• minimusen

Ni som slutat med p-piller...

Den gamla tråden är stängd så jag öppnar en ny på temat: ni som slutat med p-piller. Här tänker jag att vi kan diskutera hur vi mår, vad vi har för planer, vad som händer med kroppen osv.

• Svar på tråden Ni som slutat med p-piller...
  • emilou77

Jag slutade för ett halvår sen och är fortfarande lika fascinerad över att allting funkar! Hur coolt är det inte att man har ägglossning? :D

Jag har fått mer lust, men börjar nu få lite sämre hy så nu måste jag bli noggrannare med rengöring osv (och inte peta så förbannat på småplitor).

Vår plan är att sluta skydda oss när vi gifter oss i januari.

• 20100515

Här har vi inte slutat än men när pillren tar slut i februari så blir det inte fler är tanken.
    Jag måste säga att tankar på barn och att vara kvinna innebär mer uppoffringar än jag insett tidigare. Vi hade nog gärna slutat tidigare med pillren men så bytte jag jobb för inte så länge sen vilket satte lite käppar i hjulet. Och nu är man ju nästan orolig för om man lyckas behålla jobbet som läget är i världen med kris och allt. Inte har vi råd med barn om jag skulle bli arbetslös...
    Kanske handlar det om att inte fundera så mycket för det kommer aldrig ett perfekt läge utan om att lita på känslan att vi vill sen löser man det som händer ut med vägen.
    Så kommer då nästa tanke...kan vi bli med barn?
    Spännande och lite läskig känns framtiden. :)

• minimusen

Jag slutade med p-ring för ca 3 veckor sen och jag märker att jag blivit mer känslig, gråter lättare osv. Dessutom är mina bröstvårtor hur ömma som helst... Har ju använt mig av p-piller och p-ring i ca 12 år så vet ju egentligen inte hur min kropp ska vara utan dessa hormoner... Dessutom hade vi bestämt att försöka bli gravida nu, men helt plötsligt blev jag jätteskraj! Känns sååå stort! Så nu ska vi vänta ett tag tills det förhoppningsvis känns bättre och nu skyddar vi oss på annat sätt istället. Jag håller med dig, 20100515, det blir nog aldrig det perfekta läget, utan man får väl bara bestämma sig för att försöka! Och förhoppningsvis funkar allt som det ska!

• Muulin

Jag slutade för två år sedan. Det är bland det bästa jag gjort... Mår mycket bättre (även om humöret ibland kommer tillbaka, he he). Ingen migrän helt underbart! Mer sexlust =)

Jag är glad att jag slutade och vi kommer köra igång "på riktigt" strax efter bröllopet tror jag...

• sms å fotboll

Jag slutade med p-piller efter nästan 10 år, eftersom jag fick vestibulit, och bytte istället till hormonfri spiral.

Det tog ett par månader innan jag fick relativt regelbunden mens som numera är VÄLDIGT riklig och jag har dessutom fått mensvärk dagarna innan.
    Så från min sida så är det lite jobbigare, å andra sidan så är det ju så här min kropp fungerar och det känns väldigt skönt att veta.

Jag antar också att den dagen vi känner oss redo (så gott nu det går :) ) att försöka få barn så kommer det vara lättare än om jag slutat med p-piller först då.

• 20100515

Frågan är om man borde sluta redan nu? Har funderat mer och mer på det...egentligen varför vänta till februari då pillerna tar slut om vi ändå vill försöka sen. Alla är ju väldigt olika men oftast tar det väl ganska lång tid innan kroppen kommer igång igen efter p-piller. Har dock en vän som slutade och blev på smällen dagen efter i princip. Men det vågar man ju inte hoppas på för statistik säger antagligen annorlunda.

Men...jag måste säga att kondom känns ju inte så himla roligt...vilket av någon anledning för mig känns som enda alternativet efter p-piller. Kanske finns nån som kan tipsa om nåt annat alternativ som ni har erfarenhet av?

• vinterbrud 2010

vår plan är väl som er emilou77, i januari är det dags :)
    slutatade i februari m p-piller och då blev huden hemsk. Finnar till tusen, och det ger sig aldrig. jag tänkte att det säkert tar några månader men så här länge... När ska det blir bättre? så här vill jag inte se ut när jag gifter mig :(

• Muulin

Jag kände exakt samma sak, kondom är förbaskat trist... Man kan köra helt utan och vara försiktiga...det har funkat fint hitills men då får man så klart räkna med att det bli som det blir men i vårt fall är det inte hela världen även om vi försöker undvika det ett tag till... Vi ska försöka bli tre när vi har gift oss... *längtar*

Lycka till!

• kikel

Jag slutade med min i Juni, min mens har varit längre mellan rum mellan och jag har varit döende varje gång, svimmat, kräkts allt man kan tänka sig. Men nu tror jag att min kropp börjar bli normal igen bara 5 veckor i mellan och bara döende i två dagar sist..

Svar på tråden Ni som slutat med p-piller...