• mojikanan

inte barn på festen - svårt dilemma?

Västkust skrev 2009-10-19 14:49:17 följande:
    Vi har ett problem. Vi skulle vilja att gästerna inte tar med sig barn på festen. Den största anledningen är inte att det kan bli skrik och spring, utan att man inte har båda föräldrarna närvarande på middagen och festen eftersom någon måste natta, vakta, läsa saga, byta blöjor, mata etc. Detta medför dock några problem: - Min släkt och mina vänner reser 30 mil för att komma på bröllopet. Då blir det lite svårare att fixa barnvakt för en eller två nätter om man har små barn. Då kanske de väljer att inte komma alls istället. - Jag har länge tänkt att jag skulle ha två syskonbarn som brudnäbb... men då kan man väl inte skriva att man inte önskar barn på festen??- Det verkar vara ett ganska känsligt ämne, speciellt för de som ganska nyligen har fått sitt första barn. Har ni några tankar kring detta ämne?
    Har precis samma funderingar som du..
    Men vi har nog bestämt att ha barnfritt ändå..
    Ett undantag har vi sagt kommer vara min bror och hans tjej med deras dotter som är 2 år..
    De ska vara toastmaster och hon tärna på bröllopet, men annars tycker ja det inte är något fel att ha ett bröllop utan barn..
  • mojikanan

Ja sitter i samma båt som dig!!

Ja har mina vänner o släktingar som bor ca 35 mil ifrån mig och ja har funderat på detta med barn på bröllop.. men vi känner att vi vill vara lite "ego" o ha våra vänner omkring oss på vår stora utan som du skrev nattning, passande av barn som springer runt!

Däremot är det som så att min bror ska vara toastmaster och min svägerska vara tärna på mitt bröllop och det har en dotter som förmodligen ska komma med!! 

Och ja hoppas och tror att mina gäster respekterar detta o har förstående för det!

De närmaste i familjen vill man ju att de ska kunna närvara på ens bröllop

Många som ja redan har berättat detta för tycker att det ska bli "skönt" att få 

komma iväg, de ser det som en liten mini semester utan barnen.. och det tycker ja allt att man ska kunna känna utan att få några skuldkänslor.. 

• mojikanan
    Rufsas skrev 2010-01-17 12:02:52 följande:
    Jag måste säga att jag är uppriktigt förvånad över att VÄNNER säger upp kontakten bara för att deras barn inte får komma på festen. Det är faktiskt brudparets dag och jag har ingen som helst förståelse för inbjudna gäster som inte vill acceptera brudparets vilja. Är det här vanligt?
    har det hänt dig?? :O att du förlorat vänner pga av det??
Svar på tråden inte barn på festen - svårt dilemma?