• Västkust

inte barn på festen - svårt dilemma?

Vi har ett problem. Vi skulle vilja att gästerna inte tar med sig barn på festen. Den största anledningen är inte att det kan bli skrik och spring, utan att man inte har båda föräldrarna närvarande på middagen och festen eftersom någon måste natta, vakta, läsa saga, byta blöjor, mata etc.

Detta medför dock några problem:
    - Min släkt och mina vänner reser 30 mil för att komma på bröllopet. Då blir det lite svårare att fixa barnvakt för en eller två nätter om man har små barn. Då kanske de väljer att inte komma alls istället.

- Jag har länge tänkt att jag skulle ha två syskonbarn som brudnäbb... men då kan man väl inte skriva att man inte önskar barn på festen??

- Det verkar vara ett ganska känsligt ämne, speciellt för de som ganska nyligen har fått sitt första barn.

Har ni några tankar kring detta ämne?

• Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?
  • Svanboet

Detta är en hett debaterat frågad här på BT. Själv tillhör jag de som tycker att barnen gott kan stanna hemma men är väölkomna till kyrkan/vigseln. visst om man har långväga gäster så är det klart att de kanske väljer att stanna hemma om de inte får ta med sig barnen men då är det ju deras val.

Vilket är viktigast för er? Att de kommer med barnen och får gå ifrån en stund och att det finns risk för att de missar delar av festen eller att de väljer att inte komma alls då det är svårt att hitta barnvakt för hela helgen eller motsvarande.

Många som argumenterar för barn på festen brukar ha alternativa sysselsättningar för barnen så som pysselrum och "barnvakt" som kan hjälpa till med det vanligaste så som toabesök och blåsa på skrubbsår samt ett rum avsett för sömniga små barn som behöver sova tidigt. Många väljer ofta att lämna barnenhemma iaf eftersom långa middagar och "sitta-still"-fester inte alltid passar just barn i busåldern.

Det viktiga jag vill ha sagt med mitt svar är att båda alternativen går att ornda/lösa bara ni har bestämt er för hur ni vill ha det och ni är redo på konsekvenserna. Man kan inte båda äta kakan och ha den kvar.

• 090208

Klart man kan bjuda barn fast man har sina 'egna' dar!

Haller med dig, kul att ha gaster som hela tiden ska ordna med sina kids som kraver uppmarksamhet.

• mittid

En fest där alkohol, om än i lagom mängd, ingår är orsak nog att ha barnfri i mina ögon.
    Barn som ammas kanske kan bli knivigt om det handlar om 30 mil.

• ElinK

Klargör tydligt i inbjudan vilka den gäller, alltså inte barnen. Så behöver ni inte kalla det för barnfritt eftersom det kommer vara en del barn där.

• MrsRobinson

Vi tänkte ha att långväga barn och de som vill ha mamma mjölk får komma resten får stanna hemma det måste folk förstå.

• Rufsas

Det är ERAT bröllop och ni ska få ha er dag precis som ni vill. Passar det inte för gästerna kan de väl stanna hemma.

Jag och min sambo ska också ha barnfritt bröllop och jag har redan börjat flagga det för vissa vänner som har barn.

• lovingit

Vi ville inte heller ha barn på vårt bröllop. Skrev i inbjudan att "Barn är underbara med denna kväll får de stanna hemma."

Men vi hade tre spädisar som behövde ammas. En familj hade svärrisarna med sig som passade den lilla i ett rum i närheten. När de är så små stör de inte och oftast har föräldrarna vett att gå ut om de skriker. Barnen alltså

I ditt fall skulle jag ringa och prata med de långväga gästerna. De har kanske egna lösningar att komma med.

• Humlan66

Ja som sagt, ett hett omdiskuterat ämne här på Bt och svaret är ju att det är ERAT bröllop och man får hoppas att folk respekterar erat beslut och gör det bästa utav det

• passionsblomman

Jag har aldrig-förrän jag hamnade på BT upplevt detta som ett hett ämne. Alltså, jag har varit bjuden på bröllop både innan och efter att jag fått min sonoch aldrig reagerat över att min son inte varit medbjuden och heller inte hört någon kommentera saken i negtiva ordalag. Däremot förstår jag mycket väl om man väljer att inte åka om man isåfall måste lämna ett litet barn i flera dygn,. Särskilt ifall man är släkt så de "naturliga barnvakterna" säkelrligen också är på det bröllopet, eller om festen är på tex Nyår eller andra svåra helger. Det är långtifrån självklart att man "borde" skaffa barnvakt eller pressa sig till något som inte känns bra. Det dröjde länge för mig innan ja var redo att ha barnvakt längre än bara för en kväll.

För egen del hör jag och min sambo till dem som ser barnen som en jätterolig del av vår framtida bröllopsdag. De är där alla våra andra högtider och detskulle inte kännas lika roligt utan dem. Framförallt gäeller det alla min sións kusiner, alltså våra syskonbarn. jag kan heller inte föreställa mig att någon av våra vänner skulle höja ett ögonbryn ifall vi begränsade antalet barn till just dessa syskonbarn. Även om vi nu inte skulle göra det.

När det gäller långväga gäster med småbarn är det helt enkelt en avvägning ni måste göra: är det mer värt att de kommer, även om de måste natta eller gå ifrån vissa stunder, än att ni missar att ha dem med er den dagen?

OM ni känner att det viktigaste är att de kommer, kanske ni kan försöka underlätta för dem på mesta sätt, genom någon barnhörna eller så?

• PPP123

Jag var på ett bröllop i oct iår och gud bevare mig vad jobbigt det var med barn på festen, man hörde knapp talen, bord sällskapet gick inte att tala med för de dutta bara med sina vilda ungar hela tiden, nej fy, från och med nu går jag snart bara på banrfria bröllop eller bröllop med barn över 10 år på festen.

Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?