Inlägg från: Stefan09 |Visa alla inlägg
  • Stefan09

Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?

Jag tycker det är oerhört romantiskt med "tills döden skiljer er åt" det skildrar ett väldigt starkt band som ofta inte finns i andra relationer. Men allt som syftar på livet ut går ju bra, orden är inte det viktiga utan innehållet.

• Stefan09

Men då glömmer du att båda säger det till varandra så det blir samma sak ändå. Faktum är att det skulle bli grammatiskt fel också.

• Stefan09

Jo ok säger båda "så länge vi båda lever" så blir det konstigt, varför inte bara säga "så länge du lever"? Det blir mer korrekt och mer personligt.

Burre Präst skrev 2009-09-29 15:30:33 följande:

På vilket sätt skulle det bli grammatiskt fel att person A lovar person B att "vara dig trogen så länge vi båda lever"? Jag står fast vid att det är den bättre formuleringen!
  • Stefan09

Fast jag syftade på grammatiken inte livet i sig. Man är ju inte gift längre om den ena dör, då är man fri att antingen leva vidare med minnet eller att gifta om sig. Så jo det stämmer bra att säga "du" istället för "båda" om du frågar mig.

• Stefan09

Spännande fråga, jag tror inte att mänskliga band finns i himmelen men att man kan känna igen varandra. Dör den ena parten så behöver den döda inte bli löst från sitt löfte direkt eftersom det inte spelar någon roll. Men för den andra är det viktigt för att kunna gå vidare i livet.

Imma skrev 2009-10-01 12:35:11 följande:
    För den som lever vidare blir det rätt, det håller jag med om. Dock beror det ju på vad man tror händer med den som dör som ju då inte blir "löst" från sitt löfte förrän partnern också dör.Förstår du mitt resonemang?
Svar på tråden Väljer ni vigseltexten...till döden skiljer oss åt ?