Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Just det - lycka till Snaily! Ooh - spännande!

• Liten med Mindre

Muggles - grattis till gubben! Och mysigt med sången från goa Moa.

Lappis - starkt jobbat med sången! Det är ju som bekant inte lätt att prestera när man måste... Och härligt med scarf OCH blus.

PB - stödkramar!

Snaily - snyggt värpt! Hoppas äggen har vett att göra nåt bra av sin situation.

Vickan - just för att du är så insnöad på att jobba, och flyr in i jobbet, kan du nog som du säger, behöva planera för att faktiskt gå hem den 5:e. Låta huvudet och kroppen mogna i att vara hemma, innan Trollet kommer. Det kan ju tyckas bli lite mycket att hantera alla dessa aspekter samtidigt annars. (Framför allt om det hela inte går på räls, som vi sett kan vara fallet här inne.) Gå hemma och hitta en "hemma-identitet" är nog en nyttig övning.

Ego, Mindre är sjuk igen. Vet inte riktigt vad dock, jämnåriga kompisen hos dagmamman verkade också hängig igår så nåt virus är det väl. Goa morfar kommer och är med henne idag, och mormor följer med imorgon. Skönt att kunna vara på jobbet när min vikarie gör sin första dag...

• Liten med Mindre

Lappis - någon måste stötta handeln när folket ligger hemma med ont i plånboken av alla julklappar...

• Liten med Mindre

Telis - minns lite av de där dagarna också. Låg i sängen till halv elva, lyckades komma ut på promenad när det blivit mörkt. Undrar hur sjutton vi fick hem mat? Måste varit något maken fixade med...

Helt oortodoxt - skulle man kunna pigga upp Televinken med ett par droppar sockerlösning när han börjar dåsa bort? vet att Mindre fick sockerlösning droppvis när de skulle ta prover för att ta bort det onda - kanske kan funka som liten uppiggare med? Även om bebisar så klart inte ska ha rent socker egentligen...

• Liten med Mindre

Telis - vår namnmetod var att ta fram de namn vi kunde tänka oss. Titta på Mindre och sortera bort de namn som inte passade alls. De (2) som var kvar prövade vi en dag var.

Kanske kan funka. Sen dröjde det länge innan vi använde något annat än Mindre och Snorpis på henne ändå (tills hon började kunna förstå lite mer - månader senare). Men det riktiga namnet kändes rätt.

• Liten med Mindre

Snaily - KRAM!

Kommer de reda ut något mer varför inget alls tog sig? Såg äggen o simmarna krya ut?

KRAM igen!

• Liten med Mindre

Jobbigt med beslutsångesten EA - satt precis där i höstas. Och vi blev huslösa för att vi beslöt att hålla oss till vårt max-tak.

Vickan - mer saker att ägna sig åt hemma är ju att förbereda hemsida/fotoalbum etc till Trollet. Samt att, de där andra högarna ni har - de kommer nog inte att bli gjorda på länge när Trollet väl kommer.
    Men mår du verkligen dåligt av att gå hem, så försök göra en plan enligt Septembers förslag. Och avsluta så mycket som möjligt, ta bara på dig korta uppdrag. Föräldradagar behöver du ju inte slösa ändå - bara låta bli att ta ut ersättning om det är ekonomiskt möjligt för er.

Har precis avslutat lyxlunch och en pralin från maken. Lite svårt att jobba som vanligt, samtidigt som jag är stressad över att jag har två överlämningar att göra på 4 veckor. Måste få i alla fall den ena killen på banan så han kan göra mitt vanliga jobb när den andra kommer.

Annars börjar jag också känna mig färdig med graviditeten. Grynet bökar runt, eller ligger så det gör ont. Magen är mer stenhård är mjuk, och det ömmar i nedre regionerna. Ser ut och känns som om hela härligheten håller på att trilla ut. Inte undra på att sexlusten är på minimum. Allt som får mig att tänka på den delen av kroppen går bort.

Mindre fick vara med morfar o mormor idag med. Hon har nästan ingen feber på morgonen, men på eftermiddagen går det upp 39. Och nu är hon lite hes och låter som efter värsta barrundan. Jobbigt för en liten pratkvarn som inte fattar varför det låter och känns illa.

Telis - om det är en tröst så bestod Mindres frukost av 1 dl välling... Hoppas det gått bra med bvc-besöket. Hon som kom till oss ville bara ha vatten. Kan tänka mig att de får en del fika i sig annars.

• Liten med Mindre

EA - ni har väl räknat in lagfart och pantbrev o sånt i ert maxpris? Eller, dvs att ni klarar maxprisets kostnader för lagfart o brev?
    Tror nog bankerna brukar räkna in det i summan man får låna. De lägger inte till extra pengar för att kunna betala de kostnaderna.

Eller - äh - du förstår säkert kontentan.

Telis - hurra!!! Nöj er nu med att han äter mer och ökar, inte titta på siffrorna för mycket. Då kan det bli som på den gamla goda tiden då barnen fick ligga o skrika av hunger för att det minsann inte gått 4 timmar mellam målen...

• Liten med Mindre

Telis - mannen kan ju behöva komma ihåg att på brösten står ingen ml angivelse för hur mycket barnen sugit i sig... Då har man bara vikten att gå efter. Så som flaskmatare får han passa sig för att snöa in.

Snorkis - kan det finnas något mer diet-relaterat du kan satsa på för att hjälpa kroppen? Tänkte på att socker och mjölmat samt jäst sägs befrämja svamp i alla fall i tarmarna. Kanske även utan på?

Det går inte lysande med min medicinering heller. Skulle ta varje dag i 10-14 dagar för att sen trappa ner. Ikväll blir 10:e pillret och jag blöder fortfarande. Satsar på 14 dagar och ringer doktorn sen. Jag tror tyvärr att det är svårare att häva besvär när man är gravid då dels kroppens immunförsvar är sämre (någonting med att lättare tolerera alla konstigheter som pågår), dels kan man inte sätta in starka mediciner.

Jag menar inte heller att du ska stå ut - men hoppas att du kan finna hjälp på annat håll än vårdcentralen, för att i alla falls tå ut.
    KRAM!

Snaily - maken vet att min passion är kardemumma- respektive 70% kakao-praliner från Pralinhuset. Fick en av varje till min eftermiddagsorgie.

Tror Grynet gillar dem med, eller grönt julte, för det har slagits volter hej vilt där inne.

• Liten med Mindre

Snorkis - kronisk inflammation i tarmen, längst ned..., som ibland blommar upp med blödningar och olustig mage. Erkänt svårt att bli av med under graviditet har jag hört, tyckte det var illa nog under amningen förra gången. Nu lider jag inte mer än av bubbligheten, svullen mage (som om det skulle märkas?) och oron för att det kan bli värre.

Men jag funderar ju alltid om något med kosten skulle kunna påverka. Många av dagens trender säger ju att viss mat är mer inflammatorisk än annan. Givetvis allt jag tycker är gott.

• Liten med Mindre

Snorkis - du är inte ensam i rapträsket. Båda mina graviditeter har jag rapat mig igenom. Fisandet kommer o går, men rapar består... Riktigt jobbigt ibland med alla brak-rapar, även om det förstås är trevligare än gröna gasmoln som luktar.

BS - kramisar! Ser inte fram emot när vi hamnar i trotsen till sommaren.

• Liten med Mindre

Snaily - beställ pizza med grönsaker och bara fetaost till maken - utan vanliga osten. Då blir det inte så illa för hälsofreaket...

Middag på italienska Capri Due - 15 år sen eller nåt jag var där. Hoppas kompisen inte bangar nu då, de ska åka från Linköping ungefär nu.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter