• Oms

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Nä hörni, tack för idag, det var kul att kika in o prata lite med er, jag ska nog försöka göra detta till en vana, nu minns jag ju hur kul det var

har vairt o handlat välling till lillskruttan (som för övrigt blir 2 år den 26 nov) och innan hon kommer hem ifrån dagis ska jag o stora tjejen (13 snart 14) kolla på en film som vi snorandes har lyckats hyra av våra underbara filmbutik

ha det gott allihopa och hoppas vi hörs o syns snart igen, tack för att ni tog er tid o pratade lite

kram!

• Oms

mugglan - attans att jag måste logga ut nu! men som sagt man får ta den lilla tid mn får med sin tonåring - tro det eller ej men när de kommer upp i den åldern så är det hej, finns det ngn mat? godnatt och väck mig halv 7 som man hör till vardags och då får man leta efter tid att kunna umgås på

DEt är bra på vänfronten, nya vänner sen hon började 7:an och några gamla har kommit tillbaka, ett himla omändrande hela tiden. vissa vänner bättre än andra men visst man är alltid rädd för att det ska bli som det varit förut så jag letar signaler konstant. just nu verkar det vara jättelugnt och hon är nöjd. skönt

kikar kankse in i kväll en sväng igen...

• Oms

Tjena girls!

nyss hemkommen ifrån en soloresa till svärfamiljen i Gambia m en brakförkylning (samt matförgitnng i lör kväll som jag ff hämtar mig ifrån) är jag nu hemma och har därmed möjlighet att kika in här hos er

fick som sagt sms av Vickan att Nennelainen har plussat! så grymt kul och eftersom jag hade flipflop på mig förra veckan så höll jag både tummar o tår så att det bör räcka för framtidens alla kommande plussare

i min lilla värld ar inte så mkt hänt sen sist, lucia på dagis som jag missade var tydligen himla gulligt- vilket jag inte betvivlar. Här hemma har vi satt upp julgranen och börjat pynta lite smått - vinylhundrajul spelar hela dagarna och vi bara går o myser (säger jag som kom hem igåtn morse, haha)

hur mår ni alla - stora som små?

• Oms

ja matförgiftning är ju inget som man vill ha helt klart. men jag får skylla mig själv, var på en födelsedagsfest på sen lördagkväll och åt buffé som säkert stått framme länge i värmen... jag hann tänka det o sen så nä, nu ska jag inte vara så himla svensk o peta m "hur det ska vara" så jag högg in på såväl coleslaw som kyckling,fisk, potatissallad osv osv...gott men det var ju inte värt det här... ska inte gå in på detaljer men ca 30 min efter att jag ätit ngt måste jag uppsöka en toalett - känns ju inte så kul direkt...

förkylningen kommer från makens systerson på 2 år som bara äääälskar att nysa på mig! helt otroligt men han missade nog inte en ända gång under min vistelse där.

men så skönt det var att åka till svärfamiljen och bara vila! fantastiska maträtter serverades fler agånger om dagen och jag togs med hi o dit på allt möjligt - allt utan man o barn annars hade jag nog inte blivit utvilad direkt

Lappis - såg ngnstans att ni skulle till NY? det är min drömresa alltime! Jag hoppas att jag o maken får möjlighet att komma iväg dit ngn dag.

• Oms

Lappis - vad kul m NY, låter som en perfekt födelsedagsresa! jag är inte det miiiiiinsta avis - nääää då

Liten - jo men resan var faktiskt superbra,matförgiftning o förkylning till trots vilken veckan/månad är du i nu? hur mår mindre?

det känns som om jag borde göra ngt men när man inte får behålla så mkt mat så har man inte så mkt energi heller...

Förresten -vet ni ngn bra mat för orolig mage som sakta behöver vänja sig vid vanlig mat igen? jag vet att man inte ska äta lök, stark mat, mkt fibrer osv men tips är alltid bra!

• Oms

tack för tipsen - det är ju inte klokt vilken kunskapsbank vi besitter här inne, det e ju nästan så att man vill leta reda på ngt riktigt riktigt knepigt att fråga bara för att

ja det får nog bli lite toast o te, kanske kilar över o köper en proviva på tempo. synd bara att jag är så sjukt sugen på fincrisp (m kardemumma smak)m smör o västgöta klosterost... men där pratar vi fibre så det e bara o lägga ned för idag iaf.

jag måste till tempo iaf kom jag på för rostbröd det är inget vi har hemma om inte stora dottern får ett sug. lustigt, förr hade man ju alltid det men numera ser man det inte hemma hos folk.

nu ringde maken, så typisk. nu har internet legat nere i 2 timmar så han är försenad med att få in rapporterna o stock count så nu måste han jobba över och JAG måste hämta Mathilda, vad kul det känns en dag som denna då sträckan till toaletten är lång nog...

på återläsande - och tack för tipsen

kram på er!

• Oms

tack för alla krya på mig!

jag gör så gott jag kan men det e f-n inte lätt, rostat bröd får iofs stanna rätt så länge i magen när det väl kommer ut ja då går det fort...*inte för detlajerat va?*

idag blir det proviva blåbär eller så samt kokt ris - hoppas det hjälper för även om jag behöver gå ned i vikt så hade jag inte tänkt att göra det på det här sättet

AM - välkomen hem, låter som om ni haft en skön resa samt ett riktigt bra hotell eftersom ni inte lämnade området ngt alls! jag har själv aldrig bott på hotell utomlands (Jo i städer världen runt men ej badområden) utan jag hamnar i privat boende, guesthouses och ngn lgh efterosm jag älskar det lokala livet lite för mkt för att kunna njuta på hotell bland en massa andra turister.

Ore - har jag grattat dig till bebis? om inte så gör jag det nu!

Telis - men din man e ju så kul! han e ju precis som mig! haha minns inte riktigt men är inte han också jungfru som mig?

Vickan - förstår om du jobbar på som sjutton innan en längre sem, 3 v är en bra ledighet! jag gjorde ju samma sak under min sista grav, jobbade heltid plus mkt överitd hela 4 dagar inpå kejsarsnittet och för mig fungerade det absolut bäst då jag vill jobba undan, göra klart, lämna över snyggt osv.

Mugglan - jo visst jobbar jag m försäkringar dock mest på "andra sidan" dvs när det väl har hänt ngt är jag den som utreder och beslutar om olika ersättningar. men inkomstförsäkringar finns det en del olika och jag tycker nog att du har fått bra svar. sen kan man ofta teckna olika avtalsförsäkringar via sin arbetsgivare. via min arbgiv kan vi teckna upp till 15 olika typer av gruppförsäkringar bla 3 olika typer av inkomstförsäkringar. De som faller ut vid arbetsoförmåga pga sjukdom är det ofta ingen mening med kan jag tycka men de som faller ut vid arblöshet, fock m karenstid, är mer attraktiva. dessto bätter skydd dessto mer får du betala såklart. den jag har faller ut först när a-kassa utbetalas och det är väl sådär då det innebär 90dgr karens men sen så täcker den i 6 mån. har dessutom en via facket som är hälften så bra.

minns inte alls vad mer jag skulle kommentera, får kika igen o återkomma

• Oms

Lappis - så ni väntar på ett beslut ni om ni godkännd, är det så? shit vilka turer hir o dit, du borde ta o skriva en bok om alltihopa när allt e klart o ni sitter där med ert efterlängtade barn - för det är självklart att ni blir godkända! Allt annat vore otänkbart i mina ögon.

Liten - Reima har bra overaller, Mathilda hade n förra vintern men iår har hon en som jag gillar än mer - Nanook heter den o e superbra och himla fin Den står emot all typ av oväder samt att den inte är så tung så det är jättebra. läste ngt bäst i test o det var Nanook, Reima och ngn superbillig overall som vann testet typ.

• Oms

Lappis - aha, ok, då e jag med. men visst var ni på ngn adoptionskurs förut va? så ni har ju påbörjat det hela? hur lång tid tar det för att få till en hmutredning då? jag är helt novis på det här området så du får gärna berätt om du vill

• Oms

Liten - jag blev dålig söndag morgon - åt maten sent lörkväll vid 23 tiden typ. mådde riktigt krasst hela söndagen men sen på måndagen var det bättre när jag flög hem på kvällen (efter Imodium plus då förstås)och sen satte det igång igen.har blivt dålig förut men det har liksom yttrat sig annorlunda me mer smärta och tätare toalettbesök. nu är magen lugn emellan måltiderna det är bara efter att jag ätit som den sätter igång - lite konstigt kan jag tycka. har googlat men inte hittat ngt dirket skäl för att söka läkarvård fast det förstås, fortsätter detta i helögen då gör jag ju det mån morgon.

• Oms

ja då är det Freeeeeeeedag! såg att man körde lite pina Coladas o så ett tag men det verkar ha gått över till vatten nu

Jag drar i mig en riktig stark jäkel - måste få bukt m ev bakterier i magen

ngn som vill ha lite rom?

Oupsie - håller tummarna för att du ska få ett bra jobb som passar din utbildning, inte lätt i dessa tider då så många jobb enbart tillsätts via kontakter.

Telis - jag har en mer tråkig teori till dina cravings, jag tror att mjölejn förklarar kalciumbristen som kan bli i början samt slutet av graviditeten då bebis vill ha mkt o ang julmusten så är det helt normalt - du har alltid längtat efter julmust vid den här årstiden

AM - jag är INTE avis på dina barns - främst Hectors - jetlag, fy sjutton vad jobbigt!

Lappis - grattis till köplatsen nu håller vi tummarna för att allt ska gå snabbt o smidigt. HAr ni bestämt vilket land som intresserar er elelr gör man det i ett senare skede?

Övriga - Hej hej! kom inte ihåg vad mer jag skulle kommentera

• Oms

Nu har jag ringt till läkaren - efter alla påtryckningar ifrån Fb o detta forum tyvärr fanns det inga tider kvar gos ngn av de 9 läkarna vi har på vår VC... men läkaren jag pratade med trodde helt klart att det här kan vara ngt som måste behandlas m ngn penicillin så hon gav mig numret till jouren o bad mig ringa dem för en tid för att få lämna avföringsprov *fy vad äckligt det ordet låter tycker jag* så jag får väl ring dem i em och boka en tid då.

Sen tar det ju några dagar innan jag ska återlämna provet o ytterliggare dagar innan jag får svar pga julhelger o så, men har jag tur så kan jag bli bra efter nyår ngn gång sa hon... varför ringde jag inte läkare tidigare för?

god jul på mig liksom... o jag som måste jobba så sjukt mkt nu i veckan o nästa - hur ska jag orka det utan att äta ngt alls?

Jaja, det finns ju en chans - om än liten- att jag tillfrisknar i helgen och kan köra på m kalkon, lusebullar o julmust på julafton o choklad! o sill! o janzon! o...*hungrig? moi?*

• Oms

Ore - ja iom att jag varit i Afrika finns det risk för väldigt många olika bakterir, parasiter, virus etc etc detta innebär att man inte kan börja medicinera om man inte nästan säkert vet vad det är efterosm vissa av medicineran förhindrar och inte bara försvårar läkning m det nu visade sig vara fel diagnos.

men jag hoppas ju att det bara e jag som har en känslig mage som kommer att gå över av sig själv, alt att man gör ett svabbprov som du pratade om, det låter ju inte så farligt

Vickan - kul m kollegan, sånt känns så himla bra!

appropå snö o pulka, måste införskaffa en sådan till lilla tjejen i helgen men jag fundera på om man ska ha en sån m stöd för ryggen eller en vanlig? stöd för ryggen är ju bra att ha till dagis (oplogad gångväg hela vägen igår...) men en vanlig är bättre om vi ska åka utför m henne... finns det ngt mellanting?

• Oms

Snaily - vilken härlig make du har

Vickan - nä, finns det ett Vickan jobb ledigt i "din" stad nu? vad typiskt! men ja, ni har ju rotat er ngnannastans idag o så kommer bebis så det kommer att rulla på ett tag men sen så kanske turen kommer igen o då ska du ta den

Tinga - jag förstår din frustration! det är så fruktansvärt när inte maten fungerar som den ska göra. jag hade reagerat likdant tror jag för man har såna förhoppningar att nu, nu ska det fungera - o så pang, rakt ned i betongen igen. jag kan relatera till en liiiiiten del av känslan från tiden som Mathilda hade svåra besvär av sin reflux och inte behöll ngn mat, inte kunde äta ngt m bitar utan att kräkas (åt puréer till 1-års ålder!)vi behövde aldrig sonda henne men fy f-n vad jobbigt det var när hon bara gick ned alt stod stilla i vikt och bara sov korta perioder (hon var ju hungrig) i månad efter månad.
    Hoppas ni får ordning på snart, jag håller tummarna!

lite ego, har pratat m flera läkare nu och det verkar inte vara såå farligt om jag har tur. Om det är parasiter borde jag må sämre o om det vore ngt allvarligt så borde jag ha feber eller iaf vara mer medtagen - vilket jag inte är.
    Idag har jag dessutom lyckat hålla mig ifrån toaletten och dessutom kunnat börja med salta kex (sjuuuukt gott när man itne ätit på 4 dagar) vi (jag o div läkare/sköterskor) kom överrens om att om jag inte blivit bättre till mån morgon ja då måste jag till infektion på Karolinska, Solna för att göra utredning samt ev läggas in på dropp för att vial tarmarna helt o hållet.

men peppar peppar så verkar det gå åt rätt håll nu! sen kan det vara salmonella eller campolybacter men man ger inte antibiotika till det idag då det förvärrar tillstånden. utan det får självläka men man ska tänka på hygienen bara.

jaja, jag är överlycklig över min proviva (hallon m granatäpple idag), mitt vatten samt mina salta kex

trevlig helg på er!

• Oms

Vickan - ang vagn, det är ett ämne som jag kan diskuterar i timmar... du har fått många bra inputs att tänka på men jag vill tillägga lite.

Teleskophandtag gillar inte alla, jag är en av dem som inte gillar det alls. jag har alltid haft handtag som är ledat som man kan vika ner eller upp för att ge mer utrymme om man åker kommunalt o folk vill förbi tex men åker man inte mkt kommunalt så kanske det inte spelar så stor roll?

Olika rygglägen är att föredra. denna vagn har vad jag förstått, endast ett liggläge då det är en hård(fast korg o vagnen är utformad så. Mathilda har endast första månaden i livet legat i plant liggläge sen har hon legat i lutning i vagnen. Detta pga hennes reflux då hon inte kunde ligga plant utan att spy konstant. Du vet inte idag om du får ett sådant barn - el ett barn som bara inte vill ligga - o då e det synd om man köpt en vagn där man inte kan variera det.

Jag gillar mjuk insats i vagnen om man har kombivagn. har haft både ock men tycke nog att den är trevligast att ha, den blir mer ombonad. har man ett stort barn brukar man föredra den hårda insatsen.

svängbara hjul är superbra, har låst mina framhjul 1 ggr under 2år. Mathilda har särskilt gillat när man kört på ojämn mark då vagnen guppat o skakat rogivande och hon sen somnat.

Själv hade jag o några fler gamlingar i tråden en Teutonia Mistral, vilken är ungefär som teutonia Fun men lite bredare mått. Nästa barn kan jag tänka mig en FUN till eftersom jag alltid får så små barn

Definitivt om ni ska ha en kombivagn oavsett sep ligg o sitt del så ska sittdelen vara vändbar o inte enbart framåtvänd då all forskning visar på att barn som vänds framåt för tidigt får alldeles för många intryck att hantera o alla barn klarar inte av det.

så - här kom mina tips o råd - lycka till!

• Oms

Men Vickan!-oj! jag tänkte på jobbsituation, ja det har jag missat! men vad jobbigt att inte veta, jag var ju i samma situation för ett år sen så jag vet hur det var. jag visste att jag skulle få ett nytt jobb rätt så snart baserat på vad jag jobbat med, utb, erf osv osv men inte när o var. Sen behövde jag ju inte fundera på ortbyte vilket underlättade ngt oerhört!

men vad jobbigt! jag vet ju att du inte gillar hålan men nu har ni ju hus o snart en bebis så det e ju inte bara o flytta o söka nytt jobb heller! fast visst skulle ni kunna bo i din stad om han jobbar på ort alt 2 el 3? det går väl att pendla därifrån? även om du älskar det jobb du har nu så kan du ju alltid söka till din stad och säga som det är att du ska ha en bebis men att om de kan lösa det m vikarie under tiden så är du mkt intresserad framgent - Det skadar ju inte

Min svägerskan sökte ett nytt chefjobb när hon var 9mån gravid och hon fick det, men då var hon mammaledig i 6 månader sen tog brorsan min över.

Jag följer m spänning hur det går i frågan! skickar en liten kram det kan alltid behövas

• Oms

ja då skriver jag lite till då, har dansbandskampen på (japp, maken är ett stort fan av programmet)men maken är inte hemma nu, är på möte i Gambisk/katolska föreningen så då sitter jag o tittar, haha lilltjejen sover (någon undrade ålder, hon är nu 2år och 1 månad..snart...) och den stora (snart 14år) är på väg hem m en kompis som ska sova kvar inatt tydligen...

imorn är det städning o julpynt samt förhoppningsvis mår jag bra och kan börja snegla mot julen och dess mat

håll tummarna!

kram på er

• Oms

Cicci - ja visst är blinkande babygym o babysitter m ljud o ljus o mobiler m det samma inte alls bra, det är gulligt och barnen blir lättfångade och det är ju skönt för föräldrarna i ett tidigt skede men man ska nog tänka längre än så.

framåtvända vagnar tror jag inte alls fungerar för alla barn. självklart så kan man göra vad som med många barn utan att de påverkas men andra barn måste man vara selektiv m intrycken. min stora hade aldrig klarat av att sitta framåtvänd så extremt lättpåverkad av yttre faktorer som hon är. Än idag har hon svårt att fokusera på saker o ting och vill väldigt gärna vara med på allt som händer.vi var tvungna att begränsa hennes intryck när hon var liten för att hon skulle få ro och hjärnan skulle få vila lite. lilltjejen är inte alls likadan, nästan tvärtom faktiskt så m henne hade det nog inte spelat ngn roll tror jag.

M anledning av mitt o Ciccis inlägg förespråkar jag för en vagn där man kan välja om man vill ha sitt delen framåtvänd eller ej

• Oms

Cicci - ja visst är blinkande babygym o babysitter m ljud o ljus o mobiler m det samma inte alls bra, det är gulligt och barnen blir lättfångade och det är ju skönt för föräldrarna i ett tidigt skede men man ska nog tänka längre än så.

framåtvända vagnar tror jag inte alls fungerar för alla barn. självklart så kan man göra vad som med många barn utan att de påverkas men andra barn måste man vara selektiv m intrycken. min stora hade aldrig klarat av att sitta framåtvänd så extremt lättpåverkad av yttre faktorer som hon är. Än idag har hon svårt att fokusera på saker o ting och vill väldigt gärna vara med på allt som händer.vi var tvungna att begränsa hennes intryck när hon var liten för att hon skulle få ro och hjärnan skulle få vila lite. lilltjejen är inte alls likadan, nästan tvärtom faktiskt så m henne hade det nog inte spelat ngn roll tror jag.

M anledning av mitt o Ciccis inlägg förespråkar jag för en vagn där man kan välja om man vill ha sitt delen framåtvänd eller ej

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter