• 20100515

Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?

Jag funderar lite kring uttrycket ...till döden skiljer oss åt...
    Jag gillar inte riktigt ordet död i samband med vårt bröllop och vill inte ha det gamla uttrycket i vår vigsel. Jag har hört andra uttryck istället men kan inte finna något via google t ex.

Kommer ni använda er av det gamla uttrycket under er vigsel eller väljer ni annan text som utelämnar ordet döden? Någon mer som tänker som jag?

Har ni tips på vart jag hittar olika vigseltexter? Jag har kollat på svenska kyrkans hemsida men där hittade jag bara den klassiska som jag inte vill ha.

• Svar på tråden Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?
  • Kjell Präst

Tror inte så många präster skulle godkänna "Tills livet skiljer oss åt". "För evigt" och "I alla våra dagar" är däremot helt okay.

• Kjell Präst

Kjell Präst skrev 2009-09-27 21:41:05 följande:

Tror inte så många präster skulle godkänna "Tills livet skiljer oss åt". "För evigt" och "I alla våra dagar" är däremot helt okay.
    Rättelse: "För evigt" är inte alls okay, slant med tangenterna. jag menade att "Så länge vi lever" är helt okay!
  • 090208

Jag gifte mig borgerligt utomlands och det stod redan sa i vart manus. Hade inte funderat over det dar tidigare, men det kandes mycket battre nar jag laste det. 'Sa lange vi bada lever' maste ni ju fa lov att anvanda.

• 090208

Laste om nagra som sa jag "vill" alska dig tills doden... istallet for 'lovar'.

• Kjell Präst
    090208 skrev 2009-09-27 22:53:03 följande:
    Laste om nagra som sa jag "vill" alska dig tills doden... istallet for 'lovar'.
    Det är den "ordinarie" lydelsen i löftena om man väljer att inte läsa efter prästen. Man säger då

NN, jag vill älska dig,
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt.

Läser man efter prästen säger man

Jag, NN,
    tar dig, NN
    nu till min hustru/man
    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt
  • Stefan09

Jag tycker det är oerhört romantiskt med "tills döden skiljer er åt" det skildrar ett väldigt starkt band som ofta inte finns i andra relationer. Men allt som syftar på livet ut går ju bra, orden är inte det viktiga utan innehållet.

• 20100515

Ja precis. Jag gillar det slutet bäst. Har ju godkänts av prästen här oxå så det känns ju bra. :)

emelieochlinus skrev 2009-09-27 21:15:50 följande:
    "Så länge vi båda lever" är ju samma innebörd som "tills döden skiljer oss åt" men du slipper själva ordet "döden", så den borde ju bli godkänt.
  • Pingstdagen2010

Vi kommer att lägga till "så länge jag lever istället" för "tills döden skiljer oss åt". Det har varit mycket död i vår familj och därför vill vi inte använda ordet då vi äntligen samlas för ett bröllop istället för en begravning.

Jag, NN,
    tar dig, NN
    nu till min hustru/man
    att dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    så länge jag lever

• Burre Präst
    Pingstdagen2010 skrev 2009-09-28 21:18:15 följande:
    Vi kommer att lägga till "så länge jag lever istället" för "tills döden skiljer oss åt". Det har varit mycket död i vår familj och därför vill vi inte använda ordet då vi äntligen samlas för ett bröllop istället för en begravning.Jag, NN,tar dig, NN nu till min hustru/man att dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen så länge jag lever
    Ska man vara noga, och det bör man vara när det gäller så viktiga saker som vigsellöften, så bör sista raden lyda: "så länge *vi båda* lever". Poängen är ju att löftet gäller så länge ni båda lever; dör din make före dig är du löst från löftet.
  • Stefan09

Men då glömmer du att båda säger det till varandra så det blir samma sak ändå. Faktum är att det skulle bli grammatiskt fel också.

Svar på tråden Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?