• mölnlyckebrud 09

O.S.A ? Vad tycker du det har för betydelse?

Hej
    Vi har skrivit O.S.A senast 20 oktober på våra inbjudningskort.
    För mig så betyder det att du ska lämna besked OAVSETT om du kan eller inte kan komma på vårat bröllop.
    Har jag fel?
    Vi har inte skrivit hör av dig endast om du inte kan komma...
    Nu till dilemmat:
    alla andra gäster har hört av sig o lämnat besked förutom 4 släktingar till min "man".
    Ska man räkna bort dom då? Eller bör vi ringa dom o fråga...Jag tycker inte att man ska behöva ringa när det står ett sista svars datum-och dessutom alla andra har hört av sig...Har jag fel?

• Svar på tråden O.S.A ? Vad tycker du det har för betydelse?
  • anne på grönkulla

OSA betyder att man ska höra av sig med svar, oavsett om man kommer eller ej.

Men alla vet nu inte det. Och för att slippa ev överraskningar på bröllopsdan så tycker jag att ni ska höra av er till dem som inte svarat och fråga. Ni behöver inte tycka att det är pinsamt, ni har bett om svar och behöver veta för er planering. Kanske har inbjudan eller svaret kommit bort, kanske tar de för givet att uteblivet svar självklart betyder att de kan eller itne kan komma - men ni kan inte förutsätta det. Ring dem!

• Sörön10

Hej!

OSA betyder ju "om svar anhålles", dvs, svara på inbjudan! Oavsett vilket svar du har. Tack eller nejtack!

Men om det bara är fyra personer som inte osat tycker jag ni kan ringa dem. Om ni vill markera kan ni ju säga, "Hej. Jag ville bara kolla ifall ni missat att osa-datumet passerat, eftersom vi inte hört något från er."

Eller nåt liknande.. För det blir ju jobbigt om de helt sonika bara dyker upp på bröllopet och förväntar sig plats å mat om ni inte räknat med dem. =) Lycka till!

• tvåsmåtroll

Jag håller med dig, dels i att man svarar oavsett och dels i att man inte ska behöva ringa. Men själv hade jag nog tagit fyra telefonsamtal för att veta säkert om de kommer. Har även haft diskusionen irl med några bekanta som menade att man bara behövde svara om man kom och någon menade att det betyder "svara om du inte kommer".

• Sörön10

Lustigt! Och jag skuuuulle kunna tänka mig att många tror att det innebär "svara OM du kommer"..Man kanske helt enkelt ska bojkotta just förkortningen och helt enkelt skriva ut "Svara oavsett om du kommer eller ej!" Det borde nog vi göra när man tänker efter.. Inte många på min sida som är vana vid sånt här..

tvåsmåtroll skrev 2009-10-24 11:39:01 följande:
    Jag håller med dig, dels i att man svarar oavsett och dels i att man inte ska behöva ringa. Men själv hade jag nog tagit fyra telefonsamtal för att veta säkert om de kommer. Har även haft diskusionen irl med några bekanta som menade att man bara behövde svara om man kom och någon menade att det betyder "svara om du inte kommer".
  • mölnlyckebrud 09

Tack för era råd:)
    Ja vi får nog ta och ringa dom där samtalen...
    Har varit så kluven men ni har rätt.

trevlig helg till er alla
    mvh

• Aleta

Ring dom, absolut!

Och ge dem gärna en vink om vad O.S.A. betyder. Det kan ju hända att ni vill bjuda dem någon mer gång på något annat!

Visst är det hopplöst med folks egna tolkningar!
    "Svara om ni kommer"
    "Svara om ni inte kommer"
    Det är ju helt omöjligt att veta vad de som inte svarade hade tänkt sig.

Ibland kan ju faktiskt en inbjudan ha kommit bort, eller det har hänt mycket i deras liv som gjort att de glömt.

När vi gifte oss var det dessutom några som tyckte att de hade svarat för längesedan. (De sa: "Åh, ska ni gifta er, vad kul!" Tydligen betydde det: "Vi kommer gärna", men hur skulle vi kunna veta det? )

• Skogsälvan

Om Svar Anhålles, Dvs jag ber om ett svar på om du kommer eller inte.

• Pälsboll

Just p.g.a. att en del kanske inte vet vad som menas, så kommer det i våra inbjudningar stå
    "meddela er närvaro eller icke närvaro"
    :)

• varelse

OSA för mig innebär som många redan skrivit - man svarar oavsett om man avser närvara eller ej. Punkt slut. Men som många andra skrivit - alla vet inte om innebörden av ordet så om några inte svarat? Ring!

Jag har inte hunnit gifta mig än, men haft 25-årsfest med OSA för två år sedan. Mina vänner får man jaga oavsett. Med en blåslampa, helst. ;) Och sedan, som Aleta skrev, det är inte HELT ovanligt att saker förirrar någonstans i Postens värld heller. Förra året skickade jag ut 25 handgjorda julkort. 20 stycken kom fram, resterande fem är fortfarande spårlöst försvunna.

• KatjaB

OSA: Om svar anhålles.
    Med andra ord, vill ma nfå svar på om man kommer eller inte kommer senast det datumet som står skrivet.
    Sen finns det ju alltid några som inte tar sig tid att höra av sig, sambon har en moster som är helt hopplös och kan höra av sig sent kvällen innan ifall de inte tänkte komma på en fest som de är bjudna på. Dock har hon redan nu sagt att de kommer på vårt bröllop nästa sommar, vi har bara skickat ut save the date kort och inga OSA än förstås.. så vem vet, kanske finns det hopp för alla

• Avalon75

Från Wikipedia:

"Om svar anhålles (OSA, o.s.a.) betyder på en inbjudan att mottagaren ombeds att ange om denne avser att komma eller inte. Den som ger inbjudan anhåller (ber) om ett svar. Vanligtvis förväntas den inbjudne svara på samma sätt som inbjudan gjorts; den som fått ett brev bör alltså svara brevledes, men viktigast är att svara före det datum som angivits på inbjudan. Även om ett o.s.a. inte angivits, förväntas mottagaren ändå besvara inbjudan."

• Avalon75

För övrigt har vi lagt in just ovanstående text på vår bröllopshemsida så att det inte ska bli några missförstånd.

• KatjaB
    Sörön10 skrev 2009-10-24 11:52:19 följande:
    Lustigt! Och jag skuuuulle kunna tänka mig att många tror att det innebär "svara OM du kommer"..Man kanske helt enkelt ska bojkotta just förkortningen och helt enkelt skriva ut "Svara oavsett om du kommer eller ej!" Det borde nog vi göra när man tänker efter.. Inte många på min sida som är vana vid sånt här..
    nej det heter ju "om svar anhålles senast... " så det betyder ju just att man ska svara om man kommer senast då och då.
    Så det finns egentligen inte utrymme till fria tolkningar, men vissa tycks ta det så ändå, märkligt nog
  • Hemlig2009

Om man inte vet vad något betyder på en inbjudan så tar man väl reda på det? OSA kan inte betyda något annat än Om svar anhålles, inget jag tycker utan så är det ju.

Svar på tråden O.S.A ? Vad tycker du det har för betydelse?