• Björnisarna

Hur mycket ska/har ni betalat för brudbuketten?

Spanar in olika florister som det är just nu och undrar bara hur mycket brudbuketter, tärnbuketter och corsage egentligen brukar kosta? Vad betalade ni för era?!

• Svar på tråden Hur mycket ska/har ni betalat för brudbuketten?
  • Hjartafró

Jag anlitade Jenny på The Whyte House i Stockholm och betalade 700 kronor för bukett och corsage. Då fick jag dessutom buketten levererad till salongen där jag gjorde mig i ordning. Så nöjd!

Bild på buketten: www.gervide.se/
    Bild på corsage: www.gervide.se/

• passionsblomman

Så är det inte, utan priserna hänger ihop med att när det gäller särskilda sorter -vilket oftast är fallet vid bröllop, så måste din florist se till att de blommorna förbestlls. Då får hon vacker tbetala det pris leverantörerna i leden innan sätter. Det görs aldrig i förväg. Priser på blomor-liksom andrra färskvaror styrs av den tillgång och efterfrågan som råder just vid det tillfället OCH av säsong.

Det äri stort sett alltid dyrare för floristen att förbeställa (och många gånger tycker man lite synd om sin brud så man tar inte ens ut samma marginaler som annars för att man själv tycker det känns dyrt)

Sedan är det antal blommor, storlek på bukett och så främst: arbetstiden som spelar in.

Alla specialbinderier, som bröllop, begravning och scenarrangemang etc etc kräver en annan arbetsinsats än det vardagliga i butiken. Det gäller inte bara själva"ihopknytandet" utan även samtal med kunden-ofta många innan man är framme vid beställning, inköp, varuhantering och allt vad det är innan det slutligen är leveransdags.

Personligen vet jag ingen florist som har "bröllopspåslag".

Vad gäller skriftligt pris i förväg så vet jag ingen som jobbar så heller. Det förutsätter ju att jag själv kan få garantipris på pionerna tex.
    DÄREMOT bör man kunna räkna ut ett absolut maxpris och lova att det inte går över det.

Har man själv en pressad budget gör man klokt i att släppa så mycket som möjligt till floristen angående sorter och så. Istället för att säge 20 Grand Prixrosor, så säger man 20 mörkt röda stora rosor tex, så kan floristen slippa de fördyrande förbetällningarna, och välja bland de sorter grossisten redan köpt hem.

När det kommer till hållbarhet, så är det ju levande blommor utan nämnbar vattenförsörjning ni köper. Det är inte lång hållbarhet som är värdet utan dagen och ögonblicket-då det naturligtvis ska hålla och leva.

Kanske är det JUST att det är där och då, den dagen man bär buketten, som är lite av grejen. Precis som klänningen-även om den rent fysiskt finns kvar även efteråt.

trusla skrev 2009-10-21 15:32:34 följande:
    Jag har inte kommit så långt som till blommor,,,,, men jag blir ju mörkrädd när jag läser era priser ?..Ich !!!Känns som att man får betala det dubbla priset för allt som man sätter Brud/Bröllop framför?? Brud klänning?.brud bruket ?. Bröllopstårta ?.
  • Björnisarna

Många bud här :) Jag vill ha en stor, rund bukett med babyrosa rosor, vita pärlor och kanske lite hjärtan-på tråd eller annat hjärtformat, en mindre avancerad sådan till tärnan och sen corsage till M2B och marskalken, samma rosa ros med pärla på.

• JT2010
    passionsblomman skrev 2009-10-21 16:02:31 följande:
    Personligen vet jag ingen florist som har "bröllopspåslag".
    Men bara för att du inte vet om någon sådan betyder det ju inte att det verkligen inte finns en enda sån person i hela Sverige. Alla har ju olika erfarenheter och en del stöter tyvärr på sådana som arbetar så...
  • Red Scarlet

1200:- för bukett, corsage och 10hårblommor. Finns bilder i galleriet, jag blev störtnöjd. Hade aldrig sett en vackrare brudbukett :D

• passionsblomman

Det har jag aldrig sagt heller, men det kan ju vara intressant att få en yrkesverksams sida av saken och dessutom värt att konstatera att det finns en rejält envis myt om att alla stackars brudpar blir skinnade av samvetslösa girigbukar så fort de säger att de ska gifta sig.

det är inte riktigt med verkligheten överensstämmande och bara för att en brud tycker attnågot verka r dyrt så är det inte säkert att det verkligen är oskäliga priser för det. Man har kanske inte tämkt till så nog alla gånger när man antagit en viss kostnad. och man känner antagligen ganska dåligt till yrkesmännens vardag och hur det fungerar inifrån.
    Jag informerar ifrån mitt yrkesområde och min branschvana.

Eftesin jag jobbat även i grossistled sså kan tilläggas att jag faktiskt "känner" väldigt många över landet och därför kab det eventuellet ha ett visst värde att höra att de jag vet om inte jobbar på det sättet att man fläskar på och saltar priserna.

DÄREMOT är det många som ärligt talat ine är så jätteintresserade av brudbeställningardå de tar oerhört mycket tid i anspråk och är väldigt svåra att få ut det man hade behövt för.

Gott om handlare ser hellre "tag en färdigbunt och betala och gå" för där finns kronorna att tjäna, snabbt och smidigt.

Det finns OCKSÅ-precis som i all kontanthantering, jäkligt oseriösa butiksinnehavare, som dumpar priser, säljer svart, betalar lönerna svart och inte håller några som helst avtal för anställda alls. de butikerna kan ha jätteduktiga tjejer anställda, som leverera fina saker till underpriser. Det är ett problem i branschen och ger missvisande signaler till kunderna.
    men, verkar något lite för bra för att vara santså är det oftast det också. För bra för att vara sant alltså.

Att sedan priser varierar stort mellan framförallt thlm och norrland gentemot skåne och småland har bl med fraktkostnader och hyror att göra.

Sedan är vi några dårar som älskar själva hatverket och att få ara med och skapa en helhet och något särskilt. Deflesta av oss tjänar mycket dåligt på det.

JT2010 skrev 2009-10-21 16:26:42 följande:
    Men bara för att du inte vet om någon sådan betyder det ju inte att det verkligen inte finns en enda sån person i hela Sverige. Alla har ju olika erfarenheter och en del stöter tyvärr på sådana som arbetar så...
  • ario

2000 kr för brudbukett, tärnans och 2 corsage, blev jätte nöjd, se mina bilder

• vi är tre
    Björnisarna skrev 2009-10-21 16:15:36 följande:
    Många bud här :) Jag vill ha en stor, rund bukett med babyrosa rosor, vita pärlor och kanske lite hjärtan-på tråd eller annat hjärtformat, en mindre avancerad sådan till tärnan och sen corsage till M2B och marskalken, samma rosa ros med pärla på.
    lite inne på denna bukett jag med.....har du bilder??
  • vi är tre

åååå vilka fina. jag tror jag ska rosa roser.....mer vet ja inte =) är ju mer än en djungel tycker jag.

• Björnisarna

vi är tre: svårt och välja visst? Jag har iaf bestämt att jag ska ha babyrosa rosor, det har som varit tanken från första början så fast jag funderat på massa andra förslag så ska jag hålla mig till min första tanke :) Men sen kan man ju variera i det oändliga, hurdant den ska vara bunden, pärlor/"diamanter", osv :)

• vi är tre

jag ska sikta in mig på vitt och rosa. kanske inslag av någon grön färg. såblommorna blir i de. finns de fler sidor med bara tips och ideér på bindningar och blommor??

• Taaanja

Oj jag minns inte riktigt. Men jag tror att den kostade 1400:-. Betalade totalt ca: 7000:- för alla blommor.

• Cincin

Betalade 1200kr för brudbukett, corsage och näbbarnas blommor.

• Imma

Vi betalade 1500 ihop för en brud- och en tärnbukett. Brudbuketten var inget stort arrangemang, utan en relativt liten, rund bukett med mest rosor, men även luktärt och något grönt runt. Tärnbuketten var likadan, men lite mindre.

• Imma

Kanske ska tillägga att jag inte hade några stora krav på innehåll i form av blommor, utan diskuterade tillsammans med floristerna vad de skulle ha tillgång till den helgen och bestämde bukett utifrån det. Eftersom jag inte har någon koll på vad som blir fint ihop lämnade jag upp till floristerna att ordna en fin bukett. Jag blev jättenöjd!

Imma skrev 2009-11-03 14:03:45 följande:
    Vi betalade 1500 ihop för en brud- och en tärnbukett. Brudbuketten var inget stort arrangemang, utan en relativt liten, rund bukett med mest rosor, men även luktärt och något grönt runt. Tärnbuketten var likadan, men lite mindre.
  • elvipa

Jag köpte lite prylar för buketten på Pandora max 50kr, och på bröllopsdag köpte mina väninnor röda rosor på Hötorget som de själva gjorde en underbart bukett! Allt gick på kanske 100 kr.

Svar på tråden Hur mycket ska/har ni betalat för brudbuketten?