• muggles

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

PB: jag är också ganska relaxad med att Moa har fått klättra och göra en del missar, bara hon inte slår sig allt för illa. Hon har fått prova/göra en hel del vilket gör att hon verkligen lyssnar när man säger till henne att ngt är förbjudet (tex att springa ut i gatan). Ibland har jag stått bredvid och sett att "nu ramlar hon snart" men istället för att rädda henne från att ramla har jag låtit henne göra det. Hon har också hittills klarat sig från allvarligare skador. Det känns som att hon har rätt bra koll på vad hon klarar eftersom hon har fått pröva och misslyckas. Hellre att hon prövar att ramla från soffan som inte är så högt än att hon gör det från en hög klippa el ngt för att hon inte har koll...

Självklart är det läskigt att man tar på sig alla sina barns sorger men det gör man ju eg med alla sina närmaste. Ju mer man tycker om ngn desto mer oskyddad är man mot deras bekymmer. Just det här med kompisar och att inte få vara med har vi ju inte kommit till än, och det är skönt så länge det nu varar! Det har väl alla varit med om ngn gång att bli utfrusen och man vet ju hur det känns och självklart vill man skydda sitt barn mot det, men det kan man nog inte.

• muggles

Vinkar till Omsan! Long time no see...

Ore hälsar att hon har modemproblem men är hemma än så länge, ingen bebbe än.

• muggles

Omsan: nu har jag mer tid och himla kul att se dig här igen! Hur går det med din stora tjej och hennes väninneproblem, har det löst sig?

Jag har fått tant el iaf ngn slags spottings, def tant påväg iaf. Men det känns helt ok, jag är inte ens ledsen. Jag är fortfarande tacksam att allt verkar funka och att vi iaf kan försöka nu.

Vi har sålt lgh nu för 100 000 mindre än vi hade hoppats på (och fick en vinst på 10% av Telis . De som köpte var ett yngre par som jag tror kommer att uppskatta lgh precis lika mkt som vi gjorde så det kändes bra. En timme innan vi skulle skriva kontrakt dök det upp en budgivare till som höjde med 20 000 kr och då ville jag att kontraktsskrivarna skulle få kontra. Mäklaren var först inne på att inte göra dem förbannade genom att tvinga dem att kontra så tätt inpå kontraktsskrivning och menade att risken var att de blev förbannade och hoppade av hela köpet. Jag stod dock på mig och menade att om man är 5 min ifrån att skriva på så hoppar man inte av. JAg tyckte att mäklare fick jobba lite för sina pengar (fast jag sa det inte rätt ut till honom) och han lyckades få 25 000 kr extra, vilket var halva mäklaravgiften. Så det var det ju värt... De kanske blev lite chockade men samtidigt så kanske de blev ännu nöjdare över sitt köp när de märkte att ngn annan tyckte det var attraktivt. Det är ju lite köp/sälj-psykologi i det hela... Jag är iaf rätt stolt över mig själv att jag inte mesade utan stod på mig (maken var fegare).

• muggles

AM: vad är "slagauktioner"? Och vad är "inropsuppdrag"? Tittar på en cool ph80-lampa... (jag tror jag är lampfetischist)

• muggles

Ja det är superskönt att det är påskrivet och klart. I natt låg jag faktiskt vaken i ca 2h för att jag var så frustrerad över att vår lgh gick för vad jag tycker var ett underpris. Men idag känner jag mig mkt nöjdare fast vi bara har fått 25 000 extra men det är känslan och principen liksom. Det lustiga är väl att två helt olika mäklare gjorde en sådan felbedömning att den var värd åtminstone 100 000 kr till. Men men... de var ju unga mäklarna och insåg inte det som vi heller inte insåg, att trafiken är störande om man är pensionär (varför då - de hör väl ändå dåligt?! )

• muggles

Nu är jag så inspirerad av den senaste lyckade förhandlingen att jag tog en vända till med den bank som vi vill ha huslånen hos och frågade om de kunde kontra den ränta vi har fått på vår nuvarande bank. Hehe... Det är ju riktigt kul!

• muggles

1,13% Vi har hittills fått 1,36%... Men ni har ju mer i kontantinsats så ni hade kanske bättre förhandlingsläge...?

• muggles
    viktualia skrev 2009-11-12 20:13:42 följande:
    Intressant med era åsikter om boktips... grabbigt passar inte mig så då lär inte jag bidra med sådant till maken... grubblar över de övriga tipsen!
    Två bra skönlitterära pappa-böcker (som jag själv läst med nöje) är Koka makaroner (www.barnsidan.se/cldoc/articles/recension/218.htm) och Pappadagar i råttans år (www.barnsidan.se/cldoc/3004.htm).
    Sedan kan jag faktiskt inte hålla med om kritiken mot Dick Sundbergs bok - jag läste den själv och jag måste ha missat allt grabbigt! (och jag är ju värsta feministen) Jag tyckte den var rätt rolig
Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter