Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Tantvarning6

*skriver upp "microvågsugn" på inköpslistan*

Jag tänker faktiskt koka knäck i år. Det blir första gången ever. Mamma hade knäckförbud hemma för hennes plomber for alltid all världens väg om hon åt och ät kunde hon INTE låta bliom det fanns.

Kola brukade vi ha istället och jag gjorde underbar sådan för några år sedan men det receptet lae jag på något bra ställe...

Fjosok! Vilken tur att allt verkade som det skulle ändå! Läskigt! Nu får du lugna ner dig och ÄTA ordentligt!

• passionsblomman

Sylta! Det är gott! Det ska jag baske mig köpa hem nån dag. Min sambo äer inte det så det blir inte att det köps så ofta.

• passionsblomman

HELT annat spår: Jag har tappat håret!

Alltså, när tom min mycket ouppärksamme sambo utbrister:
    "Allvarligt talat, tappar inte du VÄLDIGT mycket HÅR!?!"
    Då är det nog sannolikt så.

Det har pågått hela hösten åtminstone sedan vi kom hit ner. Innan dess hann jag inte ens märka något.
    men här har jag verkligen insett att det är fulla nävar med hår flera gånger om dagen och värsta jättetussen vid varje hårtvätt.

"Jaja" har jag sagt, men nu har jag ju känt att det liksom fattas en hel massa och när jag nu tittade efter häromdagen så inser jag att det verkligen ramlat av som om jag höll på att få vikar som en karl och att klippning av lugg just nu vore en omöjlighet, då det helt enklet knappt finns något hår där luggen borde finnas.

Det MÅSTE väl nästan vara en stressreaktion precis som min muskelvärk nu under samma period? Eller vad tror ni?
    Eller kan det ha med hormonbehandlingarna att göra? Inte tappar man väl håret av dem?

*skallig*

• passionsblomman

Jag har långt hår, ända nere vid skulderbladen. Frisörerna brukar säga att hårstråna är tunna/fina, men många. Jag tappade massor av hår när jag ammade, men annars har det aldrig varit så mycket som nu. Jag har verkligen områden där det bara är små nyutvuxna piggar. Jag är säker på att det är en stressreaktion och jag tror det lugnat ner sig nu. Men jag får nog klippa mig rätt kort nu, för det kommer att ta åratal innan det som fallit av vuxit sig lågnt.

Gå och lägga sigär kanske en vettig sak...

• passionsblomman

Som sagt.
    Jag kände ju hur jag bara tog tvärslut när jag väl kom ner hit. Och jag har verkligen sovit massor. Fast mer på förmiddagarna än tidiga kvällen
    men jag har alltid varit en nattuggla.

Nu ska jag gå och göra en macka. Eller , brödet är nog slut förresten.
    Nåväl, sov gott alla tanter!

Aleta skrev 2009-12-09 00:35:41 följande:
    Stressvarning!Gå och lägga säg är bra...host, host.
  • passionsblomman

Precis! Det är det jag inser. Alltså, hela den här flyttprocessen och dessutom hela vår fertilitetsbehandligsresa och allt som pågått senaste tiden. Det har redan varit.
    Håret rasade som värst ungefär i månadsskiftet sept/okt och under någon månaad. Det är ju först nu man ser hur tunt det blivit.
    Men faktum är att jag varit väldigt rädd om mig sedan vi kom och låtit kroppen vila väldigt mycket. Det tog bokstavligen tvärstopp där ett tag och jag bara grät och sov och det var helt tömt på energi.
    I ett sådant läge finns ingen energi till klämkäcka saker som "ta en rask promenad ska du se att du blir piggare" utan man måste få däcka ett tag. Det har jag redan gjort och nu börjar jag känna att det åtminstone börjar komma en lust att få undan kartonger, fixa och dona LITE och kanske tilloched börja ta någon promenad ibland...

Sedan vet vi ju alla vad bra kost betyder och motion och hela killivitten.

men visst I´m yours, man borde kanske kosta på sig ett läkarbesök för att få blodprover tagna så de får kolla att det inte är något totalknas i kroppen som jag inte fattat.

Cantaton skrev 2009-12-09 11:16:33 följande:
    passion, se håret som en varningsklocka och ta hand om dig. Men faktiskt är det så att man tappar hår ett halvår efter att man har gjort något. Så vad hände i typ juni/juli? Det är det som påverkar dig idag... B-vitamin hjälper hår, hud och naglar. Och B-vitaminbehovet ökar av stress. Däremot kommer ju inte ett extra tillskott att B-vitamin "bota" din stress, så ta itu med den också. Kram till dig!
  • passionsblomman

Jag tror att Bruttan har fjällhäcken full med det julbord de just nu antagligen kör för högtryck. Jag vet att hade jag jobbat nu så hade det bara varit att logga ut och återkomma någon gång i mellandagarna, för det är S-J-U-K-T hur julruschen är i vissa branscher. Gissningsvis är det så även för Bruttan och gravid som hon är lär hon försöka sova lite emellan all matlagning.

Så har jag tänkt hittills. Men nu kan jag inte låta bli att oroa mig ockås bara för det...

Sonja68 skrev 2009-12-09 21:33:39 följande:
    Tycker ni inte att Fjällbruttan varit tyst länge nu? Jag är orolig!! Någon som har direktkontakt med henne
  • passionsblomman

Cantaton, jo hon är ju kock och de har ju verksamhet däruppe och nu har jag inte vrålkoll på vad som är arbetsplats och vad som är eget...stugorna är väl deras...men restaurangen? Nu blir jag osäker här...men julbord håller hon på och fixar med nu iallafall.

Jag har sms:at henne nu. Här kan man ju inte sitta och bara anta att allt är bra. Kvinnan är ju gravid för bövelen!

Svar på tråden Tantvarning6