• shakynose

Om jag inte struntar i att bjuda en moster blir mamma sur:(

Även om hon är din mamma så är ni två vuxna människor nu, och hon har inget att göra med vilka du väljer att ha en relation med. Hon kan ha åsikter men hon ska inte bli sur över att du inte gör som hon vill, för du lever faktiskt ditt eget liv och inte hennes.

Jag tycker att du ska berätta för din mamma att du avser att fortsätta att ha en bra relation till dina mostrar och om hon blir sur för det så kan du ju fråga för vems skull hon blir sur? Vill hon att du ska vara ovän med människor? Betona att hennes konflikter är hennes konflikter som hon får sköta själv. Förhoppningsvis får hon ett annat perspektiv på det då.

Håll i er nu, för detta säger jag inte ofta: Detta är DITT bröllop, inte din mammas och inte dina mostrars. Självklart ska du inte låta bli att bjuda dina mostrar (och kanske få sämre kontakt med dem som konsekvens) bara för att din mamma har något emot dem.

Men du borde ta ett prat med din mor så att ni får reda ut det.

• shakynose

Förhoppningsvis går det över och hon slutar tjura och hjälper dig med bröllopsplaneringen istället!

Men som ett litet tips kan jag bara säga att det sällan leder till en konstruktiv konversation om man inleder med frasen: Blev du sur nu?

Svar på tråden Om jag inte struntar i att bjuda en moster blir mamma sur:(