Hur tänker och gör man när svartsjukan kommer krypande?
Jag och min sambo börjar precis ta oss ur en riktigt jobbig period som helt och hållet grundat sig i svartsjuka från min sida. Min sambo är en otroligt social man, och detta är en av egenskaperna jag en gång föll för hos honom. Han är charmig och gullig mot alla han känner och tycker om. Vänner, familj och kollegor. Han är varm och har lätt för fysisk närhet. Precis som jag. Jag funkar precis likadant och ändå mår jag så dåligt när jag ser honom vara så här mot sina kvinnliga vänner och kollegor. Till saken hör att vi i en numera väldigt stressig vardag har tappat bort varandra lite grann. Inga spontana sms, en kaffe på fiket, ett glas vin en fredagkväll, spontan fysisk beröring osv. En vanlig vardag för många antar jag. Men på något sätt känner jag direkt och oroar mig för att någon av de andra tjejerna i hans liv får detta istället. Nu senast var det just ett spontant sms som råkade gå fel och gick till mig istället för hans kollega och direkt kände jag stinget av svartsjuka över att han tänkt på henne när han satt i tråkigt möte och sms:at henne istället för mig. I hans ögon var detta naturligtvis inget annat än ett sms från en kollega till en annan medan jag känner helt annorlunda. Och efter en incident (länge sedan, men jag kan inte släppa det) där han och en kvinnlig kollega kallats in till chefen och fått veta att det gick rykten om att de hade någon ihop så är jag så rädd för att folk runt omkring oss liksom ska koppla honom till någon annan än mig. Jag vill ju att alla ska veta att det är han och jag men det är när han på ett eller annat sätt visar närhet gentemot vänner och kollegor som jag känner att han inte riktigt visar för andra att det verkligen är han och jag. Jag vet att han inte menar något med detta. Det är bara så den man jag älskar fungerar, och därför önskar jag så att jag kunde bli av med dessa känslor och denna oro. Och kunna känna mig trygg och landa i känslan av att det är han och jag och att han älskar mig och att det är mig han vill dela resten av sitt liv med. Skulle så gärna vilja kunna rycka på axlarna åt sakerna han gör som gör mig så svartsjuk. För visst, svartsjuka visar att man bryr sig, men samtidigt är det ingen attraktiv egenskap. Så hur gör ni när ni känner er svartsjuka? Framför allt när ni vet att det egentligen inte är riktigt befogat...