Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Ja fy vilket vridande och vändande på allt! Tur det finns någon att fråga!

Ojsan! Jag måste lägga på ett kol och se till att laga middagen! Visste inte att klockan var så mycket!

Mrs B skrev 2009-12-10 18:55:30 följande:

PBJa, just nu vet jag ju inte om vi ska köra på eller sluta. Får prata med någon om det imorgon....
  • passionsblomman

Så, nu har jag packat upp lådor med dukar, lakan och handdukar bland andra textilier. Hängt upp två gardiner och rotat i lite andra lådor som står haluppackade. Imorgon tror jag det rummet kan avslutas och betraktas som beboeligt för lilla pappa nu i jul.

Dessutom har jag vallat sambon fram och tillbaka längs gångbanan utanför vårt hus och pekat och pratat och visat så han nu förstår hur klokt jag tänkt och vilken fantastisk effekt det kommer att bli av mödan av hans arbete att skruva i krokar för att sedan hänga upp ljusslingorna runt punschverandan och altanen.
    Så nu ska han göra det imorgon.

Envis och manipulativ? Jag? *tittar mig över axeln* Ni måste väl mena någon annan...

Idag har han faktiskt nu bytt transformatorn på en gran jag har från mitt förra företag. Den är gjord av en vit dunslinga som är lindad i en spiral som man släpper ner över en ställning. Som en krinolin ungefär. Det låter ju helt konstigt, men den ser ut som något ur ett änglaspel eller nåt.

Jag tänker göra helt kritvit jul på punschverandan och bara komplettera med grönt i som bladverket på Julrosor och möjligen en krans på väggen. Fast helst skulle den också vara vit och gärna lysa. Då ser huset så mysigt ut utifrån och det blir välkomnande att komma hem till oss.

• passionsblomman

Mitt i natten:

Ni är HELT galna i den här tråden and I love you!

Snorkis, försök gulliga du att inte hitta nya orsaker till oro hela tiden! Du får en jättejobbig graviditet då. Precis som du haft det jobbigt under "försöken" och då ska vi inte ens tala om hur mycket det finns att oroa sig över EFTER att ens lilla barn landat ute i stora världen...
    Jag förstår mycket väl alla olika ups and downs, men för din egen skull hoppas jag du kan lägga lite av oron åt sidan och bara vara.
    Jag hade inte några vidare symtom alls när jag var gravid vad jag kan minnas. Jag gick definitivt inte runt med ömma bröst.
    Jo jag märkte att jag blev anfådd lättare och mådde lite illa av och till. Och alldeles i början var jag trött.

Och så apropå lycka:

Ikväll efter maten gick sonen upp medan vi satt kvar vid bordet. Kommer tillbaka ner efter en stund och räcker mig ett brev han skrivit. Där står med spretiga bokstäver:

"mamma och pappa ni är Best och Jag är glad för att Jag vik er som mamma och dej pappa"

(min son blandar i skrift ihop v och f ibland)

Så, mina vänner när det gäller lycka har jag inget att tillägga utan hänvisar helt till det brevet och att den allra finaste pojken i hela världen sover med rågblont hår mot den mjuka kinden och hans lilla, lilla julgran lyser på bordet som står bredvid sängen.

All is right with the world.

• passionsblomman

*tassar in och sjunger*

"Så mörk är natten vid midvintertid-men se; då nalkas Lucia! Hon kommeer den goda med ljuset hit, hon kommer med hälsning om julefrid. Hon kommer med ljus i sin krona"

*ställer fram lussebullar och nybryggt kaffe, lite glögg och pepparkakor och tassar ut igen*

En tindrande luciadag och tredje Advent önskar jag alla i tråden.

• passionsblomman

*glider in på sockorna och stannar till*

Hej alla! Jag måste ju in och vinka lite, men sedan får jag inte sitta här mer. Jag MÅSTE fortsätta med undanpackingen av grejor så nästa rum blir ledigt att lägga gäster i.

Lite i taget kommer kartongerna undan och faktiskt mina vänner, så lyser nu både en sk. ljusridå runt punschverandan OCH utegranen på altanen också. Mycket stämningsfullt.
    Att sedan hela huset är jätteskitigt för att ingen veckostädade den här veckan och att det är pinaler i hela köket som väntar på att få en plats någonstans, det är en annan sak.

Nu är kontoret såpass i ordning att det går att använda, hög tid för hobbyrummet och alla kartongerna därinne...

• passionsblomman

Hattis, jag tror vi ligger lika, för jag har inte köpt en enda julklapp än, så det återstår ett flängande. Och vi som inte ens kan var butikerna finns häromkring eller i Kalmar heller. Det kommer att ta tid... och det är fredag som gäller för det är sambons enda lediga dag innan jul.
    Och så ska man ut och fixa ihop all julmat dessutom. Huga!

Fast FATTAR ni hur bra det är att jag har ett iskallt gå-in-i-skafferi där det bara är att baxa in all dricka och stora fat med mat och jättegrytan med risgrynsgröt och allt sådant som alltid är ett helskotta att få in i kylen!

Och HURRA för att det verkar finnas chans på en VIT jul även i Småland!

• passionsblomman

Jag har uträttat så jäkla mycket idag att jag är vrålnöjd med mig själv!

*sonens julklappar inköpta. 45 minuter effektiv tid inne i oskarshamn under vilka vi även hann in på banken för att aktivera våra nykomna minutenkort.

*kollat in vart vi ska köpa vår julgran-det blir definitivt en Kungsgran.

*Skjutsat sambon till jobbet.

*Varit på Granngården och tjackat kattmat, 15 kg rakt av.

*Där var det rea på alla julbelysningar > Passion köpte 2 st ljusstakar till salen och Konjakshörnan samt röd stjärna till sonens rum.

*Klarat av blomsteraffären och fixa Julros, Tazetter opch vit Amaryllis till den snart helt vitpyntade Punschverandan.

*Hem och packa ur allt ur bilen och möta upp sonen.Leta krukor inför pyntandet och montera upp ljusstakarna-jättefint!
    Googla lite lokala butiker för olika inköp, kolla vägbeskrivningar och så iväg igen...

*All fisk är nu inköpt på bygdens stothet, Timmernabbens rökeri. En sak är säker-det finns fisk till detta julbord!Fem sorters sill, flatrökt ål och så varmrökt, kallrökt och naturligtvis gravad lax.

*Nästa anhalt: Timmernabbens karamellfabrik. Brända mandlar, marmeladkonfekt, chokladkrisp etc...Godis är gott!

*Hem igen och lasta ur och in i frys, kyl och skafferi.
    Fixa mellis, elda lite mer i pannan och så svisch iväg till fotbollsträning.

*Tillbaka in till Oskarshamn för att hämta upp sambon. Jädrar vilket snöoväder! Körde vrålförsiktigt och blev helt trött i ögonen av alla virvlande flingor.

*In på Jysk och fixa databord, och fler kuddar och plädar.

*MC Donalds

*ICA Maxi. Hade en kupong som gav 10% på hela inköpet som välkommen till stan. Ganska smart att spara den till nu va?
    SATAN i gatan vad vi har handlat! Allt från dasspapper till Julmust och sillsallad...
    Fast skinkan och lite korvar och så ska jag köpa på den där gårdsbutiken där de säljer sitt egna griskött. Dit får jag åka i helgen eller så.

Nu är allting inpackat i kyl och skafferi och imorgon kan det få snöa bäst det vill, för då ska jag inte köra bil utan vara inne och fixa färdigt i rummet jag började med igår.

Får man svimma nu?

Kommentera får jag öra en annan dag, men jag har läst allt och bryr mig om vad ni gör och hur ni har det!

Att jag visst måste komma ihåg att fota lite är noterat och då måste tydligen mitt tjocka, blekfeta jag med grått hår som ramlat av intill tunnhet också vara med så man får se det där jäkla galleriet nån gång...

• passionsblomman
    muggles skrev 2009-12-16 14:54:43 följande:
    Nenne: wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii för inskrivning!Oms: usch för magsjuka Kokt ris och rostat bröd är bra som Liten skriver. Ev kan du ta vätskeersättning också (ger socker och salter som behövs).PB: herrejättejävlar! Jag orkade inte ens läsa allt du hade gjort...
    [/citat]
    Lapinette skrev 2009-12-16 14:55:45 följande:
    [citat]
    mugglan .. jag skrollade förbi PB's långa lista. Själv ser jag fram emot soffan varje kväll.

Jag tänkte när jag postade "Varför skrev jag det där, vem fan bryr sig"

Fast rent mentalt för mig själv så blev det ett litet kvitto på att det trots allt händer NÅNTING i det här hemmet.

Idag finns ingen lista. Jag har inte fått ett skit gjort mer än lite tätt och en del telefonsamtal som måste klaras av. Helt splittrat...

Nä jag däckadeinte. Det är typiskt mig att när jag håller på med något intensivt så kan jag inte hitta Off-knappen och somna fast jag är dötrött.

Samma när vi flyttade. Telis: FY FAN för att packa det sista! Usch vad jag kännermed dig nu och vad glad jag är att det där är avklaratför vår del.

*tittar på de haluppackade kartonger som står precis bredvid mig*

Nu måste jag se till att få arslet ur vagnen och fortsätta greja. Måste nog gå ner till ICA och se om de har en piasavakvast, för det vräker ju ner snö och någon sop har de förra ägarna icke lämnat. Vi lämnade vår i stugan, tyckte den liksom ingick lite.
  • passionsblomman

AM, VÄLKOMMEN HEM!

Alla ni som tycker jag verkar ha energi-vad tror ni jag skrev hela listan för?

Jag har ju inte fått bort alla kartongerna och inte gjort knappt nånting alls på hela hösten härnere.

Och idag var en dag som blev precis helt totalt fel och tillslut stod jag i salen och bölade "hjälp mig" till min sambo.

Bråkade med både honom och sonen under dagens lopp och kände mig totalt under isen.

Sedan fick jag åtminstone med mig sambon på att skruva ihop det där databordet och under tiden fortsatte jag dona i det rummet. Nu är där inte alls många kartonger kvar och de som är står prydligt staplade i ena hörnet. Jag ska hänga ett överkast över högen så ser det inte lika förrådsaktigt ut.

Nu har jag fått tillbaka lite hopp om att det kanske kan bli någorlunda undanstuvat och sedan lite pyntat så det blir juligt i huset.
    Utifrån ser det väldigt mysigt ut iallafall, med fullt av fluffig vit snö och glimmande ljus i nästan alla fönster.

• passionsblomman

Ore, ligg med lillkillen på magen så mycket du bara någonsin kan!
    Är det NÅGOT jag saknar så är det just det! ÅH vad jag vill uppleva det igen! Den där lilla varma filuren som snusar och som doftar så gott...

Gör INGENTING du inte är alldeles tvungen till i övrigt!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter