• Västkust

inte barn på festen - svårt dilemma?

Vi har ett problem. Vi skulle vilja att gästerna inte tar med sig barn på festen. Den största anledningen är inte att det kan bli skrik och spring, utan att man inte har båda föräldrarna närvarande på middagen och festen eftersom någon måste natta, vakta, läsa saga, byta blöjor, mata etc.

Detta medför dock några problem:
    - Min släkt och mina vänner reser 30 mil för att komma på bröllopet. Då blir det lite svårare att fixa barnvakt för en eller två nätter om man har små barn. Då kanske de väljer att inte komma alls istället.

- Jag har länge tänkt att jag skulle ha två syskonbarn som brudnäbb... men då kan man väl inte skriva att man inte önskar barn på festen??

- Det verkar vara ett ganska känsligt ämne, speciellt för de som ganska nyligen har fått sitt första barn.

Har ni några tankar kring detta ämne?

• Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?
  • KatjaB

men är det ingen som har barn själv som tycker att det kan vara skönt att få vara lite barnledig och gå på fest, ja förutsatt att man kan få barnvakt förstås.
    Förstår inte alls hur folk kan bli så osams över en sån sak som att deras barn inte blev bjudna så därför säger man upp kontakten, var inte vänskapen viktigare än så från nåt håll?

• ar100522

Det var lite mer invecklat men tydligen var inte vänskapen viktigare än så. Jag tycker att alla ska göra som de känner men jag vill ha med mina barn och att man dricker lite vin med barn är väl inte så farligt. De är alltid med på nyår och midsommar etc. Dessutom är min mamma med och ser till dem + att de ska sova där.

• KatjaB

ok, tycker bara att man hör titt som tätt framförallt hår på bt att folk sagt upp bekantskapen om att deras barn inte blev bjudna, eller av någon annan anledning och man tar tillbaka förfrågningar om att vara tärna mm. för att man blir osams.
    Nu menar jag inte dig, utan bara en reflektion jag gjort efter ett tag här.
    Verkar som att det finns så otroligt många anledningar att säga upp bekantskapen med folk bara för att man ska gifta sig.

Sen tycker inte jag heller att våra barn tar skada av måttligt drickande till maten, men däremot så kan jag ju tycka som förälder att de få gånger vi ska på fest så inte vill jag ha med mig barnen. Då vill jag kunna passa på att få njuta lite av att bara vara vuxen.
    Men våra barn kommer vara med på festen ett tag, sen så åker de med mormor och morfar när vi ser att de inte orkar med eller börjar bli för trötta.

ar100522 skrev 2010-01-03 15:40:27 följande:
    Det var lite mer invecklat men tydligen var inte vänskapen viktigare än så. Jag tycker att alla ska göra som de känner men jag vill ha med mina barn och att man dricker lite vin med barn är väl inte så farligt. De är alltid med på nyår och midsommar etc. Dessutom är min mamma med och ser till dem + att de ska sova där.
  • Skuggan

Egentligen finns det väl två alternativ?

1. Ni väljer att bjuda hela familjer och får ta de konsekvenser som blir av att det finns barn på festen. (Dvs föäldrar med delad uppmärksamhet, högre ljudnivå, behov av speciallösningar, menyer, barnvakt osv som passar barn)

2. Ni bjuder inte barn och gästerna får respektera de beslutet. Men ni får också respektera de som väljer att inte komma på grund av erat beslut att ha barnfritt.

• 090208

1 av föräldrarna kan väl komma iaf?? Den som står brudparet närmast. Knappast nödvändigt att båda föräldrarna är hemma med barnen.

• mojikanan

Ja sitter i samma båt som dig!!

Ja har mina vänner o släktingar som bor ca 35 mil ifrån mig och ja har funderat på detta med barn på bröllop.. men vi känner att vi vill vara lite "ego" o ha våra vänner omkring oss på vår stora utan som du skrev nattning, passande av barn som springer runt!

Däremot är det som så att min bror ska vara toastmaster och min svägerska vara tärna på mitt bröllop och det har en dotter som förmodligen ska komma med!! 

Och ja hoppas och tror att mina gäster respekterar detta o har förstående för det!

De närmaste i familjen vill man ju att de ska kunna närvara på ens bröllop

Många som ja redan har berättat detta för tycker att det ska bli "skönt" att få 

komma iväg, de ser det som en liten mini semester utan barnen.. och det tycker ja allt att man ska kunna känna utan att få några skuldkänslor.. 

• CeKe

Vi kommer att ha ett "vuxenbröllop" i juli och har redan skickat ut inbjudningarna. En av anledningarna till detta är att småbarnsföräldrar tidigt ska kunna planera för hur de ska göra med sina små den kvällen. Barnen är välkomna till kyrkan...

Det har resulterat i att en kompis som bor en bra bit bort överlycklig ringde o sa att det var bra att vi var så tidigt ute, för då kunde hennes lilla familj planera semestern tillsammans med hennes föräldrar och bland annat åka till stan där bröllopet kommer va. Då kan hennes föräldrar vara barnvakt medan hon och hennes man går på bröllop...

Min svägerska va rätt emot idén med ett barnfritt bröllop från början, men även hon har lugnat ner sig och jobbar för att lösa det hela. För oss var det ett enkelt val att ha barnfritt då vi vill ha en hejdundrande fest efter middagen, men det var också vääldigt bra att vara ute i god tid så att de som har småttingar kan planera i god tid...

• Sebastiána

Vi hoppas också på en hejdundrande fest efter middagen (det är därför jag brottas så mycket med vad vi ska ha i baren i en annan tråd). Det blir inte så barnvänligt kanske.

• Rufsas

Jag måste säga att jag är uppriktigt förvånad över att VÄNNER säger upp kontakten bara för att deras barn inte får komma på festen. Det är faktiskt brudparets dag och jag har ingen som helst förståelse för inbjudna gäster som inte vill acceptera brudparets vilja. Är det här vanligt?

• mojikanan
    Rufsas skrev 2010-01-17 12:02:52 följande:
    Jag måste säga att jag är uppriktigt förvånad över att VÄNNER säger upp kontakten bara för att deras barn inte får komma på festen. Det är faktiskt brudparets dag och jag har ingen som helst förståelse för inbjudna gäster som inte vill acceptera brudparets vilja. Är det här vanligt?
    har det hänt dig?? :O att du förlorat vänner pga av det??
  • Rufsas
    mojikanan skrev 2010-01-17 19:39:35 följande:
    har det hänt dig?? :O att du förlorat vänner pga av det??
    Oj, nu var jag nog lite otydlig. Nej, jag menar att jag var och varannan dag läser om det här på BT. Min förvåning kommer av att jag personligen inte varit med om det men läser ofta om det här i forumet.
  • passionsblomman

Jag tycker inte det är så vanligt att folk verkar säga upp bekantskapen för att de inte får ha sina barn med sig. Däremot ommer det ju att vissa gäster tackar nej till att komma på bröllopet. och där måste jag säga att det ofta dyker upp brudar med inlägg som "och isåfall kan de dra åt h*e för då är de inga riktiga vänner" vilket mer än en gång fått mina ögonbryn att flyttas uppåt hårfästet.

Det står en naturligtvis fritt att ordna en fest utifrån sina egna önskemål. Men i det kan aldrig ligga att en inbjudan är en order att inställa sig om man fortfarande ska räknas bland vännerna. Det är en mycket konstig inställning till vänskap och till vad det är att hålla fest.

• Mama Eggy

Visst är det helt OK att skriva att man inte vill ha barn med. Men då får man räkna med att inte lika många kan komma. Förra sommaren blev jag och min sambo bjudan på barnfritt bröllop. Vi hade då två små barn och hittade ingen barnvakt. Vi löste det så att min sambo åkte själv (det var ju mest hans kompisar). När vi gifter oss kommer vi nog uppmana våra gäster som bor här i stan att hitta barnvakt. Långväga gästers små barn är välkomna. Det finns ju alla varianter på det där. Fast jag är mamma till små barn har jag full förståelse för de som önskar ett barnfritt bröllop. Som bjuden gäst är det löjligt att bli sur för en sådan sak. Antingen tackar man ja eller nej. Dock har jag märkt att de av våra vänner som själva inte har barn inte gärna vill ha barn med, medans de som har egna barn tenderar att tycka det är mer okej med barn närvarande. Intressant.

• sun moon

Kan vara känsligt tycker jag. Jag har varit på bröllop där barn inte var önskvärda och jag tyckte det var lite märkligt för brudparets eget barn var med. Vi gick visserligen iaf dit och hade roligt utan våra barn. :)
    På vårt bröllop kommer barn att vara välkomna, sedan får föräldrarna själva välja om de tar med sina barn eller inte.

Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?