• Västkust

inte barn på festen - svårt dilemma?

Vi har ett problem. Vi skulle vilja att gästerna inte tar med sig barn på festen. Den största anledningen är inte att det kan bli skrik och spring, utan att man inte har båda föräldrarna närvarande på middagen och festen eftersom någon måste natta, vakta, läsa saga, byta blöjor, mata etc.

Detta medför dock några problem:
    - Min släkt och mina vänner reser 30 mil för att komma på bröllopet. Då blir det lite svårare att fixa barnvakt för en eller två nätter om man har små barn. Då kanske de väljer att inte komma alls istället.

- Jag har länge tänkt att jag skulle ha två syskonbarn som brudnäbb... men då kan man väl inte skriva att man inte önskar barn på festen??

- Det verkar vara ett ganska känsligt ämne, speciellt för de som ganska nyligen har fått sitt första barn.

Har ni några tankar kring detta ämne?

• Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?
  • patrikoannika

DET skriver jag under på!

MissInko skrev 2009-11-26 13:57:01 följande:
    jag tycker det är en självklarhet att man får bestämma själv vilka som är välkomna och inte på sitt eget bröllop.Självklart ska man ha barnfritt, 15-18års gräns eller varför inte en övre gräns? De gamla kanske inte alltid är lämpade för bröllop heller? Har en gammelmormor som inte ens minns vem jag är.Man vill minnas den här dagen för resten av sitt liv och om man då inte vill ha just kladdiga barn som drar sin mamma i finklänningnen stup i kvarten så får föräldern bestämma om dem vill komma utan sina barn eller stanna hemma.Har själv många småbarn i min släkt, både brorsbarn och kusinbarn, men ingen av dem kommer att vara bjudna då jag vill ha "ett vuxenbröllop". Vi kommer dessutom att vara på en äng nära en skog hela kvällen och barn kommer bort oftare än vad man tror.Den här dagen är din och partners om folk vill dela den med Er är dem välkomna med en inbjudan och de restriktioner som står på den. punk slut.
  • sigma

Det där är ett sånt j***a dilemma alltså; min syster hade barnfritt på sitt bröllop- med resultatet att hennes bästa vän, som har en då halvårsgammal flicka, satt och hade separationsångest hela kvällen samt smög iväg och ringde barnvakten femtielva gånger och inte pratade om nåt annat än sin dotter. Inte kul varken för syrran, kompisen eller dennas bordsgrannar. Jag kommer att hamna i exakt samma situation med en nära vän till mig, och har bestämt mig för att hon får ha med lillan. Hellre det än en nära vän som bara är halvt närvarande och ledsen... Som tur är har de flesta av våra vänner inga barn än =)

• 1 Grevinnan

Vi har med funderingar kring basrn, men har bestämt att ha barnfritt. Hellst vill vi inte ha några barn alls just för att de stör och för att detta är vår dag. Vi har satt en gräns på 15 år. Att det serveras alkohol tycker jag är föräldrarnas bekymmer hur de hanteras sina minderåriga...

Dock kanske de som ammar måste ta med sina barn, det går väl typ inte annars, men min bästa vän ska ta med sin moster som barnvakt, så hon tar hans om den 4-månaders bebisen under festen.
    men det är svårt att veta vart man ska dra gränsen??

Vi vill verkligen inte ha några skrikande bebisar alls!!

men vad gör man med folk som kommer långt bortifrån?
    Vi ska iallafall sträva efter att inte ha några barn med, så får vi väl se lite från fall till fall. Det beror ju lite på hur nära bebisarnas och barnens föräldrar är...
    men jag tror inte att barn mellan 2-14 år har speciellt kul på en sådanhär typ av tillställning med lång middag när man måste sitta stilla och vara tyst. DÅ är det ju om man kan ha en lektant eller barnvakt med.

• Superstarfia

Jag har samma dilemma, och de gör de inte lättare för mig när min bror säger att han och hans fru inte tänker komma på bröllopet om deras två barn inte blir bjudna på festen......

• passionsblomman

Det här är en viktig aspekt på det hela.

Alla är vi olika och våra släktförhållanden, nätverk och framförallt våra BARN är olika. Det finns ingen som kan veta innan man faktiskt blir mamma hur man kommer att reagera.

Det är inte alls bara fråga om ren överlevnad, som tatt "men pumpau ur mjölken för hevitte och shaka loss och ha lite kul" eller "ungen dör inte av att vara du är borta en natt" eller "man MÅSTE inte ha sina barn med överallt"

Om jag nu satt med en 6 månaders bebis så hade jag inte prioriterat en fest där jag var tvungen att i ett eller flera dygn skulle vara ifrån det barnet.

Min svägerska hade haka på festen direkt och lämpat över barnet på farmor.

Nu är vi helt olika i det fallet och hennes mamma flyttade bokstavligen hem till dem när barnbarnen kom och hon hade alltså barnvakt redan från att barnen var pyttesmå. Därmed är ju barnen väldigt vana vid att vara med farmor.
    Vi var nyinflyttade på helt ny ort utan att känna en människa och med LÅNGT till möjliga barnvakter. Jag hade dessutom en depression under och efter min graviditet och hade väldigt dåligt med kraft att öht vara utanför hemmet. För mig tog det tills min son var 10 månader innan jag hade barnvakt första gången och då var det i tre timmar.

Innan dess fanns helt enkelt inget behov. Jag lämnade honom inte över natten till någon förrän han var flera år gammal. Jag vill poängtera att vare sig sonen eller jag är otrygga eller osunt bundna till varandra.
    Däremot var party helt ointressant och närmast en ångestfaktor för mig, medan party för svägerskan var ett andningshål och något hon längtade efter.

Sedan är det så att det som är ER stora dag som så många verkligen betonar, faktislt kanske inte kommer överst på listan i viktighet och vad som prioriteras för alla andra. Det måste finnas utrymme att tacka nej till er inbjudan utan att det blir sura miner.

Att ta med barnet på fest är inget självändamål för de flesta. Jag har aldrig träffat någon som ser sina barn som självklara gäster till vad föräldrarna blivit bjudna till.
    De allra flesta verkar istället gilla tanken på en kväll utan barnen och lite vuxentid.

Däremot behöver barn på en fest absolut inte vara det problem de verkar ses som.
    Det vore vid eventuellt bröllop för mig och sambon självklart med en massa barn.

De bröllop jag varit på som varit utan barn har aldrig skrivit ngt om det i inbjudan, det har varit barnfritt ändå med undantag av ev syskonbarn eller småbebisar.

Angående det faktum att man kanske inte stannar så sent om man har barn, vare sig man har barnvakt eller bebisen är med, så är det ju faktiskt så att det inte går att ändra att folk har hunnit få barn innan ni ställde till med bröllop. Alltså ingår det i livets krassa verklighet att det inte är samma sak som om barnen inte funnits i era närmastes liv.

Nu finns de och är viktiga . Alltså får ni förhålla er till alternativen att de är med i de fall någon annars inte kan eller vill komma, eller att de gästerna uteblir. Det är helt er rätt att bestämma hur ni vill ordna er fest, men vilka som verkligen tackar ja och kommer kan ni ju i slutänden inte styra.

sigma skrev 2009-12-03 00:52:22 följande:
    Det där är ett sånt j***a dilemma alltså; min syster hade barnfritt på sitt bröllop- med resultatet att hennes bästa vän, som har en då halvårsgammal flicka, satt och hade separationsångest hela kvällen samt smög iväg och ringde barnvakten femtielva gånger och inte pratade om nåt annat än sin dotter. Inte kul varken för syrran, kompisen eller dennas bordsgrannar. Jag kommer att hamna i exakt samma situation med en nära vän till mig, och har bestämt mig för att hon får ha med lillan. Hellre det än en nära vän som bara är halvt närvarande och ledsen... Som tur är har de flesta av våra vänner inga barn än =)
  • tågjäntan

Som sagt, det kan bli et dilemma. Jag var på ett bröllop på midsommarafton där brudparet skrivit att de ville ha ett barnfritt bröllop. SEdan var det så många som inte skulle kunna komma så så de ändrade sig. Annars är det ju risk att famiolj och vänner inte kommer.
    De hade ordnat det med ett speciellt rum där det fanns papper, kritor och en liten tv med någon video/dvd, mm. De ordnade ingen barnvakt, men barn kunde gå dit med eller utan föräldrar (beroende på ålder) och pyssla lite när det blev för tråkigt i festsalen.

• kikel

De flesta barnfamlijer som kommer till mitt bröllop kommer komma med fly och stanna i en vecka eller så och kommer att ha sin sommar semester i Sverige därför vorre det konsigt om de inte tog med sina barn. Jag tycker det också är ganska oratigt att inte bjuda barn det är familjer man bjuder och inte enstaka ur en familj tycker jag. Barn hör till bröllop enligt mig vi kommer ha en del barnvakter och en massa barn aktiviteter, så att dom små liven inte tycker det blir tråkigt.

• Superstarfia
    kikel skrev 2009-12-03 16:14:42 följande:
    De flesta barnfamlijer som kommer till mitt bröllop kommer komma med fly och stanna i en vecka eller så och kommer att ha sin sommar semester i Sverige därför vorre det konsigt om de inte tog med sina barn. Jag tycker det också är ganska oratigt att inte bjuda barn det är familjer man bjuder och inte enstaka ur en familj tycker jag. Barn hör till bröllop enligt mig vi kommer ha en del barnvakter och en massa barn aktiviteter, så att dom små liven inte tycker det blir tråkigt.
    Ja, men barn ska inte vara del av en fest med alkohol.. Det finns andra tillfällen det passar bättre med barn.. å de är inte en bröllopsfest, där det serveras alkohol och folk kommer bli onyktra..
  • passionsblomman

Som Midsommarfiranden, Nyårspartaj och kräftskivor och andra Svenska festligheter då eller?

Vi firar i vår släkt alla möjliga olika högtider och barnen är självklara i dessa familjefester och faktiskt får de vuxna både Nyårschampange, Nubbe till sillen och öl till kräftorna liksom gott vin till maten fast barnen är där.

Att ingen går och blir apfull är däremot vad jag förväntar mig av de deltagande vuxna.

Superstarfia skrev 2009-12-03 16:32:51 följande:
    Ja, men barn ska inte vara del av en fest med alkohol.. Det finns andra tillfällen det passar bättre med barn.. å de är inte en bröllopsfest, där det serveras alkohol och folk kommer bli onyktra..
  • KatjaB
    passionsblomman skrev 2009-12-03 19:29:23 följande:
    Som Midsommarfiranden, Nyårspartaj och kräftskivor och andra Svenska festligheter då eller? Vi firar i vår släkt alla möjliga olika högtider och barnen är självklara i dessa familjefester och faktiskt får de vuxna både Nyårschampange, Nubbe till sillen och öl till kräftorna liksom gott vin till maten fast barnen är där.Att ingen går och blir apfull är däremot vad jag förväntar mig av de deltagande vuxna.
    Håller med, vet inte vad folk har för umgängen men vi brukar inte direkt ha några fylleslag på vare sig bröllop eller andra högtidliga tillfällen. däremot kan det ju vara skönt att vara barnledig ibland och bara få vara vuxna förstås. Men det är ju en annan fråga
Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?