• Imma

pengar i present - ok eller inte?

Där min man kommer ifrån är det vanligt att ge pengar i present. För mig var det otänkbart.

Vi löste det genom att ha en önskelista med specifika saker som vi ville ha, där en sak var bidrag till en kaffemaskin.

Önskelistan skrev vi ingenting om i inbjudan, eftersom ingen av oss tycker att presentönskningar har med inbjudan att göra, utan vi skrev "övriga frågor besvaras av X på tel. Y". Personen X hade sen önskelistan till dem som hörde av sig och undrade vad de skulle köpa. Vissa köpte present på eget bevåg vilket också var helt okej, en önskan är trost allt inget tvång.

• Imma

Antingen eller tycker jag verkligen. Med kuvertavgift blir det ju så att gästerna betalar för er bröllopsfest och det tycker jag är present nog.

Charlie och Maria skrev 2009-10-20 14:44:27 följande:

Vi har bott i hop i snart 3 år, vi har hus och 2 barn.vår tanke va att ta kuvärs avgift på vårat bröllop, sedan vet jag inte om man skulle ha en "present väska" på sidan om om nogon vill bidra med en slant, kanske känns lite tiggigt ... vad tror ni?
  • Imma

Naturligtvis krävs det att den som har hand om önskelistan också sköter den och inte lämnar samma tips till flera personer. För vår del fungerade det alldeles utmärkt och vi fick inga dubletter.

Problemet som jag har är när man skriver vad man önskar sig (pengar eller saker) redan i inbjudningskortet. För mig blir det ett krav då och ingen valfrihet. Självklart vill de flesta gäster ta med sig en present, men om man då vill ha tips på vad brudparet önskar sig tycker jag att man får efterfråga informationen på eget bevåg och inte få det kastat i ansiktet.

Pingstdagen2010 skrev 2009-10-20 22:01:24 följande:
    Jag tycker inte alls att det är konstigt att önska sig pengar! Presenter kostar faktiskt pengar och varför skulle det vara konstigt att sponsra en bröllopsresa? Vi ska också önska oss pengar då vi redan har fina glas samt matservis m.m. Jag tror inte att någon kommer att ta illa upp. Själv tycker jag alltid att det är befriande att få ge pengar istället för en present. Det är alltid en vånda det där med att köpa presenter till andra även om brudparet har en önskelista. Vid flera tillfällen har det hänt att brudparet har fått 24 glas eller 24 par bestick p.g.a. att gästerna har köpt samma sak. Det är lite besvärligt att ringa runt och samla ihop kvitton till saker, som man vill byta. Kör på pengar!
Svar på tråden pengar i present - ok eller inte?