• Stjärnstopp

Är det ens möjligt?

Vi har båda stora familjer och många vänner som vi inte kan sållan bland. Vi vill gifte oss på midsommarafton 2010 och har inte så stora krav utan vill ha en stor fest med våra nära och kära, samtidigt så ska det kännas att det är ett fint bröllop!

vi kommer nog bli runt 80-90 personer varav 15 st är barn och vill bjuda på tvårätters alternativt buffé. ej dessert, utan det får bli tårta, den kostar ca 18:-/person.
    Är inte en "blomperson" så där kan man nog spara in lite.
    Har fått tips om att en brudbutik säljer ut klänningar för 1000-1200 kr, så dit ska jag imorgon! vill ha en svartvit å det ska tydligen finnas billiga sådana oxå. Min m2b ska ha helsvart på sig, vart kan man hitta billiga å snygga kläder? Min tärna ska ha sin balklänning så där försvinner en kostnad.

Vi har flera kompisar som spelar i band så där kan man nog få ner priset en aning, hoppas jag iaf!
    Fotograf/hobbyfotograf känner vi oxå ett par tre stycken.

smink kostar 500:- men däremot frisyr lär gå på en hel del...
    vi vill ha titanringar, modell ej bestäd ännu.

Tror ni att det ens är möjligt att få till ett bröllop för ca 25-30000?
    *håller tummarna*

Skulle såklart kunna spara mer och vänta med att gifta oss men vi vill verkligen inte lägga någon större summa på att gifta oss, fast vi vill ändå ställa till med en rolig fest och ett fint giftemål! :-O

• Svar på tråden Är det ens möjligt?
  • shakynose

JA! Klart ni kan få en rolig bröllops/midsommarfest med den budgeten! Själv tycker jag att det oftast blir bäst när man använder det man har nära till hands, blir ju alldeles personligt då! Så här tänker jag:

Underhållning:
    Kör på midsommartemat rakt igenom, klä och res en liten stång och ha dans runt den. Någon kanske kan spela små grodorna på gitarr eller nåt sånt? Jag vet inte om jag är ensam om detta men jag tycker att det är jätteroligt att klä stången, särskilt om man är många som hjälps åt. Barnen brukar älska det iaf. Ni kan sätta fast en flagga i toppen med era namn på så blir det en bröllopsstång!

Mat:
    Räkna med att det är maten som kostar mest även om det är midsommarbuffé.

Blommor:
    Vi brukar alltid smycka med björkgirlander till midsommar, billigt och vackert så det förslår! En brudbukett behöver inte kosta så mycket, men det tycker jag att man ska unna sig!

Kläder:
    Tycker jag är en post man ska spara in på. En svart kostym kan man kanske låna av någon vän eller släkting om man inte vill investera i en sådan. Resten av bröllopsgästerna lär ju ha vanliga midsommarfestkläder.
    Fina brudklänningar finns billigt både här på köp och sälj och ute i affärerna.

Smink och hår:
    Om du inte kan göra det själv eller få hjälp av någon gratis så går det på minst 1000kr totalt.

Ringar:
    Titan brukar väl inte vara så dyrt?

Fotograf:
    Skippa heldagen och betala för ett porträtt om ni vill ha det. Kompisar och familj brukar ändå fotografera under dagen.

• Stjärnstopp

tack för tipsen! börjar bli riktigt positiv nu efter att ha varit osäker innan!

Ang. ringar... den ring jag tittat på går på ca 5500kr och jag börjar mer och mer känna att det faktiskt inte riktigt känns värt att lägga dom pengarna... Har inte ringa i vanliga fall och funderar på att köpa silverringar istället för att sedan vid någon bröllopsdag fixa andra ringar samt smälta ner de tidigare och göra nåt fint hänge av. Låter det helt tokigt?

Vad kan maten tänkas gå på? Inte mer än 10000 väl? Känns orimligt även fast jag vet att mat kostar pengar!

Roligt tips om underhållningen, det ska vi definitivt köra på!

• shakynose

Stjärnstopp skrev 2009-10-06 10:36:44 följande:

tack för tipsen! börjar bli riktigt positiv nu efter att ha varit osäker innan! Ang. ringar... den ring jag tittat på går på ca 5500kr och jag börjar mer och mer känna att det faktiskt inte riktigt känns värt att lägga dom pengarna... Har inte ringa i vanliga fall och funderar på att köpa silverringar istället för att sedan vid någon bröllopsdag fixa andra ringar samt smälta ner de tidigare och göra nåt fint hänge av. Låter det helt tokigt? Vad kan maten tänkas gå på? Inte mer än 10000 väl? Känns orimligt även fast jag vet att mat kostar pengar! Roligt tips om underhållningen, det ska vi definitivt köra på!
    Angående ringarna så tycker jag också att man kan ta något billigare till bröllopet och uppgradera sig vid en bröllopsdag. En kompis som jobbar i guldaffär hade ett gammalt par som varit gifta i femtio år och mannen sa att "nu ska hon få den diamantring vi inte hade råd med då". Och så valde de ut en fin ring tillsammans. Underbart gulligt tycker jag! Varför måste man ha ALLT på en gång?

Jag är jättedålig på att beräkna vad maten ska kosta, och det beror ju också på vad ni tänkt bjuda gästerna på. Men mat och vin för 10000 låter lite lite...
  • Imma

Vi gav runt 5000 bara för den alkoholhaltiga drycken till våra 50 gäster (alkoholfri dryck tror jag vi gav runt 700 för kanske). Om ni ska servera alkohol på festen bör du öka matbudgeten en hel del är jag rädd.

• Stjärnstopp

det som kostar allra mest är ju proteindelen, men potatis och bröd är ju väldigt billigt... Om man köper kyckling när den kostar 49kr/kg (kronfågel) så är det ganska billigt oxå ju! Fisken lär ju däremot bli dyr, både sillen och rödingen... Men jag känner att det inte behöver bli så fruktansvärt dyrt

• Stjärnstopp

vi tänkte servera alkohol till middagen och sedan ha bar till självkostnadspris... Åker till tyskland och handlar och eftersom vi brukar åka dit så räknar vi inte med resan i budgeten

• Tausen

Räknade nog inte med att allt som det står bröllop innan blir så himla dyrt...Det mesta blir kompromisser på det planet. Kommer göra mycket själva och dumpa över en del på familj och vänner. Vi har en gammal barndomskompis till min m2b som vi tillfrågat om han kan fotografera..men vi har inte fått nåt svar och då blir det Dyrt! Vill ju ha nån som är bra, eftersom det är allt som finns kvar sen.

Stjärnstopp skrev 2009-10-06 10:30:28 följande:
    Tausen: vad är det som gör dig skeptisk? Är det något som drar iväg som ni ej räknat med från början?
  • KatjaB

min kusin köpte från tyskland, 80 gäster (varav 10-15 var barn)
    de lade ut 3000 på alkoholen, maten gick på 3-4000 sa hon (kallskuret) och tårtan på 2500 kr
    De hade mängder med öl och sånt kvar

• Tausen

Många köper enkla guldringar till bröllopet och sättter sen på en sten vid några bröllopsdagar framöver. Lite fint tycker jag.

Stjärnstopp skrev 2009-10-06 10:36:44 följande:
    tack för tipsen! börjar bli riktigt positiv nu efter att ha varit osäker innan! Ang. ringar... den ring jag tittat på går på ca 5500kr och jag börjar mer och mer känna att det faktiskt inte riktigt känns värt att lägga dom pengarna... Har inte ringa i vanliga fall och funderar på att köpa silverringar istället för att sedan vid någon bröllopsdag fixa andra ringar samt smälta ner de tidigare och göra nåt fint hänge av. Låter det helt tokigt? Vad kan maten tänkas gå på? Inte mer än 10000 väl? Känns orimligt även fast jag vet att mat kostar pengar! Roligt tips om underhållningen, det ska vi definitivt köra på!
  • shakynose
    Tausen skrev 2009-10-06 10:58:06 följande:
    Räknade nog inte med att allt som det står bröllop innan blir så himla dyrt...Det mesta blir kompromisser på det planet. Kommer göra mycket själva och dumpa över en del på familj och vänner. Vi har en gammal barndomskompis till min m2b som vi tillfrågat om han kan fotografera..men vi har inte fått nåt svar och då blir det Dyrt! Vill ju ha nån som är bra, eftersom det är allt som finns kvar sen.
    Jag tycker faktiskt inte att det är så himla noga med fotograf. Kanske är det bara jag, men jag tycker att det räcker med amatörfoton för att minnas hur något var. Om man ber någon kompis som har en hyfsad kamera att ta några porträttbilder så är det ju alltid någon bild som blir bra. Men den kompisen behöver ju inte plåta hela dagen menar jag.

Sedan är det klart att man måste kompromissa med en så tajt budget... Men om man kan tänka sig att kompromissa så är det ju helt klart möjligt!
  • Stjärnstopp

jag tillhör oxå dom som inte tycker att fotograf är superviktigt! Nån fin bild vill jag ha men vi har kompisar som är duktiga på att fotografera så det löser sig nog!

Nåt som jag däremot INTE vill göra själv är inbjudningskort, det intresserar mig inte för fem öre! Hittat en stil som passar oss bra å där skulle korten kosta runt 13 kr styck, kan man få ner det tro?

festprogram tänkte jag göra själv däremot

• KatjaB

efter att ha kollat på de kort vi ville ha från calligraphen så tyckte jag det var rätt sjukt att få betala för kortet, för kuvertet, för trycket, för frakt o sen skulle jag betala extra för att de ska limma ihop det och sätta sidenband på, annars fick jag bara delar hem. Då kan jag ju lika gärna göra det själv.
    Så med papperskärare och kartongark från panduro och ett pärlemorsskimrande papper som vi skrev ut på samt sidenband och kuvert till. Blev jättefina och enkla att göra, för våra save the date-kort blev kostnaden 200 kr inkl. porto, och då harvi ändå kvar en del papper. Ska ta och göra likadana inbjudningar och festprogram sen.
    det är ju olika vad man prioriterar men när jag tittat på alla kostnader för de inbjudningar vi ville ha, så var inte det ett alternativ.
    Bild på resultatet finns i mitt galleri

• Stjärnstopp

dom va ju superfina! Nu kan jag tänka mig att göra själv! Men då måste det bli billigt lixom... hur många inbjudningar ska ni skicka ut?

• CeKe

Självklart! Det är ungefär vad vi har räknat med och hoppas på att landa på och då är vi 100 pers!

• Linadesign

Jag tror det är möjligt. Ni kan ju t.ex. ta lite betalt för drickan efter maten, typ 10 kr för en öl eller ett glas vin.

Kolla efter begagnade saker såsom klänning, kostym, dukar m.m. här på BT.

Eftersom ni tänkt gifta er vid midsommar så finns ju massor av blommor och grönt ute i naturen och i trädgårdarna. Så till dekorationer och så kanske ni kan plocka själva?

• KatjaB

Tack än så länge blev det 33 st, så kanke det tillkommer någon sen. Festprogram blir ju fler dock.

Stjärnstopp skrev 2009-10-06 13:28:43 följande:
    dom va ju superfina! Nu kan jag tänka mig att göra själv! Men då måste det bli billigt lixom... hur många inbjudningar ska ni skicka ut?
Svar på tråden Är det ens möjligt?