• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • nikitakatt

Jag tycker absolut man får influeras av vilket land man vill men om någon skulle börja plocka traditioner med nedvärderande kvinnosyn från vilket land som helst så skulle nog folk klaga på det också..

• Sebastiána
    JT2010 skrev 2009-10-28 12:47:58 följande:
    Men vad gör det om det kommer från USA? Förstår inte varför alla är så antt-USA. Det finns säkert många brudar som lånar från andra länder också bara det att man inte uppmärksammar det på samma sätt. Säger någon att de vill ha orientaliskt inspirerat (och då menar jag inte de som har sitt ursprung i ett orientaliskt land) så är det ingen som klagar på det...
    Jag reagerar bara på att du skrev "Man kan väl bli inspirerad av alla möjliga länder". Man blir uppenbarligen inte inspirerad av alla möjliga länder...
  • JT2010
    Sebastiána skrev 2009-10-28 13:16:17 följande:
    Jag reagerar bara på att du skrev "Man kan väl bli inspirerad av alla möjliga länder". Man blir uppenbarligen inte inspirerad av alla möjliga länder...
    Du kanske inte stött på så många brudar som blivit det men jag har det...
  • Sonja68

Lösningen är väl rätt enkel: Gift er borgerligt eller hitta en Anglo/Amerikansk kyrka/samfund eller nåt sånt där man tillåter brudöverlämning.

Att man slopat den gamla seden med brudöverlämning i Svenska kyrkan är ju en utveckling i positiv riktning enligt min mening. Det gjorde man för länge sedan, medan en del andra länder har behållit den seden med den föråldrade symboliken.
    Detta kan man väl respektera och istället gifta sig i annan regi där man är positiv till brudöverlämning, om man nu tycker att DET är det centrala och viktiga vid sin vigsel.

Lycka till och hoppas du får en fantastisk bröllopsdag!

• nikitakatt

Bra sagt sonja!

Egentligen har vi inte ens slopat seden eftersom det aldrig har varit en sed i svenska kyrkan utan något som fick sitt intåg i sverige iom amerikanska tvserier. Alltså har svenska kyrkan aldrig infört det och tar nu på allt fler orter avstånd ifrån det.

• Sonja68

För mig känns det helt STENÅLDERS det här med brudöverlämning.
    Att på något vis bli överlämnad över huvud taget, av mamma, pappa, barn, faster, moster, farbror, morbror, känns helt konstigt för mig.
    Jag behöver inte lämnas över av någon.
    Jag kan gå själv eller ännu bättre; gå tillsammans med min man.
    Det gjorde jag också, och det var den bästa känslan i världen Kan ett äktenskap börja bättre och visualisera en bättre symbolik än så?

• Sonja68

Men som sagt, alla tycker vi olika och har olika referenser,ursprung osv.
    Men då är det ju toppen att det finns borgerlig vigsel där man får gå in med hela tjocka släkten, vovven, katten, you name it, och utforma vigseln så som man själv vill. Perfekt !

• Sebastiána
    Sonja68 skrev 2009-10-28 14:45:11 följande:
    Men som sagt, alla tycker vi olika och har olika referenser,ursprung osv. Men då är det ju toppen att det finns borgerlig vigsel där man får gå in med hela tjocka släkten, vovven, katten, you name it, och utforma vigseln så som man själv vill. Perfekt !
    Precis. Om man vill gifta sig i en kyrka får man snällt följa de regler som gäller där. Vid borgelig vigsel gör man som man själv vill.

Jag är själv emot brudöverlämning. Tycker både att det är stenålders och löjligt. Men folk får tycka/göra som de vill. Jag hindrar dem inte (säger bara vad jag tycker). Men som sagt, en kyrklig vigsel är en form av gudstjänst och då ska man följa de regler som finns. Det gäller inte bara brudöverlämning. En del brudpar vill gärna gifta sig i kyrkan eftersom de tycker att det är vackert, men vill inte att prästen pratar om Gud och vill helst inte sjunga några psalmer.
  • 1willB2

Jag tycker att det är märkligt att för er är det ok med ?brudöverlämning? så länge det sker utanför kyrkan, då faller ju hela argumentet att vara emot brudöverlämning för att det är kvinnoförtryckande för tydligen är det ju fritt fram att göra det borgerligt eller i ett annat samfund enligt många av er.

Något som verkligen är stenålders är att hänga fast vid en betydelse av en sak vars innebörd uppenbarligen förändras med tiden - men som med allt förändringsarbete finns det de som försöker hänga kvar i det förflutna. Om vi alla skulle hänga kvar i det förflutna skulle allas giftermål vara en affärsuppgörelse gjorda av våra pappor. Vi skulle gå från att vara omyndiga under våra fäder till att bli omyndiga under våra män. Varför är inte giftermålet längre en affärsuppgörelse bestämt av våra fäder? Jo, för att saker och ting förändras! Varför är inte själva giftermålet längre symbol för detta förtryck? För att ingen väljer att se det så.
    Att Svenska kyrkan tar en handling ? som passande nog inte ens någonsin varit svensk tradition, och låter detta bära symboliken av kvinnoförtrycket de själva varit med att välsigna är inte rättvist. Kyrkan förändras när folket förändras, vill ni hänga kvar i en symbolik som inte representerar majoriteten av dem som väljer att gå ner för altaret med sina fäder så gör det. Det är tur att landet är fritt så att man slipper tvingas att ha åsikter som någon kommit på att man borde ha.

AnnaS82: Du kanske skulle starta en tråd där det uttryckligen står att du inte behöver råd av dem som inte tycker att det är ok att du vill gå ner för altaret med din far, då kan du kanske få feedback på själva frågan istället för att få en massa åsikter av dem som tycker att hela ?överlämningen? skulle bannlysas helt? Jag hoppas att frågan löser sig för dig och att du får en underbar dag!

• JT2010
    1willB2 skrev 2009-10-28 18:14:09 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att för er är det ok med ?brudöverlämning? så länge det sker utanför kyrkan, då faller ju hela argumentet att vara emot brudöverlämning för att det är kvinnoförtryckande för tydligen är det ju fritt fram att göra det borgerligt eller i ett annat samfund enligt många av er. Något som verkligen är stenålders är att hänga fast vid en betydelse av en sak vars innebörd uppenbarligen förändras med tiden - men som med allt förändringsarbete finns det de som försöker hänga kvar i det förflutna. Om vi alla skulle hänga kvar i det förflutna skulle allas giftermål vara en affärsuppgörelse gjorda av våra pappor. Vi skulle gå från att vara omyndiga under våra fäder till att bli omyndiga under våra män. Varför är inte giftermålet längre en affärsuppgörelse bestämt av våra fäder? Jo, för att saker och ting förändras! Varför är inte själva giftermålet längre symbol för detta förtryck? För att ingen väljer att se det så.Att Svenska kyrkan tar en handling ? som passande nog inte ens någonsin varit svensk tradition, och låter detta bära symboliken av kvinnoförtrycket de själva varit med att välsigna är inte rättvist. Kyrkan förändras när folket förändras, vill ni hänga kvar i en symbolik som inte representerar majoriteten av dem som väljer att gå ner för altaret med sina fäder så gör det. Det är tur att landet är fritt så att man slipper tvingas att ha åsikter som någon kommit på att man borde ha.AnnaS82: Du kanske skulle starta en tråd där det uttryckligen står att du inte behöver råd av dem som inte tycker att det är ok att du vill gå ner för altaret med din far, då kan du kanske få feedback på själva frågan istället för att få en massa åsikter av dem som tycker att hela ?överlämningen? skulle bannlysas helt? Jag hoppas att frågan löser sig för dig och att du får en underbar dag!
    SÅ bra sagt!!!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...