• 20100515

Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?

Jag funderar lite kring uttrycket ...till döden skiljer oss åt...
    Jag gillar inte riktigt ordet död i samband med vårt bröllop och vill inte ha det gamla uttrycket i vår vigsel. Jag har hört andra uttryck istället men kan inte finna något via google t ex.

Kommer ni använda er av det gamla uttrycket under er vigsel eller väljer ni annan text som utelämnar ordet döden? Någon mer som tänker som jag?

Har ni tips på vart jag hittar olika vigseltexter? Jag har kollat på svenska kyrkans hemsida men där hittade jag bara den klassiska som jag inte vill ha.

• Svar på tråden Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?
  • Imma

Det är de varianter som står med i kyrkohandboken som är de som man kan använda sig av om det är i svenska kyrkan ni kommer att gifta er. Jag har hört att det i vissa fall går att omformulera till "så länge vi båda lever", men det beror kanske på prästen. Att säga "för evigt" till exempel fungerar inte, eftersom svenska kyrkans syn på äktenskapet är att det upplöses när någon av parterna dör.

Vi använde "tills döden skiljer oss åt" i vår vigsel. Varken min man eller jag har något problem med ordet "döden" - det hör till livet.

• Blivandefrueriksson

Jag vill ha "Tills livet skiljer oss åt" istället. Har hört några som haft det som jag läst här inne. Tycker det låter bättre.

• 20100515

"så länge vi båda lever" är mer det jag tänker mig. Och det kan vara det jag hört istället.

Jag har inga problem med ordet döden annars, då det precis som du säger är en del av livet.

• Imma

Men det tror jag inte fungerar i svenska kyrkan. "Livet skiljer oss åt" låter lite som att ni hänger ihop tills något annat dyker upp, eller så länge ni känner för det. Det ni ska lova varandra är ju just att älska varandra så länge ni lever och det gör ni inte med det löftet som du föreslår.

Blivandefrueriksson skrev 2009-09-27 15:08:30 följande:
    Jag vill ha "Tills livet skiljer oss åt" istället. Har hört några som haft det som jag läst här inne. Tycker det låter bättre.
  • Blivandefrueriksson

Åh kanske ska formulera mig lite varför har föräldrar som är skilda och då höll de inte det de "lovat" kyrkan men har man den andra frasen så blir det lite bättre ialla fall för mig

• 20100515

Har du hört det i en kyrklig vigsel? Funderar på om kyrkan skulle ha invändningar. Jag tycker det var ett bra förslag.

Blivandefrueriksson skrev 2009-09-27 15:08:30 följande:
  • Imma

Jo, men skilsmässa är en annan sak. När man gifter sig i svenska kyrkan lovar man att älska varandra till en av parterna dör. Det löftet håller man inte om man skiljer sig, men löftet i sig kan man inte hoppa över för den sakens skull.

Då kan man ju lika gärna säga "jag lovar att älska dig till dess att jag hittar någon bättre". Det blir ju urknasigt.

Blivandefrueriksson skrev 2009-09-27 15:11:27 följande:
    Åh kanske ska formulera mig lite varför har föräldrar som är skilda och då höll de inte det de "lovat" kyrkan men har man den andra frasen så blir det lite bättre ialla fall för mig
  • 20100515

Jag tycker det känns svårt att lova till döden skiljer oss åt. Hur ska jag kunna veta? Med alla skilsmässor i vårt samhälle så känner jag nog att jag inte vill lova något jag inte vet att jag kan hålla.

Däremot kan jag lova att vilja älska så länge vi lever. Så här: NN. jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt/så länge vi båda lever/ tills livet skiljer oss åt.

• KatjaB

"i alla våra dagar" kanske?

• Blivandefrueriksson

Mina föräldrar skilde sig inte för att de hittade någon BÄTTRE de skilde sig för att de inte passade ihop och att känslorna var borta.

Imma skrev 2009-09-27 15:14:44 följande:
    Jo, men skilsmässa är en annan sak. När man gifter sig i svenska kyrkan lovar man att älska varandra till en av parterna dör. Det löftet håller man inte om man skiljer sig, men löftet i sig kan man inte hoppa över för den sakens skull. Då kan man ju lika gärna säga "jag lovar att älska dig till dess att jag hittar någon bättre". Det blir ju urknasigt.
Svar på tråden Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?