• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • AnnaS82

Jag vill inte skapa problem...jag kände mig bara besviken eftersom jag hela tiden räknat med detta.
    Visste inte att det var som det är...
    Jag har aldrig gjort det här förut! Jag vet inte hur saker o ting går till.
    Behöver inga sura morrande människor som yttrar sig...det letade jag inte efter i den här tråden...
    Bara folk som tipsar om hur jag kan göra...för att få de drömbröllop jag alltid önskat.

• passionsblomman

Det är nog ingen som surar eller morrar torr jag
    Däremot har du ju just upptäckt att en viss sak inte alls är som du trodde, och i och med att du har en massa känslomässiga och romantiska föreställningar runt just det momntet, så blir det ju jobbigt att inse att det kanske till och med är så att det finns uttalade skäl att man i Svenska kyrkan INTE gör så.

Det är en välvald symbolik att man och kvinna tillsammans och nad i hand går in i kyrkan, altargången fram mot sin gemensamma vigsel. Ett gemensamt beslut av två vuxna fria människor som älsakar varandra. Och förresten så gäller det numera TACK OCH LOV även man och man och kvinna och kvinna.

Ännu en gång har Svenska kyrkan vågat göra annorlunda än resten av världen och gå före med gott exempel.

Kanske kan du om du får fundera lite över saken se det oerhört vackra i att ni går tillsammans? Ge det lite tid och fundera över hhur fint det egentligen är. Ni två. Er dag. Tillsammans.

• tossesnurr

jag morrar inte. vill bara påvisa en alternativ väg att gå om man verkligen verkligen verkligen verkligen vill gå in med sin far. om det känns hemskt angeläget o mycket viktigt! LE

• CeKe

Vad jag vet är det rätt många präster som tycker det är ok att bruden går in med sin pappa, så letar ni bara lite, ska det nog gå bra. Och om dessa präster gör rätt eller fel i det, är inte ditt bekymmer =)

Själv har jag helt enkelt lagt ner att gå in i "brudöverlämningsdiskussionerna" för det finns liksom inte så stort utrymme att ha rätt till att utrycka sina tankar och åsikter i dem så länge man inte är emot brudöverlämningar (anser jag). Jag har i o f sig själv lärt mig rätt mycket av dem och tagit till mig olika sätt att se på det hela, men för den sakens skull inte blivit helt "omvänd"... Ta inte åt dig av ev. "morr" för så länge du inte skriver at "åh, ni har fått mig att ändra uppfattning..." kommer du att få massor av kritiska svar från folk här inne!

AnnaS82 skrev 2009-10-27 22:44:48 följande:
    Jag vill inte skapa problem...jag kände mig bara besviken eftersom jag hela tiden räknat med detta. Visste inte att det var som det är... Jag har aldrig gjort det här förut! Jag vet inte hur saker o ting går till. Behöver inga sura morrande människor som yttrar sig...det letade jag inte efter i den här tråden... Bara folk som tipsar om hur jag kan göra...för att få de drömbröllop jag alltid önskat.
  • JustMeAndMyLove

Jag hade liknande tankar, fast jag ville gå in från sidorna, jag med min mamma och min fästmö med sina föräldrar och mötas längst fram. Det var så jag alltid sett mig mitt bröllop.
    Men jag följde en hel del trådar om brudöverlämning här på BT, och i hetsen som ofta uppstår sägs ett och annat tänkvärt.
    Så jag själv och min blivande har tänk om och kommer gå in tillsammans för jag vill inte att vår ceremoni ska överskuggas av symbolik jag inte kan stå för.
    Tror det är fler än jag som tänkt om efter alla diskussioner på BT ;)

• Panzerfaust
    JustMeAndMyLove skrev 2009-10-28 01:32:10 följande:
    Jag hade liknande tankar, fast jag ville gå in från sidorna, jag med min mamma och min fästmö med sina föräldrar och mötas längst fram. Det var så jag alltid sett mig mitt bröllop.Men jag följde en hel del trådar om brudöverlämning här på BT, och i hetsen som ofta uppstår sägs ett och annat tänkvärt.Så jag själv och min blivande har tänk om och kommer gå in tillsammans för jag vill inte att vår ceremoni ska överskuggas av symbolik jag inte kan stå för.Tror det är fler än jag som tänkt om efter alla diskussioner på BT ;)
    Det är väl bara likkistor som använder sidodörrarna om jag inte minns fel.
  • nano86
    AnnaS82 skrev 2009-10-27 21:20:45 följande:
    Det är klart att min man oxå får ett nytt liv... Jag formulera mig lite illa bara. "Jag går in med mitt gamla liv, o vi går ut mot vårat nya liv tillsammans!" Det lät bättre va ;)Han är dessutom ½ engelsk, så han har oxå räknat med att vi skulle göra det så...
    [/citat]

Jag antog det Om han är engelska så kan det "hjälpa" er att få som ni vill eftersom de har en annan tradition, det brukar präster kunna ta hänsyn till. Men jag tycker att ni ringer runt och letar upp en präst (och kyrka) som tycker det är ok. Känns lite märkligt att byta prästen (och ha kvar kyrkan) när de påtalat att de inte vill ha brudöverlämning. För dom reglerna kan gälla kyrkan och inte bara prästen.
    Panzerfaust skrev 2009-10-28 01:55:02 följande:
    [citat]
    Och allehanda körer som vill göra en annorlunda entré (har själv vart med i kör)
  • KatjaB
    Panzerfaust skrev 2009-10-28 01:55:02 följande:
    hahahaha
  • KatjaB
    AnnaS82 skrev 2009-10-27 21:24:53 följande:
    Nej, vi skulle få en annan präst. Vet inte om jag ska försöka få tag i henne och prata med henne. Men den jag pratade med först pratade som om hela kyrkan hade beslutat detta...men jag kände nästan vibbar av att det kanske var han som tyckte det var ett problem.
    Men så är det faktiskt, det är något som är beslutat hos svenska kyrkan, däremot finns det präster som gör undantag. Dock tror jag inte att man ska räkna med att få göra som man vill. Jag säger inte det här för att vara dum eller på något sätt morra, som du uttryckte det. Men du ber ju om råd, och jag personligen tycker att det är dålig stil att gå emot deras önskan genom att ta in någon annan präst eller vigselförrättare för att ni inte fått er vilja fram. Borde ju kännas ganska så omyndigförklarande för dem då de har sagt hur de gör och alltid gjort.
  • Aleta

Det där tycker jag är helt fel!
    Om de har en policy (som för övrigt egentligen är hela Svenska kyrkans) så ska man väl rätta sig efter den och inte försöka hitta kryphål!
    Respektlöst helt enkelt!

Om man vill göra på ett annat sätt så väljer man ett annat samfund eller borgerlig vigsel.

1willB2 skrev 2009-10-27 21:12:45 följande:
    Jag håller med "lovingit". Kolla om alla präster i den kyrkan har samma policy eller om det bara är några. Annars kan du kanske hitta en präst från en annan församling som viger er enligt era önskemål.Lycka till!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...