Inlägg från: flassan |Visa alla inlägg
  • flassan

kan min son följa mig till altaret?

Hej hej!
    Några funderingar kring brudfölje...
    Vi har nog bestämt oss för att inte ha några tärnor eller bestmen å sånt där.
    MEN undrar vad ni tycker om detta.
    Vi är då två tjejer som gifter oss (vi är 26 och 29) och jag har en son.
    Min blivande fru och han står varann jättenära.
    Hon har en systerson som vi står nära (barnen är 9 och 7 vid bröllopstiden)
    Vi tänkte att min blivandes systerson "leder" henne till altaret och min son leder mig...
    Vad tror ni om det?

tacksam för tips

• Svar på tråden kan min son följa mig till altaret?
  • flassan

Men det är ju jättemånga som går in med sin pappa å sånt där...
    Jag har inte värsta bästa kontakten med min far så jag ville hellre ha min son som dessutom fast han är nio snart tycker att det är VI alla 3 som ska gifta oss...hehe så han känner sig delaktig men ändå inte har för stor uppgift (hörde just talas om en pojke som var ringbärare och misslyckades med det pga nervositet... ) tänker att det är tryggt och ser fint ut...

tänkte gå in till orgeltoner av Everything I do I do it for you...
    den har så vackert intro...

• flassan

fast det är klart de kan ju gå framför oss... men vad ska de göra det för igentligen? alltså vad fyller det för funktion.. går de bakom kommer jag bara gå å vända på mig...

• flassan

Ett alternativ är ju att vi går inte vi tre tillsammans alltså jag, blivande fru och son... kommer troligen dessutom å ha lite mage pga av graviditet då (HOPPAS VI) så det ska ju se familjärt ut och inte som någon oskuldssaga hehe

• flassan

tack...
    det känns bra för oss att gå "två å två" med de små... vi vill gärna att alla ska få känna sig delaktiga i det hela...

• flassan

HAHA nej det vill man ju inte va med om både underårig och nära släktinggiftemål känns minde charmigt...

Men tror man verlkligen det?
    alltså jag menar vårt bröllop bli ju inte så konvetionellt från början ändå...

jag kännde att det skulle se fint ut...

Och den som blir följd av sin pappa tror man väl inte att de ska gifta sig?
    vi tänkte alltså att ex min blivande går in å när de är framme vid altaret så väntar hon på mig där eller vice versa...

Prällen tror jag INTE har ngt emot det de är så öppna för allt nytt och mysiga i vår valda kyrka...

• flassan

ja det var nog så jag tänkte.. alltså inte att vi går i samlad trupp... är nog lite otydlig..haha det ser så bra ut i MITT huvud...

• flassan

Jaa vi får nog fundera på det där endel... det är himla svårt... det som ser bra ut i den enas ögon osv...

och det är sant det där med fria val också..

Vi har bokat Norrköpings Borgs kyrka...

MEN fick veta igår att vi har fått vår drömbostad som ligger en bit bort så vi ska se oss om efter en annan kyrka eventuellt då vi gärna vill ha nära till den hemifrån (det känns fint att kunna promenera dit när man vill...) Och prästen kan ju följa med... fast vi har inte bestämt präst ännu.. de är så underbara båda två vi har träffat!!

• flassan

vi är inte så välplanerade som ni märker...

• flassan

jag tror min som skulle vägra om han visste att det hette näbb...

haha min lilla hiphoppare

• flassan

tack lyckligast...
    jag kände att det var ganska starka åsikter i denna frågan som jag igentligen bara flundrar lite lätt på...
    Och jaa jag tror att vi kommer att göra så att min sambo går in först med sin systerson (som kanske inte tillhör vår "nya" familj som ngn tycker men vi står honom nära) sen väntar hon på mig och så går jag in med min son... TROR det känns rätt för oss....

tack för alla tips!!

• flassan

HAHA faministbrud jag vet... jag har fasiken en examen i genusvetenskap ju...
    OCH i min närhet finns det ingen som upprörs över sånt... de är mest glada över ett tillfälle å parta...

• flassan

och vi ser på detta mest som att det är charmigt att låta våra små troll vara med och vara delaktiga.. vi tänkte oss att det kanske är blir lite mer upplättat om vi kan gå med varsitt troll och busa lite... Alltså vi är inte några såna personer som normalt sätt gillar att gå i en kyrkogång...

• flassan

jag förstår att alla härjar kring detta med att "ge bort" och vad det betyder.. men ska vi se det SÅ kritiskt så är det ju HEMSKT att ens gifta sig överhuvuvudtaget med tanke på tvångsäktenskap osv...

Och vi VÄLJER inte bort att gå in tillsammans... Vi bara funderar på alternativ och vi går ju vid varandras sida hela tiden.... haha

SKIT vad alla är superseriösa med detta... Jag ska nog hålla mina ideer kring detta själv..

Och vi känner prästerna i fråga och vi kommer att få göra som vi vill... (om vi ens väljer att vara i själva kyrkan... kan bli en annan vacker plats...)

• flassan

oki tack alla för fina inlägg...
    Jag har fått en del att fundera på nu.. hehe
    tror att vi kanske går in tillsammans

• flassan

jaa jag gör nog alltid som jag vill
    men jag har faktiskt ALDRIG vart på ngt kyrkobröllop... (mina vänner är inte giftastyperna och släkten inte heller.. hehe)
    så har inte så mkt att gå på mer än hollywoodrullar

• flassan

jag har funderat lite på denna fråga som jag inte har lagt så stort krut på innan och kommit fram till några saker.

Det jag hade tänkt mig är inte att vi ska ha någon form av brudöverlämning, utan för mig handlade/handlar det mer om att jag har så JÄDRA svårt för att se mig själv gå längst en altargång och vara helt seriös tillsammans med min blivande fru... Vi är så långt ifrån ett Svenssonbröllop man kan komma i många avseenden.
    ÄNDÅ vill jag ha det i kyrkan.. Min sambo var mer tveksam på grund av de historia av förtryck, BLANDANNAT för homosexuella som kyrkan har representerat i alla tider. Själv är jag inte "troende" men jag uppskattar kyrkan och jag ser mer Svenska kyrkan som en plats där alla är välkommna och jag tycker dem är modiga som TROTS att kyrkan i regel är konservativ ändå har intagit en något mer modern människosyn....

Iallafall så ville jag komma fram till att det ABSOLUT inte handlar om någon brudöverlämning för mig utan snarare ett alternativ som skulle kännar mer "vi" och inte så himla pampigt. När det är barn med i bilden är det omöjligt (iallafall när det gäller dessa barn) att regissera ett skådespel med manus som de ska följa. Vi resonerade så att det skulle se fint ut. Och vi är SKITRÄDDA att vi ska se ut som ett klyshigt flatpar i kyrkan då en av oss INTE kommer ha klänning men troligen den andra av oss...

Hur som haver så ska vi ge detta med symboliken en funderare.
    Men jag känner att det inte i vår situation skulle kännas kul att tex vår son ska gå in före oss då vi vill vara enade som en familj. Att bjuda in min blivande frus systerson i detta skulle endast vara en fin gest som säger att vi ser oss alla som en familj. (och han är lite speciell hos oss av olika omständigheter...)

Det var allt för mig

pust...hehe

• flassan

ursäkta den korkade frågan men kan de gå PRECIS framför alltså?
    (jag känner ju min son och DÄRFÖR ville jag nog hålla han i handen kändes tryggast så.. hehe)

Svar på tråden kan min son följa mig till altaret?