• Sonja68

Tantvarning6

Hej alla! Hoppas ni haft en fin 1:a Advent.
    Maken kom hem igår kväll, välbehållen. Trött men fräschare än väntat. En massa kött som vi fyllde frysen med, hade han med sig. Och jag som inte har en aaaaaning om hur man tillagar viltsvin

Tinker: Skit med tvättmaskiner som pajar när man behöver dem som mest (vilket är typ ständigt).
    PYssla om 15-åringen. Passa på medan han inte är så kaxig
    Stackarn... ♥

Hinner inte kommentera alla, men ni finns i mina tankar, var så säker!

• Sonja68

Cantaton: STRÅLANDE nyheter! Så glad jag är för er skull

• Sonja68

Kjell & Tinker: Tack för gott skratt ang felsägningar

Frulle; välkommen hem! Vad kul att det blev lyckat och att ni fick en trevlig helg. Vad tyckte pappsen?

• Sonja68

Jag känner mig som en inte helt igenom god mor, för jag tog inte med mina barn på julskyltning igår !
    Men jag kände att jag orkade inte, inte ens för deras skull (de hade ingen aning om att det VAR julskyltning, så det saknade det inte). Jag var tidigt i kyrkan på körrep och sedan kom flickorna dit med morfar och var med där. Efter det åkte vi förbi gravarna och sedan köpte vi försenat lördagsgodis och pizza. Väl hemma pyntade vi lite grann, långt ifrån allt, men lite vintrigare gardiner åkte upp, julstjärnor mm. Det kändes så varmt o skönt hemma att bara tanken på att dra ut på stan ,ensam med två som genast börjar gnälla, "vi vill ha det, och det, och det och det, och åka häst, och köpa det och äta det..." Nä! Beslöt att inte utsätta mig för detta.
    Idag har jag dock dåligt samvete... De kommer ju prata om julskyltningen på skolan o dagis och alla har varit där utom mina barn Hoppas de i alla fall kommer på att säga att de minsann var på Adventsmusik i kyrkan istället.
    Jag är ganska trött på all julhysteri, sedan mååååånga år tillbaka. Ett tag var jag riktigt Anti-jul. Men sedan jag började sjunga i kören fick julen en annan, lugnare innebörd för mig, men nu med ungar o allt, så tenderar det till att julen bara är ångestfylld och stressande.

• Sonja68
    Frulle skrev 2009-11-30 12:19:12 följande:
    Jaa han blev så rörd när vi tog han, och sen sa han igår attd et var den absolut bästa present han nånsin fått!
    Åååhhh, så roligt!
  • Sonja68

Min mamma fyller 75 imorgon. Hon ska inte ha något kalas, för hon är inte så pigg. Men kaffe och fika har de och så har de fixat smörgåstårta. Hon vill INTE ha några presenter, för porslin och saker som samlar damm har de huset fullt, hon och pappa. Och ingen som orkar hålla dammfritt.
    Vi (jag o brorsan med familjer) köper alltid blommor till födelsedagar och mor- och farsdag. Till jul brukade förut få teaterbiljetter till en lokal revy, men nu orkar inte mamma gå längre på det, så då ger vi dem varsitt presentkort på fotvård. Det brukar de uppskatta
    Först tänkte vi bjuda ut mamma på middag på födelsedagen, men eftersom hon inte orkar gå på sånt nuförtiden så ska jag försöka hitta en blomma, kanske amaryllis) som är något alldeles extra!

Jag och brorsan har slutat köpa julklappar till varandra, vi köper en grej till hans son och hans barnbarn, och de köper en grej var till våra döttrar.

Men i Ryssland där ÄÄÄÄÄLSKAR de att ge och få presenter, så vi har redan börjat köpa nyårspresenter till dem. A tog med endel nu när han var över, vi ska ju flyga, så vi får inte över så mycket denna gång. Jag bad honom också påminna farfar o farmor om detta, så de inte köper värsta stora bautagrejerna åt tjejerna !

A är helt hopplös. Jag säger varje år att jag vill inte ha någon julklapp, ändå köper han. Han VILL inte sluta med julklappar. Han är som ett barn... suck...

• Sonja68

Julros? Hjälp mig... har inte sett den hos oss. Kollade på Google och den är för mig obekant. Men onekligen söt!
    Men tror du att den skulle gå här uppe i zon 6 där vi kan ha -35 i februari...?
    Ska kolla hos blomsterhandlaren idag!

• Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-11-30 15:58:48 följande:
    Joråvettusatte, Julros, eller Helleborus som den heter på latin brukar finnas i blomsterhandeln nu och du har den alltså INNE när den köpts så här års. Sedan kan du spara den och sköta soom en vanlig krukväxt och till våren plantera ut den. Den är perenn, så den kommer upp och blommar när den tycker det är lagom.Min mamma har en (som hon fått av mig vid jul) som nu statt fullt av knoppar och hon bor i Jämtland, så jag är rätt säker på att det funkar.
    Jamen då borde det ju funka
    TACK för tipset

En bekant berättade just att de skulle köpa en Amaryllis, så då ska jag försöka få tag i en Julros istället Perfekt!
  • Sonja68

FJosok: Rimmästare där
    MV85: Love is in the air...*nynnar* HÄrligt, härligt
    Aleta: Så kul att pralinerna gick åt. Men konstigt vore det väl annars *slickar mig om munnen*. Vill också ha!

Idag fyller mammsen 75 och det blir smörgåstårta o fika direkt efter jobbet. Här har jag massor att göra, men var tvungen att smita in och kolla till er

Soldemor: Tack för dina ord. Lugnar mammahjärtat.

Men nu har jag dåligt samvete igen. Har ju lovat att sjunga både i kyrkans luciatåg och på julmusiken med Janne Schaffer. Stor övning på torsdag. Jag har missat massor med övningar så jag måste verkligen vara där, eller så skippa min medverkan helt och hållet.
    Det traditionella, efterlängtade julpysslet på dagis, som vi alltid brukar vara på, det "annonserade" de först IMORSE: torsdag 4/12, anmälan IDAG. Torsdag är förstås den dagen vi har det viktiga repet... Ska jag klona mig??
    Eller överlever vi ett år utan pyssel och tar det nästa år (vilket blir det sista på dagis) istället?
    Jag kan tillika tycka att jag avstått från kören och kyrkan och julmusiken i fem års tid nu faktiskt. Eller är det egoistiskt tänkt av mig??
    Det är JUST sånt här som är så jobbigt med julen. Man går bara omkring och har dåligt samvete... över att man inte bakar pepparkakshus och lussekatter med sina barn, julpysslar, osv.
    Gaaaaahhh!!!! Den riktiga friden, julefriden, den får jag faktiskt bara när jag sjunger julsångerna med kören...

• Sonja68

Kära Soldemor och Cantaton: Tack för lite peppning Vad gjorde man utan kära tanters stöd?

Alltså jag tror kanske att det är vi vuxna som blåser upp förväntningar och hittar på alla MÅSTEN.
    För t.ex. min sexåring kom hem igår från skolan på gott humör. Senare sa hon något om att man skulle ha lämnat önskelistan till tomten i söndags, "det var ju julskyltning mamma, men vi var ju inte där, vi missade ju det". Nä, sa jag, vi var ju i kyrkan istället. "Jo, jag vet". Då föreslog jag att vi skriver och postar önskelistorna istället. "Okej" svarade hon och så var det bra med det.

Ang. pysselkvällen så tror min fyraåring att det är ikväll (men det är på torsdag), och hon konstaterade lugnt: "Mamma, det är pysselkväll ikväll, men vi kan ju inte gå för vi skall till mormor på kalas". Så, bra med det, inget mer om det. Så om de nu bara inte surrar alltför mycket och blåser upp förväntningarna på dagis runt detta, så kanske det inte är så farligt om jag för en gångs skull sätter mina intressen först. De får ju en gladare och mer harmonisk mamma förhoppningsvis till jul Och såklart ska de få komma och se det stora luciatåget i stora kyrkan!

Svar på tråden Tantvarning6