• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • KatjaB

Jag kan förstå att kyrkan inte vill gå med på brudöverlämningar. Ni har väl inte så mycket till val, antingen får ni gå in som par eller så får ni gifta er någon annanstans.
    Inga råd som du kanske sökte efter, men iallafall

• nano86

Du får nog byta kyrka i så fall.

Förlåt men jag kunde inte låta bli att reagera på "Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya..." Är det bara du som får ett nytt liv, din man då? Inte för att vara elak alls det är verkligen inte min mening bara undrar lite?

• lovingit

Jag vet inte om det var den prästen som kommer att viga er som du pratade med. Men berätta en gång till hur viktigt det är för dig och hur du vill att er ceremoni ska gå till.

Man måste ju inte heller använda prästen som hör till kyrkan. Om du känner en präst ( en släkting, eller kollegas kompis...) kan den personen viga er, i den kyrkan som du har bokat, och då är det även fritt fram att utforma ceremonin tillsammans med den personen.

Hoppas att det löser sig.

• KatjaB
    lovingit skrev 2009-10-27 21:08:15 följande:
    Jag vet inte om det var den prästen som kommer att viga er som du pratade med. Men berätta en gång till hur viktigt det är för dig och hur du vill att er ceremoni ska gå till. Man måste ju inte heller använda prästen som hör till kyrkan. Om du känner en präst ( en släkting, eller kollegas kompis...) kan den personen viga er, i den kyrkan som du har bokat, och då är det även fritt fram att utforma ceremonin tillsammans med den personen. Hoppas att det löser sig.
    Men är inte det lite fult att göra så? De har ju en anledning till att de inte vill utföra brudöverlämningar, deras kyrka deras regler tänker ju jag..
  • 1willB2

Jag håller med "lovingit". Kolla om alla präster i den kyrkan har samma policy eller om det bara är några. Annars kan du kanske hitta en präst från en annan församling som viger er enligt era önskemål.
    Lycka till!

• AnnaS82

Det är klart att min man oxå får ett nytt liv... Jag formulera mig lite illa bara. "Jag går in med mitt gamla liv, o vi går ut mot vårat nya liv tillsammans!" Det lät bättre va ;)
    Han är dessutom ½ engelsk, så han har oxå räknat med att vi skulle göra det så...

nano86 skrev 2009-10-27 21:04:52 följande:
    Du får nog byta kyrka i så fall.Förlåt men jag kunde inte låta bli att reagera på "Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya..." Är det bara du som får ett nytt liv, din man då? Inte för att vara elak alls det är verkligen inte min mening bara undrar lite?
  • passionsblomman

Jag hoppas ni förstår och respekterar att den kyrkan tagit fasta på de direktiv högsta chefen för Svenska Kyrkan gått ut med och att de faktiskt har både all rätt och anledning att neka brudöverlämnin helt och hållet i sin kyrka.

De kan inte tvingas ändra den Svenska vigselritualen för att brudar idag uppenbarligen ser något helt annat för sin inre syn än vad som varit tradition i århundraden här i landet.

Om man har så stark önskan om just precis överlämning, då har man ju all möjlighet att välja en annan vigsellokal och inte gifta sig Svenskkyrkligt.

Ingen av er skulle väl komma på tanken att vigas i ett helt annat samfund och där begära att det ska gå till utifrån vad ni själva tänkt ut eller drömt om?

Det är ju inte av elakhet som kyrkan har en viss ritual, utan den har ju en särskild symbolik i gudstjänsten.

• AnnaS82

Nej, vi skulle få en annan präst. Vet inte om jag ska försöka få tag i henne och prata med henne. Men den jag pratade med först pratade som om hela kyrkan hade beslutat detta...men jag kände nästan vibbar av att det kanske var han som tyckte det var ett problem.

lovingit skrev 2009-10-27 21:08:15 följande:
    Jag vet inte om det var den prästen som kommer att viga er som du pratade med. Men berätta en gång till hur viktigt det är för dig och hur du vill att er ceremoni ska gå till. Man måste ju inte heller använda prästen som hör till kyrkan. Om du känner en präst ( en släkting, eller kollegas kompis...) kan den personen viga er, i den kyrkan som du har bokat, och då är det även fritt fram att utforma ceremonin tillsammans med den personen. Hoppas att det löser sig.
  • CeKe

Ojojoj, du anar inte vad du givit dig in i att starta en sån här tråd =) Det är som att öppna Pandoras ask...

Jag har ingen åsikt i den frågan mer än att alla gör som de vill om prästen tycker det är ok. Men är det viktigt för dig, så kolla med andra präster eller kyrkor, så kanske det löser sig för er.

Lycka till

• tossesnurr

eller varför inte bara gå med i en frikyrka av eget val?

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...