Inlägg från: 20100515 |Visa alla inlägg
  • 20100515

Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?

Jag funderar lite kring uttrycket ...till döden skiljer oss åt...
    Jag gillar inte riktigt ordet död i samband med vårt bröllop och vill inte ha det gamla uttrycket i vår vigsel. Jag har hört andra uttryck istället men kan inte finna något via google t ex.

Kommer ni använda er av det gamla uttrycket under er vigsel eller väljer ni annan text som utelämnar ordet döden? Någon mer som tänker som jag?

Har ni tips på vart jag hittar olika vigseltexter? Jag har kollat på svenska kyrkans hemsida men där hittade jag bara den klassiska som jag inte vill ha.

• Svar på tråden Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?
  • 20100515

"så länge vi båda lever" är mer det jag tänker mig. Och det kan vara det jag hört istället.

Jag har inga problem med ordet döden annars, då det precis som du säger är en del av livet.

• 20100515

Har du hört det i en kyrklig vigsel? Funderar på om kyrkan skulle ha invändningar. Jag tycker det var ett bra förslag.

Blivandefrueriksson skrev 2009-09-27 15:08:30 följande:
    Jag vill ha "Tills livet skiljer oss åt" istället. Har hört några som haft det som jag läst här inne. Tycker det låter bättre.
  • 20100515

Jag tycker det känns svårt att lova till döden skiljer oss åt. Hur ska jag kunna veta? Med alla skilsmässor i vårt samhälle så känner jag nog att jag inte vill lova något jag inte vet att jag kan hålla.

Däremot kan jag lova att vilja älska så länge vi lever. Så här: NN. jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt/så länge vi båda lever/ tills livet skiljer oss åt.

• 20100515

Också ett bra alternativ. :)

KatjaB skrev 2009-09-27 15:20:43 följande:
    "i alla våra dagar" kanske?
  • 20100515

Okej. När det blir dags att träffa prästen så blir det väl till att ställa alla dessa frågor såklart men nu har jag ju flera alternativ.

Blivandefrueriksson skrev 2009-09-27 15:23:54 följande:
    Nej har aldrig hört det på någon vigsel. Men du får ha egna löften i svenska kyrkan och då kan du ta samma men omformulera texten.
  • 20100515

Jo men givetvis är jag övertygad om att vi ska hålla ihop resten av våra liv annars skulle jag ju aldrig gifta mig med honom. Jag tror absolut att vi kommer hålla ihop men att veta att det blir så är en helt annan sak.
    Så jag lovar att jag vill älska honom, dela glädje och sorg och vara honom trogen så länge vi båda lever.

Texten att vilja älska är hämtad från Svenska kyrkans hemsida.
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx&ptid=0

FelizLane skrev 2009-09-27 16:39:51 följande:
    Men alltså, om du inte tror att du kan hålla det kommer du aldrig att kunna hålla det. Du måste ju tro för att det ska gå. Det är ju ingen idé att ni gifter er annars.
  • 20100515

Precis min tanke. :)

090208 skrev 2009-09-27 20:53:21 följande:
    Pa var vigsel sa VF "as long as you both shall live", det andra later ju snyftigt redan nu... Vill man ju inte tanka pa.
  • 20100515

Ja precis. Jag gillar det slutet bäst. Har ju godkänts av prästen här oxå så det känns ju bra. :)

emelieochlinus skrev 2009-09-27 21:15:50 följande:
    "Så länge vi båda lever" är ju samma innebörd som "tills döden skiljer oss åt" men du slipper själva ordet "döden", så den borde ju bli godkänt.
Svar på tråden Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?