Hur mycket ska/har ni betalat för brudbuketten?
Så är det inte, utan priserna hänger ihop med att när det gäller särskilda sorter -vilket oftast är fallet vid bröllop, så måste din florist se till att de blommorna förbestlls. Då får hon vacker tbetala det pris leverantörerna i leden innan sätter. Det görs aldrig i förväg. Priser på blomor-liksom andrra färskvaror styrs av den tillgång och efterfrågan som råder just vid det tillfället OCH av säsong.
Det äri stort sett alltid dyrare för floristen att förbeställa (och många gånger tycker man lite synd om sin brud så man tar inte ens ut samma marginaler som annars för att man själv tycker det känns dyrt)
Sedan är det antal blommor, storlek på bukett och så främst: arbetstiden som spelar in.
Alla specialbinderier, som bröllop, begravning och scenarrangemang etc etc kräver en annan arbetsinsats än det vardagliga i butiken. Det gäller inte bara själva"ihopknytandet" utan även samtal med kunden-ofta många innan man är framme vid beställning, inköp, varuhantering och allt vad det är innan det slutligen är leveransdags.
Personligen vet jag ingen florist som har "bröllopspåslag".
Vad gäller skriftligt pris i förväg så vet jag ingen som jobbar så heller. Det förutsätter ju att jag själv kan få garantipris på pionerna tex.
DÄREMOT bör man kunna räkna ut ett absolut maxpris och lova att det inte går över det.
Har man själv en pressad budget gör man klokt i att släppa så mycket som möjligt till floristen angående sorter och så. Istället för att säge 20 Grand Prixrosor, så säger man 20 mörkt röda stora rosor tex, så kan floristen slippa de fördyrande förbetällningarna, och välja bland de sorter grossisten redan köpt hem.
När det kommer till hållbarhet, så är det ju levande blommor utan nämnbar vattenförsörjning ni köper. Det är inte lång hållbarhet som är värdet utan dagen och ögonblicket-då det naturligtvis ska hålla och leva.
Kanske är det JUST att det är där och då, den dagen man bär buketten, som är lite av grejen. Precis som klänningen-även om den rent fysiskt finns kvar även efteråt.