• Lapinette

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Thailand hägrar .. printade precis ut biljetterna och t o m flygtiderna är humana dvs åker och kommer hem på eftermiddagen. Hatar de där flygen som går tidigt på morgonen!

Telis - låter lite som min kollega som var ute och jagade julgran den 24:e. Tillslut hittade de en superliten på typ K-rauta. Själv gjorde jag tabben som maken alltid gjorde tidigare, när vi inte firade jul tillsammans, och ringde mamma när det var Kalle Anka. Hon pratade dock med oss samtidigt som vi hörde mössen från Askungen sjunga i bakgrunden. Vi fixade nämligen till det så bra att vi hade både mamma och pappa på Skype samtidigt. Pappa fick även vinka och prata lite franska med makens familj. Kändes skönt att ha dem närvarande trots att de var så långt borta.

• Lapinette

Telis - är de här din sista arbetsvecka?

• Lapinette

Telis - låter helt uuuuuuunderbart!!!! Fast ledig vet jag ju inte riktigt om du kommer att vara .

• Lapinette

nenne - vad skönt att det är överstökat men jösses vad jag hade blivit arg på svärfar!

• Lapinette

Vickan - det där med halvtid är jag annars en bra lösning. Då får du både vara hemma och samtidigt inte släppa jobbet helt. Fast den första tiden tror jag nog att du vill vara hemma ... när du väl sitter där med lilla grynet i famnen.

• Lapinette

nenne - tyckte din förklaring var solklar! Jag har Telis recept här men inte min fondant (hemma i kokboken).

• Lapinette

Fruktsallad med amaretto

Först gör man en vanlig fruktsallad med apelsiner, bananer, äpplen, vindruvor, jordgubbar, eller vad man nu tycker om. Och så hackar man sötmandel och blandar i, den är viktig tycker jag eftersom den går så bra ihop med amaretton.

Blanda 1 msk smör, 1 dl amaretto, 3 msk florsocker och två äggulor i en tjockbottnad kastrull. Vispa kraftigt över svag värme tills såsen tjocknat något.

Häll såsen över fruktsalladen och gratinera den på hög värme tills fruktsalladen blivit varm rakt igenom. Har man ugnsfasta tallrikar kan man göra det direkt på dom, annars är det bara att göra fruktsalladen i en ugnsfast form.

• Lapinette

Telis och Vickan - exakt så jag menar. Att jobba hela dagar när man ändå jobbar. Min väninna (BS syssling) gör precis så där just nu och tycker att det funkar jättebra men då har hon varit hemma på heltid de första 9 månaderna.

• Lapinette

Jag kör halva för 4 personer och det räcker gott och väl! Ibland serverar jag med hallon och vispad grädde och ibland med hallon och glass.

• Lapinette

Vickan - man kan köpa barn ... men det tar tid!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter