• Lapinette

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

pb - jag är jäkligt osentimental. Kan slänga det mesta! Min mamma tycker jag är hård ... hon är som en ekorre och sparar på allt.

• Lapinette

Visst är det bra med distraktion även om det inte funkar mer än i korta stunder. Har ju själv försökt med teaterbesök, Yasuragi, mycket arbete och allt möjligt för att låta bli att tänka men tankarna smyger sig in på nätterna, när man sitter på bussen och varje gång man slappnar av lite.

• Lapinette

Liten - våra kompisar som har haft små barn (under 2 år) har gladeligen kommit till oss på middag och då låtit den lilla somna i vår gästsäng. Det har funkat jättebra! Fast nu senast blev det som du skrev. När jag bjöd över så blev vi istället bjudna då det var enklare. Jag tycker att man kan ju alltid fråga och tjata på vännerna som har barn. De får sedan säga till om de omöjligt kan eller hellre vill ha en lunch.

• Lapinette

Våra husviner är: Penfolds Kalimna Bin 28 nr 16320 och Sancerre Les Belles Dames nr 2245. Vår vän som inte hänger på BT längre (du vet vem jag menar) sa alltid att Vila Santa är super att ha en kartong av i källaren nr 12507. Ett bra vin som kan drickas nu men som med fördel kan ligga några år. Det vinet är faktiskt billigare på Systembolaget än i Portugal.

• Lapinette

Ahhh glömde maten till Shirazen (Penfolds). Det passar bra till kött, kyckling, lagrad ost. Gärna mat med fyllig och kraftig smak men rätterna får inte vara heta. Kombineras med exempelvis rostade rotfrukter, lök och vitlök samt en fyllig rödvinssås eller sås på balsamvinäger, honung och olivolja kommer en flaska syrah/shiraz till sin rätt.

Till Sancerren serverar jag gärna varm getost med pinjenötter och honung på en sallad med ruccola, rödlök och coctailtomater. Varmrätt - lax i någon form.

• Lapinette

BS - det finns massor med goda vita viner! :-9

• Lapinette

Själv läser jag DI Weekend (snor den från jobbet ) och gillar Anders Röttorps tips. Vi har liknande smak.

• Lapinette

gosnosen - en liten mun kan du ta ... det skadar inte. Vi har en hel del lagrade hemma som vi hade med oss upp från Cannes och jag tror att flera av dem snart ska börjas drickas !

• Lapinette

Vet inte varför men röda viner hittar vi favoriter i andra länder men just vita är vi så trogna Frankrike.

• Lapinette

gosnosen - det bästa är då om man har flera flaskor så man kan öppna en varje år !

Chablis har alltid varit en favorit men då vi har druckit det så mycket så är det nu skoj med lite Sancerre istället. Är dock inga fan av Pouilly Fumé (Loire) men däremot älskar vi Pouilly-Fuissé (Bourgogne). Blir tyvärr inte så ofta numera.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter