklighet. Det har vi ju ett lysande bevis av idag:SvininfluensanVaccinbolagen höjde priserna i takt med lösnummerförsäljningen av aftonbladet så gott som.
Svar på tråden Trodde inte det var sant...