• Västkust

pengar i present - ok eller inte?

Jag och min blivande är lite oense om huruvida det är ok att önska sig pengar i present. I hans umgängeskrets är detta inte vanligt, men i min är det det vanligaste.
    Jag tror att yngre personer har mött denna relativt nya företeelse innan, men hur reagerar mostrar, föräldrar etc?

Om man nu ska önska sig pengar så finns det ju även två alternativ där: att de ger kontanter (osmidigt att ha kontakter att hålla reda på) eller konto där pengarna sätts in (så har vissa av mina kompisar gjort. Jag tycker det är ok, men inte min sambo. Han tycker att det skulle kännas snålt och märkligt). Hur tänker ni? Hur ska man formulera sig?

• Svar på tråden pengar i present - ok eller inte?
  • aikidoaasa

Slälv tycker jag att det är tråkigt. Både att ge och att få, men ibland har man kanske inte så mycket till val eller det man vill ha kan den personen inte skaffa själv så då får denne ge pengar i bidrag till en sådan sak som man önskar sig.

Det känns inte som att man ens anstränger sig då till att försöka hitta en present som passar den som ska få det när man får pengar istället. "Jag är för lat för att komma på något." är en fras som jag har hört tidigare i samband med att man fått pengar... hur kul är det.

Jag tycker att om man ska önska sig pengar så kan man ändå ha en lista med saker också för sådana som mig som inte gillar att ge pengar.

• CeKe

Jaa, eller om gäster inte vill respektera det önskemålet, får de komma på nåt eget att ge i present? I vårt fall har vi helt enkelt varken plats eller behov av nya saker till hemmet, så vi skulle i stort sett bara tycka det var jobbigt att få saker vi inte behöver... Hellre då ett fint kort med nån dikt eller några personliga ord, en fin whiskey, en middag ute eller liknande som vi skulle kunna njuta av tillsammans.

aikidoaasa skrev 2009-10-20 21:23:51 följande:
    Slälv tycker jag att det är tråkigt. Både att ge och att få, men ibland har man kanske inte så mycket till val eller det man vill ha kan den personen inte skaffa själv så då får denne ge pengar i bidrag till en sådan sak som man önskar sig.Det känns inte som att man ens anstränger sig då till att försöka hitta en present som passar den som ska få det när man får pengar istället. "Jag är för lat för att komma på något." är en fras som jag har hört tidigare i samband med att man fått pengar... hur kul är det.Jag tycker att om man ska önska sig pengar så kan man ändå ha en lista med saker också för sådana som mig som inte gillar att ge pengar.
  • Pingstdagen2010

Jag tycker inte alls att det är konstigt att önska sig pengar! Presenter kostar faktiskt pengar och varför skulle det vara konstigt att sponsra en bröllopsresa? Vi ska också önska oss pengar då vi redan har fina glas samt matservis m.m. Jag tror inte att någon kommer att ta illa upp. Själv tycker jag alltid att det är befriande att få ge pengar istället för en present. Det är alltid en vånda det där med att köpa presenter till andra även om brudparet har en önskelista. Vid flera tillfällen har det hänt att brudparet har fått 24 glas eller 24 par bestick p.g.a. att gästerna har köpt samma sak. Det är lite besvärligt att ringa runt och samla ihop kvitton till saker, som man vill byta. Kör på pengar!

• lemonbird

Vi hade skrivit i vår inbjudan att värdparen hade ett bröllopskonto dit man kunde sätta in pengar som skulle gå till bröllopsresan, sedan väljer man ju själv vad man lägger pengarna på. Det var bara uppskattat av dem som inte kunde komma eller bland de äldre som inte så lätt kunde ta sig till stan för att köpa present.

• Imma

Antingen eller tycker jag verkligen. Med kuvertavgift blir det ju så att gästerna betalar för er bröllopsfest och det tycker jag är present nog.

Charlie och Maria skrev 2009-10-20 14:44:27 följande:

Vi har bott i hop i snart 3 år, vi har hus och 2 barn.vår tanke va att ta kuvärs avgift på vårat bröllop, sedan vet jag inte om man skulle ha en "present väska" på sidan om om nogon vill bidra med en slant, kanske känns lite tiggigt ... vad tror ni?
  • Imma

Naturligtvis krävs det att den som har hand om önskelistan också sköter den och inte lämnar samma tips till flera personer. För vår del fungerade det alldeles utmärkt och vi fick inga dubletter.

Problemet som jag har är när man skriver vad man önskar sig (pengar eller saker) redan i inbjudningskortet. För mig blir det ett krav då och ingen valfrihet. Självklart vill de flesta gäster ta med sig en present, men om man då vill ha tips på vad brudparet önskar sig tycker jag att man får efterfråga informationen på eget bevåg och inte få det kastat i ansiktet.

Pingstdagen2010 skrev 2009-10-20 22:01:24 följande:
    Jag tycker inte alls att det är konstigt att önska sig pengar! Presenter kostar faktiskt pengar och varför skulle det vara konstigt att sponsra en bröllopsresa? Vi ska också önska oss pengar då vi redan har fina glas samt matservis m.m. Jag tror inte att någon kommer att ta illa upp. Själv tycker jag alltid att det är befriande att få ge pengar istället för en present. Det är alltid en vånda det där med att köpa presenter till andra även om brudparet har en önskelista. Vid flera tillfällen har det hänt att brudparet har fått 24 glas eller 24 par bestick p.g.a. att gästerna har köpt samma sak. Det är lite besvärligt att ringa runt och samla ihop kvitton till saker, som man vill byta. Kör på pengar!
  • friluftsstaden

vi tänkte önska oss bidrag till bröllopsresan, men göra det lite mer konkret kanske (är inte på det klara exakt hur än...) men typ att önska sig aktiviteter under resan, exempelvis restaurangbesök, museuminträde, besök på fruktfarm osv. på så vis kan gästerna komma med tips om sina bästa ställen på resmålet, och tipsa oss om det, då blir pengagåvan lite mer personlig ändå..

• lecaroline
    aikidoaasa skrev 2009-10-20 21:23:51 följande:
    Slälv tycker jag att det är tråkigt. Både att ge och att få, men ibland har man kanske inte så mycket till val eller det man vill ha kan den personen inte skaffa själv så då får denne ge pengar i bidrag till en sådan sak som man önskar sig.Det känns inte som att man ens anstränger sig då till att försöka hitta en present som passar den som ska få det när man får pengar istället. "Jag är för lat för att komma på något." är en fras som jag har hört tidigare i samband med att man fått pengar... hur kul är det.Jag tycker att om man ska önska sig pengar så kan man ändå ha en lista med saker också för sådana som mig som inte gillar att ge pengar.
    Vi önskade ju oss pengar och då gjorde våra vänner en skattkarta så att vi fick följa den och leta redan på en sjörövarflagga och gräva där och fick upp en "stor" skattkista full med guldmynt.
    Pengar är inte tråkigare än man gör det..
    Vi stoppade upp ett gosedjur med 20 sedlar till ett annat par som gifte sig och önskade sig pengar
  • meee

Vi kommer att ha kuvertavgift då vi inte vill ha något till hemmet och själva bröllopsresan går av stapeln mycket senare..

Vi kommer då ha vigseln för sig så alla som vill kan vara med och vill man vara med på middagen och festen efteråt är det 300 kr/pers (600 kr /par alltså, många par i vår vänkrets! ;)). vilket är ungefär vad vi skulle lägga på en present själva om vi var bortbjudna..

Tycker det inte är nå fel att önska pengar, varför sitta och ta emot massa saker som man inte vill ha?? :)

• lecaroline
    meee skrev 2009-10-21 12:11:11 följande:
    Vi kommer att ha kuvertavgift då vi inte vill ha något till hemmet och själva bröllopsresan går av stapeln mycket senare.. Vi kommer då ha vigseln för sig så alla som vill kan vara med och vill man vara med på middagen och festen efteråt är det 300 kr/pers (600 kr /par alltså, många par i vår vänkrets! ;)). vilket är ungefär vad vi skulle lägga på en present själva om vi var bortbjudna..Tycker det inte är nå fel att önska pengar, varför sitta och ta emot massa saker som man inte vill ha?? :)
    Kommer ni att vara på resturang då??
  • anno08

vi önskade oss pengar till bröllopsresa, vilket vi skrev redan på infobladet som kom med inbjudan. men efter att ha läst såna här trådar på bröllopstorget trodde jag dock inte att det skulle bli så lyckat som det faktiskt blev!

vi fick nämligen pengar av ALLA våra vänner o familj o det täckte nästan hela den underbara resa vi ska åka på on en månad.. vi hade satt upp en karta utanför festlokalen där vännerna satte nålar dit de ville vi skulle åka o så hade vi smyckat en fin gammal resväska som det lades kuvert i.
    jättesmidigt!

på så sätt slapp vi få en massa prylar vi inte har plats för o gästerna behövde inte stressa runt o leta present. o skulle jag bli bjuden till ett bröllop där jag verkligen vet att brudparet önskar sig bidrag till en resa så skulle jag inte få för mig att ge dom nåt annat, deras önskan är väl ändå viktigare än om jag tycker det är roligt eller tråkigt att ge pengar?

• meee
    lecaroline skrev 2009-10-21 12:50:46 följande:
    Kommer ni att vara på resturang då??
    Ja det kommer vi att vara :)
  • Gladiolus

Min erfarenhet av detta ämne är att när man själv inte har haft bröllop eller fest (eller på länge) så vet man inte vad det kostar och tycker det verkar snålt/konstigt att önska sig pengar. Men när man sedan folk börjar planera själva så inser de att det är nog inte så tokigt ändå att önska sig pengar.....

Jag tycker det är helt ok, kanske man redan har det mesta som behövs i hemmet och vill bestämma själv vad man vill använda pengarna till.
    Själva skall vi önska oss resepengar alternativt att man får saker på resmålet ex: chanpange på flyget,stället, massage , utflykt mm.

• Grodfrun

Jag tycker att det vore trist att onska sig pengar. Vad ska ni ha pengarna till liksom?
    Lat gasterna overraska er! De som kanner er val kommer sakert att hitta pa nagot bra och de som inte kanner er lika val kommer garanterat att fraga vad ni onskar er och da kanske ni isafall kan onska er presentkort i nagon eller nagra affarer om ni inte vet pa rak arm just nu vad ni skulle vilja ha.

• Lyckliga013bruden

Vi kommer önska oss pengar fast formulerat på ett roligare sätt, som ska gå till bröllopsresan.
    Jag har aldrig haft problem med att ge det som önskas, ibland önskas det pengar till olika saker, ibland en servis, ibland husgeråd mm. Jag förstår heller inte varför det ska vara ett problem att önska eller ge pengar, tanken är ju att glädja!
    Man kan ge bort pengar på roliga sätt som föreslagit i tidigare inlägg om man nu tycker det är trist med bara pengar i ett kuvert.
    Presenter/gåvor är till för mottagaren inte givaren.

• CeKe

vi kommer att önska oss pengar... sen tycker jag inte att det är konstigare att önska sig pengar till bröllopspresent än till födelsedagar & jul. Jag fyllde precis 30 och jag önskade mig faktiskt grjer, men då jag inte kunde säga vad jag önskade mig mest, fick jag ändå pengar som släkten samlat =)

Förstår faktiskt inte ens varför en del tar illa upp om brudparet önskar sig pengar. Det är väl bättre att gåvan verkligen går till någonting paret önskar eller sparar pengar till, än någonting som kanske kommer ställas undan i någon kartong, är en dublett för brudparet eller inte är i deras smak, hur goda intentioner givaren än hade med den "perfekta" presenten...

Svar på tråden pengar i present - ok eller inte?