gå in i kyrkan med sin pappa eller inte?
Jag gillar det inte.
Det är ingen svensk sed.
Betydelsen är att kvinnan som ej var myndig lämnades över fån sin förmyndare (pappa, eller annan manlig släkting) till sin nya förmyndare - maken.
Dessutom så är det inte något man självklart får göra i Svenska kyrkan. De flesta präster avråder ifrån det i vissa församlingar är det helt förbjudet. Sedan 1300-talet har det funnits en sed i Sverige att man och kvinna går in tillsammans i kyrkan. Detta symboliserar att båda är där av egen fri vilja.
Ett annat tips:
Många som har gått in tillsammans minns stunden precis innan dörrarna slås upp och man står sär hand i hand som det bästa/starkaste minnet från dagen.
Jag tycker absolut inte att du ska gå med på brudöverlämning om du känner dig tveksam. Jag har hört eftersnack av gäster som varit på brudöverlämningsbröllop och det har inte varit positivt. Det är dessutom ofta den äldre kvinnliga generationen som ställer sig frågande eller upprörd till det hela. Även om ingen någonsin skulle säga något till brudparet så pratas det ändå och en del mår dåligt som ser det.