Inlägg från: Vännerfan |Visa alla inlägg
  • Vännerfan

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Hej tjejer!

Har blivit mer av en smygläsare av mig på sistone! Vill dock in och vinka nu ändå!!

Bra trådstart A.M! Har även en fråga till dig. Minns att du länkade en gång för jättelänge sen till ett rött förkläde med ärmar och ficka på som Livia använde. Var hade du köpt det? Vi behöver köpa ett nytt, för förklädenas tid är inte förbi här ännu tyvärr. På dagis har han inte ens haklapp, men hemma dräller han som bara den. Och sätter vi inte på haklapp och hela kittet blir det bara att tvätta direkt...

Min lille Prins är förresten mäkta stolt ikväll för han ska sova i sin juniorsäng för första gången! Han hade ändå lärt sig klättra ur spjälsängen, så det var verkligen dags.

Vilken söt tjej du fått Frejis! Hur känns det att vara mamma?

Muggles, Jag har mailat dig!

Vilka fina bilder från era hem! Själv älskar jag den vita lantliga stilen. Den här tjejen har nog det finaste hem jag sett någon gång: ljuvligt-hemochinredning.blogspot.com/
    Jag tycker dock att den stilen passar bäst i ett hus med äldre stil och sen inbillar jag mig någonstans att jag skulle tröttna på att bo med så lite färg... Så jag kör det som Telis utnämnde som ett säkert koncept: vitt, trä (i mitt fall ek) och någon komplementfärg.

Vad sjutton är det mer som hänt här inne? Står still i huvudet nu. Jo, Ore, lägg ner en värmedyna om du har någon. Den använde jag mycket och vill man verkligen kunna använda något som smärtlindring ska man inte anta att det finns att tillgå på förlossningen.

PB, Din moderskärlek känns så genuint äkta att den går igenom allas våra datorer. Håller tummarna för att allt löser sig till det bästa för er! Du uttrycker dig också väldigt bra (som många redan sagt) Blev lite besviken när du avslöjade orten du bor på nu och jag googlade och såg att du var längre bort än jag trodde (15 mil).

Telis, Grattis till avslutad lägenhetsaffär! Även om jag litegrann förstår hur jobbigt det är att sälja tyckte jag det var rätt jobbigt att vara på den andra sidan också. Det kändes som att någon (motbjudaren) spelade Jeopardy med våra pengar och man visste inte hur eller till vilket belopp det skulle sluta.

Koko, Hurra för sovande lillebror utan magont!!

Nä, nu måste jag se om jag kan få den lille krabaten att sluta klättra ur sängen!

Puss och kram!!

• Vännerfan

Med den andra sidan menar jag alltså inte *the dark side* utan den som köpare... Och jag fattar att det är ännu jobbigare att sälja än att köpa... Att jag ska skriva så kryptiskt!

• Vännerfan

PB, Jag bor rakt söder om dig! Eller lite, lite åt väster blir det nog också.

Koko, Vinkevink!

Telis, Ja, jag kan tänka mig att det är ännu värre att sälja! Det var det jag menade men inte fick fram.

Mitt illamående håller sig borta så länge jag äter mycket och ofta! Speciellt viktigt är 2 frukostar. Men det känns helt ok. Jag gillar frukost! Chefen har helt ändrat inställning som väl är (misstänker att 1-2 personer hjälpt mig med det utan att jag bett dem), så fr.o.m. idag jobbar jag 80%. Eller, på pappret gör jag det. För jag har så mycket minusflex så jag jobbar ca 90% tills jag kommer på +- noll. Gillar mina arbetstider på pappret dock: 9.00-15.30.

• Vännerfan

God natt goa vänner, nu hägrar sängen här!

• Vännerfan

Inne och vinkar i tidig morgonstund!

Tack A.M. för länken! Ett förkläde i rött och ett i marinblått är nu beställt! Vi har haft Babybjörns, men det hade vissa nackdelar (bl.a. ingen ficka så man fick ha haklapp också), men denna verkade väldigt genomtänkt.

Telis, Tack för frågan om mitt illamående! Hur mår du själv?

Cicci, Har helt glömt bort att tacka för den fina komplimangen du skrev till mig! Men nu ses vi nog snart igen, så jag kan ju iofs säga det då. Lite skillnad mot vad jag fick höra av en av mina (manliga, såklart) kollegor för några vckor sedan: " Du ser inte alls gravid ut. Det ser mest ut som att du har lagt på dig lite." Jag bara skrattade. De är för uppfriskande ärliga ibland, männen! Tur för honom att jag höll med och att det inte var en öm tå...

Nu ska jag hoppa in i duschen! Skickar en varm kram under deppmanteln. Blä för november!!! Tacka vet jag december eller vilken annan månad som helst...

• Vännerfan

Tinga förresten, när du väl får en specifik tjänst så känns det nog bättre. Jag tyckte det var super att gå tillbaka till nåt helt nytt när det var dags för mig. Man kunde sätta sig in i jobbet i lugn och ro och det var lite smekmånad över det hela.

• Vännerfan

Halloj tjejer!

Stort grattis till sonen Ore! Vad duktig du var!! Min son ville ju inte heller snurra ner rätt, trots Östra sjukhusets alla barnmorskor som kom in och försökte med sina knep och jag låg i alla tänkbara ställningar som jag hela tiden fick order om att byta och fick krysta i 5 timmar. Han kom ut med ena sidan av hjässan först. Jag blev klippt till slut och fick sy 8 stygn tror jag och precis som A.M. har jag också fått veta att sprickor läker lättare/bättre än klipp. Hur som, stort grattis igen till sonen och till en stark prestation! Gällande smärtan tror jag också att det har mycket att göra med vad man har i bagaget. Jag har 100 gånger hellre förlossningssmärta än mår psykiskt dåligt för det har jag också provat på.

Välkomna ni nya blommor! Och Hattis om jag inte sagt det förut!

Oms och Junilejon, Vad kul att ni kommer in här med lite uppdateringar! Fast Junis var ju inte alls rolig förstås. Hoppas ni får frysa in simmare, det borde ju inte vara några problem med det om ni riskerar barn med 7 ben och 8 armar annars! Ibland är det mer tur än annars att tråden finns för att upplysa en om det ibland uppenbara, men som ändå är så lätt att missa!

Gosnosen och Sept, Jag är såå ledsen för er skull!!! Hoppas det snart finns ett finfint ägg som vill dela sig rätt i era livmödrar!! Skönt att skrapningen gick bra idag iaf, Sept!

PB, Håller verkligen med dig om att man själv får se till att aktivt styra sitt liv åt det håll man vill! Jag kände ju ingen här sen innan. För mig har det mest blivit arbetskamrater, grannar och folk från FL faktiskt som jag fått som nya vänner. Kan se dig framför mig när vi hejjar på alla barnen på planen, vilken förebild! Om du är i Kalmar ibland skulle vi kunna träffas där någon gång och äta lite sushi eller fika eller nåt! Jag har gillat det jag sett av den stan hittills och vill gärna bli ännu lite mer bevandrad. Utbudet är ju lite större där än i Karlskrona (de har ju Ikea!) och jag hinner aldrig shoppa det jag vill när vi väl är i Göteborg, för där har vi så många kompisar att hälsa på också.

Vickan, De har skjutit upp vår föräldrautbildning också pga influensan. De vill att folk ska ha fått chansen att vaccinera sig innan de tussar ihop olika människor. För övrigt har jag också ont kring svanskotan. Har haft det till och från sen ca v8. Fattade först inte ens att det var kopplat till graviditeten. Men det verkar vara kopplat till foglossning på något sätt.

Blivande fru L, Grattis till äggskörden OCH till att makens simmare var bra! Hoppas på många befruktade ägg nu!

Muggles, Den där vinshopping låter så himla kul, men hur går det med shoppingen efter vinet undrar jag! Eller slutar man shoppa sen? För det kan ju vara lätt hänt att man tycker att både ditt och datt verkar kalasbra, tills nästa morgon när man ser kakaduan (Nenne: ) på ryggen som man inte noterade när man köpte blusen för att man var så på lyset.

Nenne, vad surt med alla gravid-besked!! Jag hoppas SÅ att det ska gå vägen med eskimån!! Du skriver dock lika roligt som alltid, jag skrattade högt åt Amaretto-receptet med 3 ingredienser. ?Det lät ju jävligt gott med vetemjöl, salt och bikarbonat? typ. HA HA! Förresten, jag är ju som jag brukar skriva ditt största fan, MEN jag har inte adressen till din blogg!!! Åtgärd, tack!!

Tinga, Stora kramar till dig!! Jag blir matt bara jag försöker föreställa mig hur ni har det och det är fantastiskt att ni orkar! Tänk om ni får en till liten till sen som föds efter 40 veckor. Det kommer ju bli rena barnleken för er!! Ni kommer knappt märka att ni har den. Hur blir det med Thailandsresan förresten? Funderar ni på att senarelägga den eller skippar ni den helt? Trivs ni i huset?

Koko, På vilken sajt beställde du kalendern på barnen? Ja, jag kan ju fråga er andra också som gjort en sådan. Vi har testat lite olika och sist blev vi inte alls nöjda med kvaliteten. Vi brukar beställa foton från Crimson, men de verkar inte ha kalendrar.

Sist men absolut inte minst, galningen Cicci! Tack snälla för den fina jeanskjolen jag fick låna! Den är både snygg och bekväm! Byxorna är faktiskt lite stora konstigt nog, men jag kommer nog växa i dem! Hur var barnmässan förresten? Noterade du att Prinsens avdelning hade en monter? (Jag var ju inte där själv, men hörde att de skulle stå där.) Sen måste jag tillägga att man inte måste få sämre lön för att man kommer till en mindre stad. Det är väldigt efterfrågat med kompetens utifrån och själv fick jag mycket (> 20%, minns ej exakt) högre lön när vi flyttade hit samtidigt som jag fick kortare arbetstid. Maken fick dock ungefär lika mycket lägre lön i stället, men han hade ett väldigt välbetalt uppdrag (som han inte hade fått ha kvar) när vi lämnade Göteborg.

Oj, det blev långt, men så är det när man inta varit inne på länge!

Stora kramar till alla övriga och hopp om en mysig och trevlig helg!

• Vännerfan

Läste just mitt inlägg igen och såg att det stod lite fel till PB. "Kan se dig framför mig när vi..." ska såklart vara "när DU" och inget annat.

BS, Jag fattar inte heller vad svanskotan har med foglossning att göra fast jag har försökt läsa om det. Men nåt är det!

• Vännerfan

Sweet, Hoppas du tar det lugnt i helgen iaf! Låter oroväckande detta med hur du har det och mår!!

Någon mer än jag som bölat framför Idol? Till och med maken tyckte de visste hur man berör folk på tv4...

• Vännerfan

Hej svejs!

Jag hade skrivit en liten lapp på vad jag skulle kommentera igår, men nu hittar jag den inte... så nu får jag ta direkt ur huvudet i stället. Ihhh... Farligt, farligt, för då lär jag glömma hälften.

Först iaf: GRATTIS Snorkis!! Vad kul!

Tinga, Jag förstår att ni vill skjuta på resan. Vi hade också planerat in en resa när Prinsen var liten, men sköt på den då han sov så dåligt att det inte kändes som att det var något nöje att åka. Ni kommer nog ha det mycket bättre om ni väntar tills de äter bättre. Och det hoppas jag blir snart!! Kram!! Kul att ni trivs i huset också!

Parnassia, Jag var inte heller inställd på vad som skulle komma efter förlossningen. Att jag skulle ha så svårt att resa mig t.ex. Och att maken skulle bli tvungen att hämta bilen 2 veckor efter förlossningen då jag försökt gå 600 meter till bvc men blev tvungen att inse att jag inte klarade det då underlivet och fogarna smärtade så hemskt. I min Värld hade man bara så ont som jag hade om man gjort snitt, men de på bb som gjort det var ju 10 gånger fräschare än mig. De satt i sina vanliga kläder. Själva gick jag med myrsteg och orkade inte göra mycket åt blodet på landstingsrocken. Men jag har helt och fullt inställningen att det kommer gå lättare den här gången (med förlossningen), för det har jag fått höra av så många nu. Sen inser jag ju att det inte MÅSTE bli så, men det skadar mig inte att tänka positivt. Sen tänker jag också att klarar jag bara de 2 första månaderna kommer det nog gå bra.

Koko, Så lillkillen har både ont i magen och svårt att komma till ro? Fasen vad jobbigt! Kan det vara nåt annat än mjölken då? Barnskrik kan ju göra en helt galen... och frustrerad och jag vet inte allt.

A.M. Här är det också jag som packar till både mig och sonen och de gemensamma sakerna. Maken gör det om han måste, men jag fixar inte det, för han tar bara med sig det som är absolut nödvändigt och inget av det som underlättar tillvaron, så då blir det så jobbigt när man väl är iväg. Så jag har insett att jag bara måste göra det. Lite irriterande ibland dock när han bara precis avsätter tid för att själv göra sig i ordning och sen undrar varför det tar mig sån tid...

Nu ska jag fylla upp badvattnet och ta hand om tvätten. Lite sur över att jag inte kommer ihåg mer av vad som stod på lappen. Det stod definitivt inte så mycket om mig och om mitt som detta blev iaf...

Kram alla!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter