Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

kan min son följa mig till altaret?

I Sverige är det allra vanligast att man går in tillsammans. Det råkar nämligen vara så att vi har en nästan unik tradition i världen av att visa att båda har valt att ingå äktenskap frivilligt. Det började tydligen redan på 1300-talet.
    Själv tycker jag att det är fantastiskt och är stolt över att det är så.

Överlämningar kommer mest från att man har titta på filmer eller att man har andra rötter och då vill göra som sina föräldrar gjorde.

Dessutom så tar svenska kyrkan i stort avstånd från överlämning. En del präster orkar inte bråka utan upplyser bara om innebörden och hoppas sedan att brudparet ska välja att gå in tillsammans. Andra som är väldigt konservativa (gammalmodig kvinnosyn) kan tycka att det är helt OK.

Jag känner själv en präst som alltid berättar om bakgrunden, om var det kommer ifrån och att han tycker att det är kvinnoförnedrande att en i paret ska behandlas som handelsvara, men han säger inte nej fast han blir alltid ledsen när brudparet struntar i vad han försöker säga.

Detta inlägg vara bara för att informera lite. Man kan alltså få tvärnej om man vill göra på något annat sätt än vad svenska kyrkan har i sin ordning. Man får tänka på att det är en öppen gudstjänst man deltar i som är tillgänglig för alla.

flassan skrev 2009-09-27 22:22:56 följande:
    jaa jag gör nog alltid som jag vill men jag har faktiskt ALDRIG vart på ngt kyrkobröllop... (mina vänner är inte giftastyperna och släkten inte heller.. hehe)så har inte så mkt att gå på mer än hollywoodrullar
  • Aleta

Eftersom du inte har varit på något svenskt kyrkbröllop så kanske jag ska berätta att det är väldigt vanligt att ha ett par barn som går precis framför brudparet.
    De går alltså inte in själva först, utan man går i en grupp, fast de är framför. (Väldigt ofta får brudparet skynda på dem lite, för de brukar ha fått instruktioner om att inte gå för fort och det tar de på stort allvar. .)

Om din son och hennes systerson går sida vid sida precis framför er så skulle det också vara jättefint. Eller om kyrkan är bred så kan ni gå i bredd.

Prata som sagt med prästen och hitta något som känns bra. Jag tror att ni kommer att se jättefina ut vare sig ni går in tillsammans eller inte.

• Aleta

De går precis framför.
    Jag kunde lätt sträcka ut handen och klappa min dotter på huvudet om jag ville.

flassan skrev 2009-09-28 16:13:41 följande:
    ursäkta den korkade frågan men kan de gå PRECIS framför alltså?(jag känner ju min son och DÄRFÖR ville jag nog hålla han i handen kändes tryggast så.. hehe)
Svar på tråden kan min son följa mig till altaret?