Hm, bara för att man inte är en frekvent besökare i kyrkan, betyder det ju inte att man inte har en tro eller är ateist.. och för mig har ens tro med ens eget förhållande till gud och som ingen egentligen kan ifrågasätta.
Sen är kyrkor otroligt vackra rum också, som ju även kan locka dem som inte är troende. Jag vet många som inte är så troende men som ändå älskar att gå in i kyrkor just för att de är så fina och rogivande. Men visst håller jag även med dig. Väljer man att gifta sig i kyrkan, väljer man ju även att "ta med" gud i sitt äktenskap genom att äktenskapet blir välsignat.. Men den delen tror jag faktiskt inte att det är så många som tänker på =)
JuliaAmalia skrev 2009-10-30 17:44:49 följande:
Samma här. ;) Är också uppväxt i Missionskyrkan (har dock aldrig varit medlem) men är men är medlem i Svenska Kyrkan och ska gifta mig där. Är inte aktiv i någon församling men troende så för mig är det självklart att gifta sig i kyrkan, så även för min m2b som har precis samma bakgrund. Men jag håller helt med dig Feministbrud att det är konstigt att så många som aldrig skulle sätta son fot i kyrkan annars tycker att det är självklart att gifta sig där. Mycket märkligt... Är man ateist så borde man ju inte VILJA gifta sig där tycker jag. Ungefär som att jag som är kristen inte vill gifta mig i en moské, typ, utan i den kyrka som hör till min tro.