• KatjaB

inte barn på festen - svårt dilemma?

Jag har inget emot barn på vigsel och fest, som våra barn och mina syskonban känns självklara på bröllopet. jag litar helt och fullt på att alla känner själva när barnen är för trötta eller om de ska skaffa barnvakt.
    "problemet" för oss är att det är många som har barn, och dessutom är vissa barn rätt jobbiga rent ut sagt. Har en kompis vars ena barn är så enerverande med ständigt tjat, tjurig och inte alls intresserad av att leka med andra utan helst sitter o surar och gnäller till sin mamma, och andra barnet är rena vilden. Det är klart jag tycker om dem, men jag vet att de har inga som kan vara barnvakter, och de skulle dessutom bli rent ut sagt förolämpade om de inte fick ta med sig sina barn. Vi vill ju ha dem där, så jag får helt enkelt hoppas på att äldsta barnet blivit lite mer social och enkel, och den yngsta lugnat ner sig. För är de som de är nu, kommer ingen inhyrd barnvakt i världen duga för att de skulle vara nöjda

• KatjaB
    passionsblomman skrev 2009-12-03 19:29:23 följande:
    Som Midsommarfiranden, Nyårspartaj och kräftskivor och andra Svenska festligheter då eller? Vi firar i vår släkt alla möjliga olika högtider och barnen är självklara i dessa familjefester och faktiskt får de vuxna både Nyårschampange, Nubbe till sillen och öl till kräftorna liksom gott vin till maten fast barnen är där.Att ingen går och blir apfull är däremot vad jag förväntar mig av de deltagande vuxna.
    Håller med, vet inte vad folk har för umgängen men vi brukar inte direkt ha några fylleslag på vare sig bröllop eller andra högtidliga tillfällen. däremot kan det ju vara skönt att vara barnledig ibland och bara få vara vuxna förstås. Men det är ju en annan fråga
  • KatjaB

men är det ingen som har barn själv som tycker att det kan vara skönt att få vara lite barnledig och gå på fest, ja förutsatt att man kan få barnvakt förstås.
    Förstår inte alls hur folk kan bli så osams över en sån sak som att deras barn inte blev bjudna så därför säger man upp kontakten, var inte vänskapen viktigare än så från nåt håll?

• KatjaB

ok, tycker bara att man hör titt som tätt framförallt hår på bt att folk sagt upp bekantskapen om att deras barn inte blev bjudna, eller av någon annan anledning och man tar tillbaka förfrågningar om att vara tärna mm. för att man blir osams.
    Nu menar jag inte dig, utan bara en reflektion jag gjort efter ett tag här.
    Verkar som att det finns så otroligt många anledningar att säga upp bekantskapen med folk bara för att man ska gifta sig.

Sen tycker inte jag heller att våra barn tar skada av måttligt drickande till maten, men däremot så kan jag ju tycka som förälder att de få gånger vi ska på fest så inte vill jag ha med mig barnen. Då vill jag kunna passa på att få njuta lite av att bara vara vuxen.
    Men våra barn kommer vara med på festen ett tag, sen så åker de med mormor och morfar när vi ser att de inte orkar med eller börjar bli för trötta.

ar100522 skrev 2010-01-03 15:40:27 följande:
    Det var lite mer invecklat men tydligen var inte vänskapen viktigare än så. Jag tycker att alla ska göra som de känner men jag vill ha med mina barn och att man dricker lite vin med barn är väl inte så farligt. De är alltid med på nyår och midsommar etc. Dessutom är min mamma med och ser till dem + att de ska sova där.
Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?