• vifyra

Om jag inte struntar i att bjuda en moster blir mamma sur:(

Är de inte alls flickors dröm att prata bröllop och få råd av sin mamma?? Är de inte en mammas dröm att få uppleva sin dotter gifta sig??

De första mamma sa var: bjuder du ...... (min moster)
    Jag sa ja troligtvis (har ingen jätte bra kontakt med moster men vi ses någon gång i bland)då blev mamma sur sen svara hon surt på resten¨.
    Jag vet att hon inte skulle stanna hemma men hon surar för att jag ska skita i att bjuda mina två mostrar. Känns bara skit om jag ska strunta bjuda dom bara för att hon ska vara nöjd!! Nu pratar hon inge bröllop med mig. Och allt jag säger korrar hon om. Brudklänningen var för mycket och festlokalen var 1.5 mil bort.

Detta gör mig ledsen.

• Svar på tråden Om jag inte struntar i att bjuda en moster blir mamma sur:(
  • Björnisarna

Men oj, blir mållös :(

• MrsHelloKitty

Vi planerade det mesta innan vi berättade att vi skulle gifta oss för våra föräldrar, just för att slippa så mycket "åsikter". Vi skickade ut save the date till alla men gifte oss med familjen och hade festen i helgen. Men till saken är att i början tyckte jag att det va så jobbigt att inte få dela alla planer och funderingar med alla och mamma så klart. Men efter ett tag blev det vår hemlig, min och min mans. Att planera och bolla med bara varandra gjorde att vi fick vårt bröllop som vi ville =) och vi kom varandra ännu närmare.

Så jätte trist med dina mostrar men gör det som känns rätt i magen. Förstår att du vill dela detta med din mamma och kanske även vara till lags. Jobbigt att människor ska visa sina åsikter så stark. Hoppas det löser sig!

• shakynose

Även om hon är din mamma så är ni två vuxna människor nu, och hon har inget att göra med vilka du väljer att ha en relation med. Hon kan ha åsikter men hon ska inte bli sur över att du inte gör som hon vill, för du lever faktiskt ditt eget liv och inte hennes.

Jag tycker att du ska berätta för din mamma att du avser att fortsätta att ha en bra relation till dina mostrar och om hon blir sur för det så kan du ju fråga för vems skull hon blir sur? Vill hon att du ska vara ovän med människor? Betona att hennes konflikter är hennes konflikter som hon får sköta själv. Förhoppningsvis får hon ett annat perspektiv på det då.

Håll i er nu, för detta säger jag inte ofta: Detta är DITT bröllop, inte din mammas och inte dina mostrars. Självklart ska du inte låta bli att bjuda dina mostrar (och kanske få sämre kontakt med dem som konsekvens) bara för att din mamma har något emot dem.

Men du borde ta ett prat med din mor så att ni får reda ut det.

• vifyra

Först fråga jag om hon var sur över att jag fortfarande tänkte bjuda mina mostrar. Då sa hon NEJ i en sur ton och sen aja jag får väl peppa mig mentalt. eh?

sen var hon sur resten av dagen. Då sa jag men bli inte sur när jag inte tänker råd fråga dig om nåt. Då sa hon, nej de finns väl andra du kan fråga. Hon syfta på min svär mor som hon heller inte gillar..

usch de är tråkigt men gifer ju sig bara en gång (förhoppningsvis)i livet. Hon kommer ju ändå gå och sura på efter festen sen. suck!!

• Moirie

Tråkig attityd ferån din mamma men hon kanske ändrar sig när hon fått vänja sig vid tanken. Alla är inte så bra på att dölja sina spontana reaktioner eller att fatta hur andra påverkas av dem.

Jag tror tyvärr att många av oss kommer få vara med om att någon vi trodde skulle vara hjälpsam och glad över att vara med i planeringen i själva verket beter sig som en bortskämd barnunge som bara vill vara med på sina villkor och drar en massa energi genom sina negativ attityd . Men jag tror också vi kommer hitta stöd och hjälp av andra som vi kanske inte väntat oss.

Det går inte att andra på någon som inte vill ändra på sig själv men man kan bestämma sig för hur man själv ska hantera det hela.

• lecaroline

Jag har också en mamma som inte kommer överens med en av sina systrar. Men det gör jag
    Klart att jag bjöd henne och satte dem långt från varandra under middagen och så var det upp till dem att hålla sig i från varandra. Hennes barn var ju med och deras respektive så vi hade inga problem alls under kvällen

• shakynose

Förhoppningsvis går det över och hon slutar tjura och hjälper dig med bröllopsplaneringen istället!

Men som ett litet tips kan jag bara säga att det sällan leder till en konstruktiv konversation om man inleder med frasen: Blev du sur nu?

• Björnisarna

Hur har det gått med detta`? Nyfiken :)

• Cincin

Vore jag som dig så skulle jag bjuda moster i alla fall för det har inte din mamma med att göra. Men du kan ju alltid för att undvika bråk sätta dem så långt ifrån varann som möjligt vid middagen ;)

• vifyra

De skulle kännas dumt att inte bjuda min moster så de tänker jag göra. Nu har det gått över 1 vecka och mamma har inte nämnt nåt om bröllopet.
    Jag tänker planera allt med min sambo och nån nära vän:) i säger inte nåt till någon förens inbjudningarna är ute. Annars kanske de kommer andra synpunkter. :S

• Björnisarna

Okej, följ ditt hjärta så blir det bra ska du se!!

• Sandrina

Sånt där är alltid jobbigt!
    Jag förstår dig, jag är lite i samma sitts.
    Samtidigt som jag förstår din mamma också, det är hennes systrar och även om du inte har så bra kontakt med dom så vill hon säkert att dom ska få vara med på din stora dag.
    Du kanske kan tänka dig om du har syskon själv! Så brukar jag tänka!=)
    Men det är DITT bröllop och du ska givetvis bjuda dom personer du VILL och inte för att du känner att någon annan ska bli nöjd.
    Dock behöver hon väl inte bli sur för allt annat också bara för det kan man tycka!:)

Svar på tråden Om jag inte struntar i att bjuda en moster blir mamma sur:(