• Pälsboll

    Middag med kuvertpris

    Vi tänker ha middag med kuvertpris och det tänkte jag skriva med i ett info.blad som skickas med bröllopsinbjudan.

    Men hur skriver man det på ett fint sätt?

    Det som ingår i kuvertpriset är maten och dryck till maten.
    Sen på festen (som är på samma ställe som middagen) får man betala för dryck. Självkostnadspris kanske det heter?

  • Svar på tråden Middag med kuvertpris
  • kikel

    Tror det bästa är att vara ganska tydlig men endå på ett "fint" sett. typ dryck efter middagen bekostas av gästen.. eller nått.

  • Muulin

    Om jag förstår det rätt så får man alltså betala allt själv?

  • didis

    Där någonstans går nog min gräns och ni kan antagligen vänta er reaktioner från gästerna.

    Men varför inte skriva något i stil med:

    Välkommen att fira vår vigsel på restaurang XX. I stället för presenter önksr vi oss en fest. Kuvertpris XXkr/person. I kuvertpriset ingår mat och dryck under middagen, efter middagen finns en bar till självkostnadspris (om det är det, annars kan ni skriva rabatterat pris tex).

    Jag tycker ni ska satsa på att vara väldigt tydliga så det inte blir några missförstånd och gärna anpassa maten så kuvertavgiften inte blir alltför hög. Personligen tycker jag ett maxpris är 500 kr/familj men det kan säkert variera (jag har aldrig varit bjuden till fester med kuvertavgift så min kunskapsnivå är låg här).

  • Pälsboll

    Muulin - Ja man får betala allt själv, men allt blir till rabatterat pris då vi inte äter/har fest ute på en restaurang.

    didis - Ja, jag tänkte att det är bäst att vara tydlig, men det är svårt att formulera på ett fint sätt.
    Och vi ska inte ha för högt pris.

  • gladaDessie

    brukar man betala när man blir bjuden till andras bröllop ? :S

  • sofia10

    Hmmm, jag hade inte tyckt det var roligt att gå på ett bröllop där jag fick betala själv!

    Tycker ni får tänka en extra gång, ni kommer nog få starka reaktioner på det tyvär!

    Ber om ursäkt men vill bara vara ärlig!

  • lillalyckan
    gladaDessie skrev 2009-10-22 18:26:30 följande:
    brukar man betala när man blir bjuden till andras bröllop ? :S
    Nej, därför bjuder man inte på fest, istället välkomnar man folk till att fira sin vigsel tillsammans. Viktigt att man är tydlig i inbjudan.
  • 1 Grevinnan

    Jag tycker det är helt OK att gästerna betalar för maten. men då kan man kanske inte hoppas på en massa presenter. Gästerna får ju vara med och fira er vigsel och de som vill och anser sig ha råd hänger sedan med på en middag till självkostnadspris, det är väl inget, som att gå ut på restaurang då man betalar själv, men att detta istället är något helt annat mycket trevligare än en vanlig kväll på restaurang, nämligen er bröllopsmiddag. Gör som ni själva vill, skit i vad folk tycker. Vi kommer inte att ha så att gästerna betalar för sig, men det är ju inte konstigt att man gör så idag, när ett bröllop lätt går lös på 100 000 kr! Vi tjänar ganska skapligt båda två och har ändå sparat pengar sedan ett år tillbaka, vår bröllop är budgeterat till ca 130 000 kr sen tillkommer bröllopsresan på dryga 100 000 kr till. Vi kommer att få bidrag från våra föräldrar på 50 000, resten betalar vi själva.
    Vi ska önska oss resecheckar till bröllopsresan.

    men tänk på att ha ett rimligt kuvertpris.
    Det är ju faktiskt ganska dyrt för gästen att gå på bröllop om man räknar med resa/ hippa/sexa/ övernattning/ kläder/presenter etc.
    Lycka till!

  • Pälsboll

    Ni som bara kan kommentera hur dåligt/tråkigt det är när man som gäst måste betala för sej, behöver inte svara alls.
    Ingen här känner våra gäster så ingen här kan påstå att vi kommer få negativa reaktioner.
    Vi kommer ha ett rimligt pris och jag har ingenstans påstått att vi kommer begära presenter.

    Det jag undrar är hur man kan skriva i inbjudan.

  • mittid

    Tycker att tonen i denna tråd är för jä.....g! TS ber om hjälp med formulering... inte era åsiker om kuvertavgift eller inte! Skärp er!

  • mittid

    Ett förslag:

    Vi avsäger oss helt och hållet gåvor och har istället valt att ta en kuvertagift för middagen på xxx:-/person.

    Senare på kvällen kommer det att finnas en betalbar med självkostnadspris.

  • Pälsboll

    mittid - Tack för förslaget.

  • 1 Grevinnan

    Sorry, det var inte meningen att göra dig upprörd, din formulering på inbjudan var bra! Glömde skriva det bara!
    Men skriv något istil med istället för presenter batalar gästerna ett kuvertpris på XX kronor för X-rätters middag på denna restaurang.

  • lillalyckan
    Pälsboll skrev 2009-10-22 18:47:43 följande:
    Ni som bara kan kommentera hur dåligt/tråkigt det är när man som gäst måste betala för sej, behöver inte svara alls.Ingen här känner våra gäster så ingen här kan påstå att vi kommer få negativa reaktioner.Vi kommer ha ett rimligt pris och jag har ingenstans påstått att vi kommer begära presenter.Det jag undrar är hur man kan skriva i inbjudan.
    Där håller jag helt med dig, era gäster=era vänner alltså bara ni som vet hur folk reagerar. Sen tycker jag för övrigt att det inte spelar nån roll hur folk reagerar, ni gör väl som passar er, sen vad folk här eller er i närhet spelar mindre roll så länge det funkar för er.

     


    Det jag menar är att man är tydlig i inbjudan att man skulle vilja att gästen vill fira vigseln tillsammans med er och sen tillsammans äta tex 2-3-rätters för XX-kronor istället för att "bjuda" till bröllopsfest. Lyckas jag förklara vad jag menar?


  • sofia10
    mittid skrev 2009-10-22 18:51:29 följande:
    Tycker att tonen i denna tråd är för jä.....g! TS ber om hjälp med formulering... inte era åsiker om kuvertavgift eller inte! Skärp er!
    Jag ville bara hjälpa Ts! Så att hon inte gör något som vännerna reagerar på!
  • Pälsboll
    lillalyckan skrev 2009-10-22 23:43:47 följande:
    Det jag menar är att man är tydlig i inbjudan att man skulle vilja att gästen vill fira vigseln tillsammans med er och sen tillsammans äta tex 2-3-rätters för XX-kronor istället för att "bjuda" till bröllopsfest. Lyckas jag förklara vad jag menar?
    Jo jag förstår vad du menar. Men det är just den formuleringen jag har lite svårt att komma på :)
  • Pälsboll
    sofia10 skrev 2009-10-23 09:50:42 följande:
    Jag ville bara hjälpa Ts! Så att hon inte gör något som vännerna reagerar på!
    Som jag skrev tidigare så är det ingen här som har nån aning om alls vad våran släkt och vänner reagerar negativt på.
  • lillalyckan
    Pälsboll skrev 2009-10-23 12:37:31 följande:
    Jo jag förstår vad du menar. Men det är just den formuleringen jag har lite svårt att komma på :)
    Vissa saker blir så mycket enklare att säga istället för att skriva, synd att man inte kan skicka små kassetter med inspelad inbjudan

    Jag tycker att Didis förslag var jättebra, det var tydligt och svårt att missförstå. Sen kan ni ju också om ni vill ha nån bröllopshemsida som ni kan hänvisa till i inbjudan där man mer utförligt kan förklara hur det ska funka tillsammans med andra praktiska detaljer.


  • Nordiskbrud

    Fast tänk på att "betalbar" och "självkostnadspris" är två olika saker när ni skriver det. Om det är ställetspriser är det en betalbar om det är egenköpt alkohol så blir ju priserna till självkostnadspris (och betydligt billigare). Bara så gästerna vet vilken nivå drinkpriset efter middagen landar på på ett ungefär.

Svar på tråden Middag med kuvertpris