Inlägg från: Imma |Visa alla inlägg
  • Imma

Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?

Det är de varianter som står med i kyrkohandboken som är de som man kan använda sig av om det är i svenska kyrkan ni kommer att gifta er. Jag har hört att det i vissa fall går att omformulera till "så länge vi båda lever", men det beror kanske på prästen. Att säga "för evigt" till exempel fungerar inte, eftersom svenska kyrkans syn på äktenskapet är att det upplöses när någon av parterna dör.

Vi använde "tills döden skiljer oss åt" i vår vigsel. Varken min man eller jag har något problem med ordet "döden" - det hör till livet.

• Imma

Men det tror jag inte fungerar i svenska kyrkan. "Livet skiljer oss åt" låter lite som att ni hänger ihop tills något annat dyker upp, eller så länge ni känner för det. Det ni ska lova varandra är ju just att älska varandra så länge ni lever och det gör ni inte med det löftet som du föreslår.

Blivandefrueriksson skrev 2009-09-27 15:08:30 följande:
    Jag vill ha "Tills livet skiljer oss åt" istället. Har hört några som haft det som jag läst här inne. Tycker det låter bättre.
  • Imma

Jo, men skilsmässa är en annan sak. När man gifter sig i svenska kyrkan lovar man att älska varandra till en av parterna dör. Det löftet håller man inte om man skiljer sig, men löftet i sig kan man inte hoppa över för den sakens skull.

Då kan man ju lika gärna säga "jag lovar att älska dig till dess att jag hittar någon bättre". Det blir ju urknasigt.

Blivandefrueriksson skrev 2009-09-27 15:11:27 följande:
    Åh kanske ska formulera mig lite varför har föräldrar som är skilda och då höll de inte det de "lovat" kyrkan men har man den andra frasen så blir det lite bättre ialla fall för mig
  • Imma

Det blir ju också fel om man själv dör först.

Stefan09 skrev 2009-09-30 09:16:29 följande:
    Jo ok säger båda "så länge vi båda lever" så blir det konstigt, varför inte bara säga "så länge du lever"? Det blir mer korrekt och mer personligt. Burre Präst skrev 2009-09-29 15:30:33 följande:
  • Imma

För den som lever vidare blir det rätt, det håller jag med om. Dock beror det ju på vad man tror händer med den som dör som ju då inte blir "löst" från sitt löfte förrän partnern också dör.

Förstår du mitt resonemang?

Stefan09 skrev 2009-10-01 11:43:35 följande:
    Fast jag syftade på grammatiken inte livet i sig. Man är ju inte gift längre om den ena dör, då är man fri att antingen leva vidare med minnet eller att gifta om sig. Så jo det stämmer bra att säga "du" istället för "båda" om du frågar mig.
Svar på tråden Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?