Summan av kardemumman - livets väsentligheter
Ojdå, det blir lätt långa inlägg när man inte hunnit skriva på några dagar!
Ojdå, det blir lätt långa inlägg när man inte hunnit skriva på några dagar!
Piff & Puff har haft en riktigt gnällig förmiddag, men nu har de tagit en lång middagslur idag, så jag hoppas att eftermiddagen ska bli roligare. Igår satte vi upp gardiner i köket och adventsstjärna i fönstret, och det blev så fint. Vitmålade väggar gör sig betydligt bättre till vårt björkkök än den apelsingula färg som gällde innan. Särskilt skönt var det att bli av med bården.
Fru Muffins - tjoho, jättegrattis till plusset!
Vilket bra sätt att få fin fredagsstämning på! Vi kan väl köra med ett nytt plus varje fredag framöver?
Nenne - du tar nästa.
Kängu - ditt bidrag till fredagsstämningen gick inte heller av för hackor!
Snaily - vilken tjurig kropp du har, både med blödning och UVI. Men vi förlåter väl den om den sköter sig i januari/februari?
Själv har jag i omgångar också varit riktigt ilsk på min kropp, som sabbade graviditeten för mig och fick Piff & Puff att börja sina liv alldeles för tidigt.
Idag har jag ringt och pratat med det dagis där Piff & Puff ska börja efter jul. Pratade med en trevlig förskollärare och på tisdag förmiddag är det dags för studiebesök. Spännande och läskigt på samma gång. Tänk att de där små knytena som låg i kuvös "alldeles nyss" nu är stora killar som ska börja på dagis!
Muggles - när är det BIM för dig? Kanske det blir två plus nästa vecka?
Muggles - men med Moa fick du väl lite ljusrosa precis före BIM, så du trodde att det hade gått åt skogen? Det här kan ju vara samma sak.
Nenne - *håller tummarna stenhårt* Smart att baka dagen innan fikat, så att du är sugen igen när det är dags att äta. Amarettokakan var verkligen mums; har vidarebefordrat receptet till både föräldrar och kollegor. Här hemma doftar det gott av nybakat bröd. Tänkte göra kladdkakemuffins också, men hade bara ett ägg hemma, så det får vänta tills imorgon.
MSW - hoppas innerligt att det inte är något knas med din kropp nu.
Ore - vilket fint namn ni valt åt lillkillen.
Snaily - åh, nu är ivf-bollen i rullning!
Telis - vad bra att ni tar er tid att fika och mysa även under flyttstöket. Det blir lätt att man skippar sådant, bara för att det är så "omysigt" när det mesta av bohaget är nerpackat.
Oupsie - det räcker mer än väl med en bild på dig själv till galleriet; de flesta av oss har inga hemmabilder alls där. *är nyfiken och vill veta hur du ser ut*
Åh Nenne - bättre nyhet kan man inte mötas av en måndagsmorgon!
Superduperjättemycket GRATTIS! Sitter här med lyckotårar i ögonen och är så glad och lycklig för din skull.
Vilken plusvåg som är i rullning! Kram, kram, kram!
Nenne - det blir säkert ganska många nervösa veckor framöver, men jag är säker på att du kommer att tycka att det är värt det i slutändan. Jag vet inte hur lång tid det tog innan Telis kunde njuta av sin graviditet, som ju också var efterlängtad och "efterkämpad"?
Försök att tänka på det som vi tjatat om så ofta här i tråden; man väntar barn, inte missfall. Jag vet; lätt för mig att säga, men jag hoppas att du åtminstone kan njuta lite OCKSÅ och inte bara oroa dig. Kram igen!
Oupsie - kul med bild i galleriet! Vilken elegant (hittar inget bättre ord) hund du har.
Telis - jo, ett visst mått av oro finns väl kvar hela graviditeten (och barnets hela liv ), men på sistone känns det definitivt som att du glatt dig mer än du oroat dig. Sådana där historier om barn som dör strax innan födseln är förstås hemska, men som väl är ovanligt förekommande. Så jag tycker att du ska njuta resten av din graviditet.
För övrigt bjuder jag på nybakade kladdkakemuffins idag, Nennes plus till ära. För den som vill smaka IRL är det bara att kvista förbi där jag bor, så blir det smakprov. Piff & Puff var med vid baket för första gången och det tyckte de var kul, fast jag är tveksam till om de kommer att gilla slutresultatet. Tidigare provsmakning av sådana muffins har varit negativ iallafall. Fast en sak som de verkligen gillar är ädelost på tub.
Pepparkakor har de ju ätit ett tag, men häromdagen när maken och jag åt hade vi ädelost på, och då ville de förstås smaka det. Sen slutade Puff att äta pepparkaka och bara slickade av ädelosten istället.
Deras meny blir bara konstigare och konstigare.
Hattis - det hade bara varit trevligt att träffa dig. Trist att behöva schemalägga sexlivet för att få till en liten knodd, men vad gör man inte för fortplantningen?!?
Gosnosen - låter som en skön semester! Ser fram emot rapporten i resetråden sen. Här kommer receptet på kladdkakemuffins:
15 st
100 g flytande margarin
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
Blanda samman alla ingredienser. Klicka ut i formar och grädda i mitten av ugnen ca 15 min.
Piggelin - vilken otur att jag har frysen full av muffins när du tipsar om recept!