• Västkust

pengar i present - ok eller inte?

Jag och min blivande är lite oense om huruvida det är ok att önska sig pengar i present. I hans umgängeskrets är detta inte vanligt, men i min är det det vanligaste.
    Jag tror att yngre personer har mött denna relativt nya företeelse innan, men hur reagerar mostrar, föräldrar etc?

Om man nu ska önska sig pengar så finns det ju även två alternativ där: att de ger kontanter (osmidigt att ha kontakter att hålla reda på) eller konto där pengarna sätts in (så har vissa av mina kompisar gjort. Jag tycker det är ok, men inte min sambo. Han tycker att det skulle kännas snålt och märkligt). Hur tänker ni? Hur ska man formulera sig?

• Svar på tråden pengar i present - ok eller inte?
  • Clea

Vi kommer oxå att önska oss pengar. Vi har redan alla prylar vi behöver men nått vi skulle vilja ha är ett bidrag till bröllopsresan, så det kommer vi att önska oss.

I festlokalen kommer det att finnas en "resväska" där gästerna lägger sin present (pengagåva) o om dom vill vara anonyma o inte visa hur mycket de gett så lägger de kortet bredvid.

Vi vill inte låsa upp oss vid något speciellt flygbolag därför önskar vi oss inte heller presentkort.

• Västkust

ahh, det var ju smart. Då blir det lite roligt också.

• Västkust

har du förresten nån bra formulering till inbjudan på det förslaget?

• lecaroline

Vi önskade oss pengar, men då hade vi bott ihop i ca 8 år och behövde inte mer prylar.
    Vi berättade vad vi ville köpa så att vänner och familj visste vad de bidrog till.
    Jag tycker att det är helt ok att önska sig pengar, men man får inte bli ledsen om man får presenter också

• Clea

Jag är inte så mycket för rim =) Så här formulerar vi oss på våra bröllopshemsida:

Då vi har träffats efter flera års boende hemifrån har vi hunnit fylla våra skåp ordentligt. Vi har svårt att komma fram till något ytterligare att fylla hyllplatserna med... Därför önskar vi , om ni vill ge oss en gåva, ett bidrag till vår bröllopsresa.

På bröllopet kommer det att finnas en liten resväska att lägga ett kuvert i. Ni väljer då om ni vill lägga det anonymt i och lägga kortet vid sidan om eller båda ihop.

Vi vill verkligen understryka att en gåva i form av pengar är det enda vi vill ha. Så vi ber våra gäster att ta vår önskan på allvar, och inte ens ge oss någon liten grej.

• Imma

Där min man kommer ifrån är det vanligt att ge pengar i present. För mig var det otänkbart.

Vi löste det genom att ha en önskelista med specifika saker som vi ville ha, där en sak var bidrag till en kaffemaskin.

Önskelistan skrev vi ingenting om i inbjudan, eftersom ingen av oss tycker att presentönskningar har med inbjudan att göra, utan vi skrev "övriga frågor besvaras av X på tel. Y". Personen X hade sen önskelistan till dem som hörde av sig och undrade vad de skulle köpa. Vissa köpte present på eget bevåg vilket också var helt okej, en önskan är trost allt inget tvång.

• Charlie och Maria

Vi har bott i hop i snart 3 år, vi har hus och 2 barn.
    vår tanke va att ta kuvärs avgift på vårat bröllop, sedan vet jag inte om man skulle ha en "present väska" på sidan om om nogon vill bidra med en slant, kanske känns lite tiggigt ... vad tror ni?

• Clea

Jag är inte så hemma på det här med kuvertavgift... men om man betalar kuvertavgift så ger man väl inte bröllopspresent oxå? Eller gör man?

• MASS

Jag tycker också att detdär är svårt. Vi har redan alldeles för mycket grejor och vill inte ha några presenter. dessutom gifter vi oss inte på den ort vi bor så det blir bara svårt med transport av saker. Så vi har sagt att vi önskar oss bidrag till resa. Det verkar som dom flesta vi har sagt det till tar det ok. Men jag tycker ändå det känns lite dumt...

Sen är det ju kanske inte så bra o man får mycket pengar i kontanter heller. Vi åker på bröllopsresa dan efter så pengarna blir ju liggandes hemma i så fall. Så ett konto kanske vore en bra ide, men vi har ju redan skickat ut inbjudan och det känns ju definitivt fel att ringa runt till alla och uppge kontonummer. Då tror ju folk att vi förväntar oss massa pengar! Men de gör vi ju inte.

Oj, vad långt detta blev=)

• CeKe

Eller så kanske någon förälder eller nära vän kan hjälpa er att sätta in pengarna på ert konto, så har ni dem under resan i vilket fall som helst =)

MASS skrev 2009-10-20 21:03:50 följande:
    Jag tycker också att detdär är svårt. Vi har redan alldeles för mycket grejor och vill inte ha några presenter. dessutom gifter vi oss inte på den ort vi bor så det blir bara svårt med transport av saker. Så vi har sagt att vi önskar oss bidrag till resa. Det verkar som dom flesta vi har sagt det till tar det ok. Men jag tycker ändå det känns lite dumt...Sen är det ju kanske inte så bra o man får mycket pengar i kontanter heller. Vi åker på bröllopsresa dan efter så pengarna blir ju liggandes hemma i så fall. Så ett konto kanske vore en bra ide, men vi har ju redan skickat ut inbjudan och det känns ju definitivt fel att ringa runt till alla och uppge kontonummer. Då tror ju folk att vi förväntar oss massa pengar! Men de gör vi ju inte. Oj, vad långt detta blev=)
Svar på tråden pengar i present - ok eller inte?