Sökes, fler Ölandsbrudar
Finns det fler härute som gifter sig på Öland? Vore kul att utbyta idéer och tips!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-08 20:42
*puff*
Finns det fler härute som gifter sig på Öland? Vore kul att utbyta idéer och tips!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-08 20:42
*puff*
Någon mer måste väl ändå ha valt Öland
Åh vad roligt att vi är flera!
Själva ska vi gifta oss i Torslunda kyrka och ha festen på Eksgården. Känns toppen!
Läste också om Bo Pensionat, ring och hör med dem! Annars kan jag verkligen rekommendera Eksgården.
Hur många av er har hunnit boka fotograf, musik etc? Tar gärna emot tips!
Jag håller verkligen tummarna att det löser sig med Bo P. Vill åter rekommendera Eksgården också, med ett tillägg att deras hemsida inte alls är bra. Man måste se det live. Och jag kan absolut se en vigsel möjlig där också, alternativt i Sandby nere vid havet
Gällande fotograf har jag kollat lite på Olof Elm. Har inte pratat med honom än men bilderna ser vackra ut.
Någon som har mer tips. Jag bor i Stockholm till vardags så alla tips på fotograf, frisör, sång, band mm är såå välkommet!
Nej det lät faktiskt lite mycket! Vi skulle egentligen vilja ha både foton och video från bröllopet. Men fotona är såklart viktigast. Moon River vad heter er fotograf?
Jag har en frisör inne i Kalmar som jag tror jag ska använda och som kan komma över till Öland den dan. Vän till familjen så det blir enkelt.
Sång i kyrkan är mer eller mindre bestämt men jag letar fortfarande efter ett duktigt band till själva festen. Vill gärna ha levande musik, åtminstone i början. Tips någon?
Hur är det med er andra här på tråden, bor ni på Öland/i kalmar? Jag har bott i Kalmar tidigare under några år, men bor nu i Stockholm där jag även kommer ifrån. Med släkt från Öland och alla somrar/helger spenderade där så känns ändå Öland som ett andra hem. Min syster och mina föräldrar har på varsitt håll flyttat ner permanent till Öland och jag försöker åka ner så mycket jag kan. Hoppas kunna bo där permanent nån gång i framtiden! Älskar ön och min m2b har också förälskat sig så det blev ett naturligt val för bröllopet! Torslunda kyrka var också naturligt då det är "vår kyrka" därnere och mina mor/farföräldrar ligger även där. Eksgården kändes sen som ett bra alternativ då vi dels varit där en del och det ligger nära kyrkan och "vår del av ön" i stort. Och Micke på Eksgården är väldigt hjälpsam coh inget är några problem.
Börjar dock känna lite stress över att boka upp mer och bestämma mer saker så att det blir klart! Tror jag överdriver i den här stressen. jag vet ju hur jag vill att det ska vara, men har kanske inte hittat alla personer däernere ännu som kan se till att det blir av. Där märker man att man inte gift sig förr och jag har heller inga vänner som gift sig i den trakten så tips är det ont om på lokala förmågor. Men det kommer nog lösa sig. Försöker åka ner så ofta som möjligt nu under hösten för att beta av saker.
Ni som kommit långt i er planering; Kan ni inte berätta lite, man blir ju så nyfiken.
Hej Emelia, vad kul med en ölandsbrud till. Vet precis vad du menar med den lilla stressen av att vara i Stockholm fast gifta sig på Öland
Bellastar; vet att det finns ett band som heter No Ties och som ska vara riktigt bra. Tror att man skulle kunna ta in hela bandet eller bara nån/några. Sångerskan är fantastiskt duktig i alla fall, men har inte hört hela bandet själv.
Hur har ni andra tänkt med musik till själva festen? Band, dj eller nåt annat? Vi funderar på att börja med band och sen gå över till "dj in a box" eventuellt. Har funderat på att kontakta just No Ties för det eventuellt. Några andra förslag på sköna band?
Gumzan; vad skönt med Stuvenäs men klart du ska vara kvar i tråden. När du bokade Wallander som fotograf hur mycket kommer hon vara med att fota under er dag?
Hej Bellastar. Säg bara till vad du vill ha för tips så får vi spåna allihop!
Therese Wahlgren, vad roligt! Det är hon som har bandet No Ties som jag skrev om förut. Vi ska boka henne och kanske till och med bandet till vårt bröllop den 31/7. Hon är fantastiskt duktig.
Vi kommer också ha egen bar efter middagen och jag tycker det är jättesvårt att försöka räkna ut hur mycket man ska köpa. Men jag hoppas Eksgården kan komma med lite råd där, de borde ju ha lite koll.
Emelia, vad trevligt det låter med Mörby. VI kommer också ha gästerna boende på Eksgården och tänker ha en drink kvällen innan så att alla kan mingla lite, samtidigt som vi lägger sista handen på dekorationer. Tror det kan bli jättemysigt.
Funderar lite på att ha brunch dagen efter fast hemma på min systers ställe där det finns gott om plats i trädgården. Vore roligt att byta plats då kände jag.
Hur gör ni med transporter både till er och gästerna?
Vi har inte bestämt om vi ska åka bil eller häst och vagn. Jag är ju hästtjej så det vore så härligt, men det kan ta lite för lång tid mellan kyrka och fest... För gästerna ska vi boka bussar via Gårdby buss, hoppas bar de inte är bokade redan, jag har inte lyckats få tag på dem.
Har någon av er hittat klänning ännu?
Nu har vi äntligen fått tag på Therese W vi oxå och bokat henne till kyrkan, och prelbokat bandet till festen också. Så skönt, det känns toppen.
Ringde idag för att boka Gårdby buss, eftersom vi kommer behöva det till gästerna så hade det ju varit toppen med dem som bor på samma ställe som festen. Men, de var redan bokade. Typiskt. Så nu är det bara att ringa vidare.... Ska nån av er ha buss och har ni i så fall hittat ett bra företag?
emelia; vi har inte bestämt tårta ännu men Eksgården föreslog Hembageriet i Färjestaden. De brukar tydligen jobba med dem så det verkar ju som att de kan bröllop. Men som sagt, vi har inte pratat själva med dem ännu. Men hör med dem, annars tror jag nästan att man får kika in mot Kalmar.
Vi har inte pratat klart med dem om tid etc för vi har itne bestämt upplägget själva riktigt. Men deras pris för spelning var 7000 kr och som jag uppfattade det så var det en helkväll. Det var min pojkvän som pratade med henne.
Mina tankar är att det kanske blir trist i slutändan med ett liveband hela kvällen eftersom det ändå ger vissa begränsningar. Så fi har lite fundewrat på att lägga till en "dj in a box" oxå. Min kompis hade det på sitt bröllop och var jättenöjd. Sk på det så hittar du deras hemsida. Men som sagt, vi spånar bara än så länge. Vad har ni tänkt er?
När det gäller fotograf så är vi inte klara men jag har fått ett tips om Walkin media som ligger i Kalmar. Han både fotar och filmar. Ska slå honom en signal och höra hur han låter.
Eftersom vi har en liten bit mellan kyrkan och festlokalen (samt kyrkan och boende) så vill vi gärna ha buss till gästerna.
Bellastar, har ni hittat ett band ännu?