Inlägg från: Vännerfan |Visa alla inlägg
  • Vännerfan

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Supergrattis Nenne till fint vul! Vad glad jag blir! (Ja, jag har faktiskt varit lite orolig och hållt en extra tumme för detta!) Nu kan man andas ut lite...

Grattis även FruL!!! Vad kul att även du fick se armar och ben! Men jättetråkigt med dödsfallet såklart.

• Vännerfan

Cicci, Grattis till bajset! Skönt att ni får hjälp, hoppas att det vänder nu!! Jag glömmer ibland att vara tacksam för att min son fortfarande är lätt med maten (relativt sett). Han äter inte heller ärter, morrötter, paprika eller sallad, men man borde kanske mixa ner lite ibland som ni skriver.

Tinga, Vad skönt att det gått hyfsat på dagis hittills. Det är läskigt att släppa taget, men sen efter ett tag är det mest bara skönt... (såvida man känner förtroende för personalen förstås).

Prinsen var helt LYCKLIG när jag kom hem från jobbet igår. Det märktes väldigt väl att han haft en vanlig dag på dagis igen. Han var där ett par dagar förra veckan också, men då var det bara en av hans ordinarie fröknar som jobbade ochh bara ca hälften av barnen var där.

Nu tillåter inte ryggen mer... så kram!!!

• Vännerfan

Tinga, Själv kan jag bli riktigt avis på dagisfröknarna! Våra får ju vara ute hela dagarna och när jag var med en hel dag kändes det som att de bara hade kul. Jag var jätteförvånad över hur smidigt allt förlöpte. Jag såg nog framför mig barn i skogen som bajsade en i taget och allt meck med det... Men de brinner verkligen för sina jobb och jag får aldrig intrycket av att de ens ser det som ett jobb. Ibland när man hämtar kan de inte sluta berätta olika episoder från dagen. Generellt är jag väl lite avis på folk öht som brinner så för sina jobb att de närmast ser det som ett nöje. Piggans dagmamma t.ex. verkar ju också ha ett jobb som passar henne perfekt. Jag trivs visserligen på mitt jobb också, men jag är ju inte klippt och skuren för endast det känner det som.

• Vännerfan

Jag visste väl att det var nåt mer som skulle hända idag! Skönt att maken din fick stanna, Vickan! Hoppas ni får en mysig 9-årsdag!

• Vännerfan

NU ska jag vila min rygg!

Och håller tummarna runt 9-tiden imorgon då det lilla stora miraklet anländer till Världen!

• Vännerfan

Stort grattis och många hurra-rop till Televinken!!
    Ska bli jättekul att få höra om allt sen!

Tyckte också att Astrid var söt och lik Iris som nyfödd! Så mycket hår som de tjejerna hade vid födseln har inte Prinsen än idag! Men det börjar bli dags för första klippningen snart. Cicci, var var det som du fick Victor klippt för en hundring? Maken tycker jag ska klippa själv, men jag vågar verkligen inte och Prinsen märker det så efter att först sagt att det var ok när jag kom med saxen så vill han inte längre.

• Vännerfan

STORT grattis Telis!!! Var roligt att höra ifrån dig!! Har liksom övriga hört att det tar längre tid för amningen att komma igång vid snitt. Hoppas ni får bra hjälp och tips på sjukhuset! Ser fram emot ett foto sen! Men ingen brådska! (Säger jag som vet att jag inte kommer vara lika snabb med det eller med internetrapport som vissa övriga här inne.)

BS, Hoppas ni får åka hem snart!! Det låter jättejobbigt med så lite sömn. Det är ju ett annat läge när man har en till att ta hand om också! Tur att ni får hjälp med Iris iaf! Jobbar dina föräldrar eller är de pensionärer? (Funderar på hur vi själva hade löst det, då vi inte ha så många som kan hjälpa oss och ingen som inte har någon annan huvudsyssla)

Grattis även till Piggan på den stora dagen! Hoppas du blir ordentligt firad!

Cicci, Så ingen flytt i närstående tid då? Nu har ju T:s dotter bytt till Prinsens dagis så de blir nog klasskamrater sen och det hade ju varit kul om även Vickevire blivit det. Men jag får i stället hoppas på att du kommer hit ofta på besök även efter att du börjat jobba igen! Och blir det snart en 3:a kanske jobbstarten dröjer.

Mugglan, Mysko med den glada gubben!? Men säger som övriga, han kanske dyker upp imorgon? Kroppen är ett mysterium ibland...

Tinga, Skönt att det verkar gå hyfsat på dagis! Bra tecken att de försöker äta. Då får de nog snart ordning på det också hoppas jag! Och unna dig mer lyx- än nyttoaktiviteter under inskolningen tycker jag! Du har haft en tuff f-ledighet, dags för lite pay-back!

Satt och kollade på Let´s dance. Är så grymt avis på de som är med! Om det någon gång skulle bli audition för icke-kändisar till det så kommer jag stå först i kön! Shit vad kul det måste vara!

Var och fick en TENS-apparat igår. Den funkar hyfsat mot rygg- och fogvärk det lilla jag hunnit prova. Ska till ortopeden på måndag också för att prova ut någon sorts korsett man kan ha under kläderna. Det foglossningsbältet jag har nu är ju apfult och inget man helst vill visa, men man måste ha det över kläderna, så det blir inte alla dagar jag har det. Korsetten ska dessutom värma lite också och det låter ju skönt.

Nenne, Jag hade också ont i svanskotan i början av denna graviditeten! Det är kopplat till foglossning på nåt sätt, men jag fattade aldrig riktigt hur. Symptom, hur som! (Lappis, anteckna! )

Nåt POSITIVT dock är att jag äntligen fått mitt "gravid&amnings-hår" igen! Längre, tjockare och finare liksom. Tappar inga hårstrån och håret blir inte lika slitet.

Ska vara själv med Prinsen hela helgen. Maken är hos svärisarna ihop med ett gäng kompisar som kommit ner för att jaga. Och jag har ingen som kan hjälpa mig då svärmor jobbar och svärfar är med och jagar och alla andra nog har fullt upp med sitt. Men det ska nog gå bra. Min lilla prins är en sån sötnos. Han frågade ikväll om jag var trött eller hade ont i ryggen och när jag sa att jag hade lite ont hämtade han en kudde till mig! I morgon ska vi till ett lekland med grannen och hennes son. Hoppas han får stimulans så det räcker för större delen av dagen!

• Vännerfan

Just det Snaily, som jag sagt förut tycker jag inte arbetsgivaren har med att göra om man försöker bli gravid. MEN en sak kan jag inte rekommendera och det är att ljuga rakt av på en direkt fråga. Den vikarie jag hade förra ledigheten gjorde det och det blev lite jobbigt för henne när hon skulle förklara att hon inte vetat om att hon var i typ v8 på intervjun. Lite jobbigt även för mina arbetskamrater som fick göra hennes/mitt jobb också då hon slutat och inga resurser lades på att skaffa vikarie för resterande 5-6 månader och hade jag gått tillbaka till det jobbet hade det blivit jobbigt för mig också.

Hoppas många äggblåsor tar sig!!

• Vännerfan

Koko, Grattis till Conny i förskott! Och din stackare, vad du får slita! Usch, sömnbrist är ju så kämpigt då det påverkar hela ens personlighet! kram!

Måste också dela med mig av lite solsken! Har fått veta en till kompis som är gravid. Blev minst sagt paff, för tjejen i fråga fyller 45 i höst!! Hon gifte sig strax efter 40, blev gravid efter ca ett halvår och fick en dotter och nu har det alltså tagit sig igen! Det måste jag säga att jag knappt trodde var möjligt... Men så himla kul. Hennes kille är 10 år yngre och jag visste att de ville ha flera barn, men inte sjutton trodde jag de skulle få det. Hon är i ca v20, så helt nytt var det inte heller.

• Vännerfan

Gosnosen, Kul att du tittar in!

Nu ska jag slita mig, ska se om Rabih åker ut (hoppas det, han är rolig, men var ju så kass) och sen lägga mig.

God natt!

• Vännerfan

Mugglan, Vad trist med utebliven glad gubbe! Hoppas att han är tillbaka nästa månad; det tror jag att han är! Sen vet jag inte om de där testerna är 100% tillförlitliga heller. Flytningarna stämde ju?! det blir VISST fler barn i er familj! *optimisten har talat*

Fru AM, Tack för länktips på rea-kläder!
    Det är ingen som vet var man hittar en benvit/beige gravidkofta med nån sorts band/knäppning under bysten? Jag saknar nämligen en sådan i min garderob! Har en svart och den använder jag så mycket nu att jag är trött på den och inte passar den klockrent alltid heller. De flesta tröjor jag hade förra gången är för små nu. Toppar har jag många, men det är ju så kallt att det inte räcker att bra ha det.

Telis, Vilken liten goding! Nu blir man ju allt lite bebis-sugen! Hoppas din mjölk rinner till nu också!

Har haft en bra dag. Var ju på lekland och det var stor succé. Pojkarna sprang som tokiga mellan rutschkanor, bollhav, trehjulingar och annat. Kan verkligen rekommenderas! Men det var tur att grannen var med, för ofta ville de ha med någon vuxen upp bland klätterställningarna och jag är smidig som ett kylskåp nu, så det var inte så lätt... Sen somnade Prinsen så jag tog en sväng på stan. Letade upp några inredningsaffärer jag inte varit inne i, som jag ska besöka vid tillfälle. Nackdelen med en liten stad är att sådana affärer stänger redan vid 14 och klockan var strax efter. Sen har han tittat på Blixten på film och så har vi lekt med lera och läst böcker tills min rygg nästan gick av. Snart dags att lägga sig så jag orkar med morgondagen också.

Kram!

• Vännerfan

Fru AM,

Tack! Jag såg den koftan och den är verkligen helt i min smak! Jag gillar den färgen också, men en rosa (för den ser rosa ut på min skärm) blir inte lika användbar och så innehåller den ull. Med den kragen kommer ju ullen direkt mot huden och det kliar så tycker jag. (Så där hade jag visst ytterligare ett krav jag inte tänkt på själv!) Men annars är det precis en sådan jag söker!

Ore, Jag kan ju alltid kolla på Sisters i alla fall, så tack. Man vet ju aldrig vad de slänger fram under rean.

Lappis, Vad jobbigt att bli så fort trött igen efter en vilosam resa. Hoppas du kan ta det lite lugnare idag!

Typiskt nog valde Prinsen att ta en extrem-kort nattsömn i natt (för att vara han). Så jag har legat utslagen i sängen nu på morgonen medan jag kommit med olika förslag på aktivieter till honom. Just nu pusslar han. Fick ett förslag nyss om att folja med ut och åka skridskor, men då han verkligen inte gillade det förra helgen är det nog inte lönt.

• Vännerfan

Piggelin, Vad bra att födelsedagen blev lyckad!

• Vännerfan

BS, Grattis till utskrivningen!

Hattis, Välkommen tillbaka!

Telis, Har du testat att killa honom på kinden medan han äter? På kinden eller under fötterna. Finns ett tredje ställe också, men det kommer jag inte ihåg nu. Det ska hindra dem från att somna. Just att killa dem på kinden ska stimulera dem til att äta också. Minns att vi praktiserade detta flitigt.

Nenne, Min make klarade heller inte av att se programmet om neo. Själv bölade jag efter 20 sek (kom in 20 min in i programmet) och han frågade "Varför ska vi se detta?? Varför?? Varför?? Små barn som lider... Jag vill inte titta". Och så gick han. Själv känner jag att det är ett sätt att få lite perspektiv på förlossningen om inte annat. Att man ska vara väldigt glad om man får genomgå en förlossning efter fullgången tid och få föda fram ett levande barn. Med tanke på alla som inte får det så bra. Jag vet att jag tänkte så sist också.

Tinga, Det lät som bra planer du hade för dig själv under inskolningen! Ska ta ett snack med den duktiga flickan i mig själv också så att jag gör lite det samma när det blir dags för att gå hemma och vänta på bebis... Och det är jätteskönt att bo på ett ställe där vården verkligen fungerar. (Med tanke på detta med att bli tagen på allvar med min rygg t.ex.). Mitt mvc är jättebra med en läkare och sjukgymnaster knutna dit, så man får alltid hjälp. Och fort går det. Jag pratade med sjukgymnasten om detta med korsetten i tisdags, då jag först hörde talas om den av gravidyogatjejerna på måndagkvällen. I fredags låg kallelsen till ortopeden i brevlådan och sen i går var det bara att infinna sig där och gå hem med en korsett en kvart senare. I de fall vi haft kontakt med övrig sjukvård har läkarna ringt upp efter några veckor för att höra hur allt gått. Jag har blivit helt paff över detta. I Göteborg fungerade ju inte vården över huvud taget. Bara att komma fram till vårdcentralen var ju totalt omöjligt, så det känns väldigt tryggt och bra här.

Tyvärr hade jag ytterligare en läkarkontakt igår och det gällde Prinsen, som trillat baklänges nedför en rutschkana och slagit i huvudet i en stubbe på dagis. Så vi åkte in och fick ett 4-5 cm jack i hans huvud ihoptejpat. Hjärnskakning verkar han klarat sig utan, men de tyckte ändå att vi skulle hålla honom hemma ett par dagar tills det börjat läka lite, så det gör vi nu. Usch, vad ont det gjorde i mamma-hjärtat igår. Inte blev det bättre av att jag var på ortopeden precis när dagis ringde och jag hade stängt av båda mobilerna för det måste man ju på sjukhus, så de nådde mig varken på min privata eller jobbets. De sökte mig via min chef också, som visste var jag var men hade glömt det... Och maken min fick de inte tag på heller så här är en till som blev osams med maken igår, för jag blev jättearg för att han är så svår att nå jämt (de har inga bärbara telefoner på hans stenåldersföretag och kan inte se om de har missade samtal och sin privata telefon sköter han inte så bra). Han tycker att det var helt ok att man kunde få tag på honom efter en halvtimme igen. Men tänk om det varit allvarligare då?? Och så sa Prinsen att "Jag blev ledsen när du inte kom mamma". AJ! Ibland var det bättre när de inte kunde prata...

Nu ska jag kolla in Televinken och sen ringa dagis och fråga hur man gör med Prinsen om jag inte kan gå efter nästa förlossning heller. Efter lunch är det avlösning. Då kommer maken hem och tar med honom till farmor och katten, hunden och traktorerna och jag åker till jobbet.

Kram alla!

• Vännerfan

Vad SKÖNT att Livias blåsor är bättre nu AM!!

• Vännerfan

Ja, det var det jag menade. Eller om maken måste vara föräldrarledig och jag sjukskriven då. Jag vill kolla så att de inte skickar in ett nytt barn direkt och räknar med att Prinsen bara är 15h efter mitt BF-datum.

Vilken söt Televink!

• Vännerfan

Snorkis, Glömde gratta till lyckat KUB igår!

Och PB, Vad jobbigt för sonen din, men hoppas det löser sig och skönt att han har dig som stöttar!

Telis, Fy, jag blir helt svettig bara att läsa om hur amningen strular. Hoppas han inte har gått ner i vikt mer tills idag! Och att du hittar något tips som verkligen funkar! Kram!

AM, Jag fick inte tag på dagisföreståndaren igår (eller vad hon kallas egentligen, hon som har hand om kön), men ska göra ett nytt försök idag. Att bära babyskyddet som BS skrev om känns ju helt orimligt bara jag tänker på det, så jag hoppas det ska finnas någon lösning.

Lappis, Du har visst massor att tillföra tråden!! På FL har jag tillgång till en stängd tråd med lösenord, så där kan man verkligen diskutera fritt då endast folk som varit med på träffar har tillträde. Men de diskuterar inget annat än sina barn, barn och barn. Så trist så man nästan somnar. Nu har jag ju inte ens träffat alla och var inte med från början, så det blir ju ännu mindre intressant då att läsa om ala sjukdomar och problem som cirkulerar. Så mycket roligare när diskussionerna blir mer varierade som här inne!

Tack för sympatier för Prinsen! Och faktiskt skönt att få bekräftat att andra barn också slår sig och får uppsöka läkare, även om man vet att det är så. Han är inte vild av sig alls, utan hade nog väldig otur som jag förstod det. Och jag kanske ska tagga ner lite gällande att alltid vara anträffbar, men så hade jag också den där danske pojken från förra veckan i färskt minne. Han som satte i halsen på dagis och dog så tragiskt. Det stod att hans mamma hann fram i dagis i tid till att följa med i ambulansen... Så då kände jag ännu mer att när allvarliga saker händer vill man ju vara nåbar direkt. Sen har jag fått ta emot 2 samtal från frustrerade jobbrekryterare som inte fått tag i min man och undrat om de har rätt nummer då han inte har telefonsvarare. Så han kollar verkligen inte sin telefon så som jag tycker han borde.

Nu frukost!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter