• AndLisa

Min sambo och mina vänner (långt)

Jag har ett litet problem, det är väl egentligen ett I-lands problem men ack så irriterande.
    Jag och min sambo är förlovade och ska snart börja planera bröllop, livet är jättebra och vi älskar verkligen varandra.

Däremot har vi ett problem med en av mina närmsta vänner. Jag och hon lärde känna varandra i högstadiet och har varit nära vänner ända sedan dess och alltid funnits där för varandra.
    I början gillade hon inte min sambo och jag tror att det fortfarande finns en känsla av att han har "tagit" mig. Hon har hursomhelst verkligen försökt på sista tiden att lära känna min sambo men han vägrar. Han tycker att hon och hennes kille är så fruktansvärt tråkiga och jobbiga.
    Jag vill självklart att de ska komma överens men vill å andra sidan inte att han ska behöva umgås med någon han inte tycker om.

De bjöd oss på middag i somras och jag lyckades få med mig sambon. Nu förväntar sig hon att vi ska bjuda dem på middag men sambon vill verkligen inte ha dem här hemma. Jag vill inte behöva tala om för henne att han inte gillar dem och vill så gärna att de ska komma överens.

Behövde bara skriva av mig lite samt få höra era åsikter.

• Svar på tråden Min sambo och mina vänner (långt)
  • Hemlig2009

Jag tycker att din sambo i detta fallet agerar helt fel. Detta är en gammal vän till dig och självklart ska hon vara välkommen till ert hem. Han kan gott sitta igenom en middag då och då (det dör man inte av ), för din skull!

• Tausen

Man göra flera ärliga försök att tycka om sin sambos vänner. så är det bara. Precis som man faktiskt försöker tycka om sina vänner pojkvänner/flickvänner.
    Han måste stå över sina känslor i det här fallet och verkligen försöka. Det här är en vän till dig.

• AndLisa

Jag håller fullständigt med dig, tyvärr gör inte min sambo det. Han säger; ja de kan komma på middag någon gång men inte den närmsta tiden (och med den närmsta tiden menar han typ närmsta halvåret).
    Jag blir så frustrerad, jag träffar ju min kompis iallafall men vill ju gärna att de ska lära känna varann.

Antar att jag behöver tips på hjärntvättning eller nåt sånt...*ler*.
    Skämt åsido, vad göra?

• Martinaa

Jag får hålla med ovanstående. Ingen kräver att han ska tycka om henne eller umgås med dem regelbundet, men att vägra bjuda hem dem på middag tycker jag faktiskt bara låter barnsligt. Jag vill inte säga att din sambo är en dålig människa eller nåt sånt, så övertolka mig inte nu. Han är säkert underbar på alla sätt, annars hade du ju inte varit ihop med honom eller hur?

Men jag tycker faktiskt du ska prata med honom och säga vad du tycker och känner och att han faktiskt får göra lite uppoffringar. Självklart ska du kunna bjuda din vän på middag tillbaka!

• AndLisa

Han kan verkligen vara jättebarnslig när det gäller vissa saker (och övermogen när det gäller andra, haha) men det är ju en del av det jag älskar så med honom...att han kan vara så barnslig ibland. Men det här är fel sak att vara barnslig om!

Jag tycker som ni att han kan väl sitta igenom en middag med dem ibland...skulle väl inte bli mer än var 3e månad iallafall. Men han är tvär-nej, han tycker en gång om året är tillräckligt och säger då att om jag bjuder hem dem så kommer han inte att vara hemma den kvällen?! Det är verkligen Barnsligt!!!

• Hemlig2009

Ja, otroligt barnsligt...

Vissa saker tycker jag är oacceptabla, bl överdriven svartsjuka och missunsamhet. Han vet ju att detta skulle göra dig glad?! Sätt ner foten och kräv att han ändrar sig. Jag hade ställt till med en väldigt scen för sånt här beteende är inte okej enligt mig.

Hälsa från oss att han är en stor barnrumpa!

• Jossebosse

Oj, inte särskillt bra...
    Låter lite omoget i mina öron att inte kunna "offra" en kväll tillsammans med din vän. För det är ju din vän och hon betyder självklart mycket för dig.
    I ett fungerande förhållande måste man ge och ta.
    (Har själv varit i din sitts. Mitt ex ville verkligen inte umgås med mina vänner men tyckte att jag borde älska alla hans vänner!(såklart) )
    Man kan inte gilla alla men man måste ju ändå kunna umgås några timmar då och då för den man älskar´s skull.

Jag har VÄLDIGT svårt för en av min sambos bästa vänner (Snål, trist och väldigt gnällig) Men jag vet att han betyder mycket för min sambo så jag väljer att ignorera allt det och gör mitt bästa för att vara så trevlig som möjligt. För min sambos skull!
    Och jag vet att han inte gillar alla mina vänner man han skulle aldrig säga nej till att träffa dom om jag bad honom.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er och han inser att Du är viktigare än att han slipper en "trist" kväll med din vän!

• AndLisa

Hmmm...ja, jag ska tjata på honom men gillar inte att tjata...blir bara så dålig stämning då.
    Ja, jag ska säga till honom att han är en stor barnrumpa från er så får vi se hur det utvecklar sig.
    Tack för att jag fick prata av mig, nu ska jag krypa upp bredvid min sötis och sova!
    Godnatt mina vänner!

• Chrisse och Jonas

ett förslag är kanske att bjuda in ett par till.. några som din sambo gillar så blir det kanske lite lättsammare.

• Martinaa

Gonatt! Hoppas det löser sig!

Svar på tråden Min sambo och mina vänner (långt)