• Västkust

inte barn på festen - svårt dilemma?

Vi har ett problem. Vi skulle vilja att gästerna inte tar med sig barn på festen. Den största anledningen är inte att det kan bli skrik och spring, utan att man inte har båda föräldrarna närvarande på middagen och festen eftersom någon måste natta, vakta, läsa saga, byta blöjor, mata etc.

Detta medför dock några problem:
    - Min släkt och mina vänner reser 30 mil för att komma på bröllopet. Då blir det lite svårare att fixa barnvakt för en eller två nätter om man har små barn. Då kanske de väljer att inte komma alls istället.

- Jag har länge tänkt att jag skulle ha två syskonbarn som brudnäbb... men då kan man väl inte skriva att man inte önskar barn på festen??

- Det verkar vara ett ganska känsligt ämne, speciellt för de som ganska nyligen har fått sitt första barn.

Har ni några tankar kring detta ämne?

• Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?
  • Superstarfia

Nej men anser inte ni att ungdomars tidiga alkoholdebut har att göra med det barn får vara med om från spädbarnsålder?

Nej jag tycker det är skandalöst att man tycker det är ok att ha barnen med sig i en sådan miljö.. jag blir förbannad på morsor som går på systemet med sina ungar i barnvagn eller gråtande släptåg...

• VanessaB

Vi ska bara ha familjebarn med på vårat bröllop. Det är lite mer avslappnat än om man har alla kompisars barn också, plus att det känns självklart för oss iaf att ha med hela familjen och släkten. Jag skulle själv inte ta med barnen på bröllop just för att kunna vara med på hela och njuta av en kväll utan barn.

Har man vänner som man misstänker får separationsångest så har det ju inte gjort mycket nytta att inte bjuda barnen eftersom dom ändå kommer åka hem tidigt och kanske även inte ha en trevlig stund på festen.

Ett tips är ju att ha en "barnflicka" som kan ha lite koll på barnen och även ett rum för barnen med tv, spel och möjlighet att sova.

• nikitakatt

Så tänker jag också.

Väldigt många föräldrar dricker väl något glas vin till middagen eller någon öl ibland, förstår inte varför det är skillnad om de dricker lite på ett bröllop?

Jag tycker det är upp till var och en men jag ser på det precis som Kikel skriver, att vi bjuder familjer, inte bara några ur en familj. Sedan får våra vänner bestämma själva vad de tycker är passande och om de vill ordna barnvakt eller inte.

Som passionsblomman skriver så är VÅR dag inte det viktigaste i någon annans liv, det är enbart vi som prioriterar den högst och jag tycker inte man kan förvänta sig någonting annat. De vänner som helst lämnar sina barn hemma gör så och de vänner som har roligast om barnen är med och firar gör så. Vårt bröllop kommer ändå inte vara ett stort fylleslag så alla är välkomna.

passionsblomman skrev 2009-12-03 19:29:23 följande:
    Som Midsommarfiranden, Nyårspartaj och kräftskivor och andra Svenska festligheter då eller? Vi firar i vår släkt alla möjliga olika högtider och barnen är självklara i dessa familjefester och faktiskt får de vuxna både Nyårschampange, Nubbe till sillen och öl till kräftorna liksom gott vin till maten fast barnen är där.Att ingen går och blir apfull är däremot vad jag förväntar mig av de deltagande vuxna.
  • Imma

Jag anser att det lika troligt är att alkohol ses som någonting så vansinnigt förbjudet som lockar unga att testa tidigt. Min man som är från Tyskland blir jätteförvånad när han ser hur man moraliserar kring alkohol i Sverige.

Sen att en person ses som alkis om han/hon dricker ett glas vin i veckan medan det är helt okej att supa ner sig på helgen hör kanske samman med det gamla bondesamhället, vad vet jag. Jag tycker dock som passionsblomman att man måste utgå ifrån att ens gäster klarar av att hantera alkohol och inte super sig obehagliga. Det tycker jag inte att man ska utsätta varken barn eller vuxna för.

Superstarfia skrev 2009-12-03 19:51:52 följande:
    Nej men anser inte ni att ungdomars tidiga alkoholdebut har att göra med det barn får vara med om från spädbarnsålder?Nej jag tycker det är skandalöst att man tycker det är ok att ha barnen med sig i en sådan miljö.. jag blir förbannad på morsor som går på systemet med sina ungar i barnvagn eller gråtande släptåg...
  • kikel

Barnen som kommer på mitt bröllop kommer inte se specigelt mycket alkohol då dom kommer att vara inomhus efter festen och ha en egen fest.

Superstarfia skrev 2009-12-03 16:32:51 följande:
    Ja, men barn ska inte vara del av en fest med alkohol.. Det finns andra tillfällen det passar bättre med barn.. å de är inte en bröllopsfest, där det serveras alkohol och folk kommer bli onyktra..
  • Sebastiána
    Imma skrev 2009-12-04 08:56:41 följande:
    Sen att en person ses som alkis om han/hon dricker ett glas vin i veckan medan det är helt okej att supa ner sig på helgen hör kanske samman med det gamla bondesamhället, vad vet jag.
    Jag tror inte att det är så längre. Jag känner ingen varken på jobbet eller privat som tycker att det som dricker ett glas vin mitt i veckan är alkoholist. Klart, fortfarande är det väl mycket så i Sverige att det sups till mer ordenligt på helgerna. Det har jag aldrig fattat.
  • 090208

Synd att folk inte kan slappna av och njuta.

sigma skrev 2009-12-03 00:52:22 följande:
    Det där är ett sånt j***a dilemma alltså; min syster hade barnfritt på sitt bröllop- med resultatet att hennes bästa vän, som har en då halvårsgammal flicka, satt och hade separationsångest hela kvällen samt smög iväg och ringde barnvakten femtielva gånger och inte pratade om nåt annat än sin dotter. Inte kul varken för syrran, kompisen eller dennas bordsgrannar. Jag kommer att hamna i exakt samma situation med en nära vän till mig, och har bestämt mig för att hon får ha med lillan. Hellre det än en nära vän som bara är halvt närvarande och ledsen... Som tur är har de flesta av våra vänner inga barn än =)
  • 090208

Men vad lojliga folk kan vara. Foraldrar tror att dom ager varlden. Ja sorry, kann dig inte pahoppad eller ta det personligt (det ar ju trots allt din egen bror...) men jag forstar inte hur folk tanker.
    Naha, men stanna hemma da, tack och hej.

Superstarfia skrev 2009-12-03 12:29:59 följande:
    Jag har samma dilemma, och de gör de inte lättare för mig när min bror säger att han och hans fru inte tänker komma på bröllopet om deras två barn inte blir bjudna på festen......
  • ar100522

Vi ska ha ett bröllop där alla barn är välkomna. Har själv tre barn och för oss är det självklart att barn får följa med. Var själv bjuden på ett bröllop för ett antal år sedan där barn inte fick följa med. Vi som inte hade barnvakt var tvungna att säga nej och vänskapen bröts tom. Tycker att det är synd att utesluta en del. Fast har man inte själv barn kanske man tänker annorlunda. Det kommer att bli mer spring och liv men det gör inget.

• vi är tre

som de skrivits förut så tycker jag att barn ska få komma och vara med i kyrkan men sen på festen så får de vara hemma. tycker fest med alkohol och sånt inte tillhör barn.
    vi har en dotter och finns även yngre barn i släkten men de som vi pratat med säger att "vad bra slipper någon av oss vara med dem" har lite svårt själv att hitta barnvakt men de löser sig.

Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?