• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • shakynose
    Frulle skrev 2009-11-09 08:38:40 följande:
    Ser att Ario har blivit avstängd?!
    Å nej, hon som är så himla rolig och trevlig.
  • passionsblomman
    ario skrev 2009-11-08 21:38:48 följande:
    men det är kan inte vara lätt för dig som har gömt sig bakom skärm hela sitt vuxna liv.
    OOOOH AAAAAJ min mage!

Så mycket är det länge sedan jag fick skratta.
  • Aleta

Jag bedömde bara de två senaste inläggen, dessutom har jag varit med länge och min helhetsbild av situationen är en helt annan.

ario skrev 2009-11-09 07:45:32 följande:
    och du kallar inte detta för personangrepp?Passtionsblomman får bara det hon förtjänar!
  • Rufsas

Tycker helt ärligt att du är en lika god kålsupare själv. Ni må uttrycka er på olika sätt men du är INTE oskyldig till att bidragit med tråkig stämning i forumet. Lätt att kasta skit på andra men reflektera lite över din egna del.

Aleta skrev 2009-11-08 23:52:06 följande:
    Ursäkta Ario (använder ursäkta på samma sätt som du) men har du ingen självinsikt alls? (Personligt angrepp, jag antyder med en fråga saker som jag rimligtvis inte kan veta alls.)Jag har fortfarande inte helt förlåtit dig med flera för de saker som jag och andra blev kallade i tråden som du startade men som stängdes av moderatorerna pga att ni sa elaka saker om alla möjliga här inne på BT. Den tråden som jag började läsa för att få veta mer om vad man kan tänkas anse om brudöverlämning och hur man resonerar, men istället till min häpnad får se att den handlade om att smutskasta andra människor. (Om man skriver saker på ett öppet forum på internet så kommer massor av människor att läsa det, även folk som inte har konton på BT. Man kan inte "tjuvläsa" trådar som ni påstod där.)Jag blev hur som helst jättearg och besviken, för jag har försökt att resonera med dig och några till på ett vuxet sätt med ambitionen att förstå.Jag skrev i den tråden ett inlägg som svar på alla dessa påhopp, men jag tror inte att någon av er läste det eftersom tråden hann tas bort. Därför tar jag tillfället i akt att uppmana dig (m fl) att tänka över på vilket sätt ni behandlar människor i er omgivning och hur ni uppfattas som personer här på BT.Tyvärr så har nu allt jag har läst fått mig att förutse att detta inlägg kommer att bemötas med något ekvivalent till uttrycket "whatever", "sköt dig själv" alternativt en massa skitsnack om mig någon annanstans. Jag ska givetvis fortsätta att försöka ta dig m fl på allvar och diskutera som jag skulle göra med andra människor och hoppas att någon form av självinsikt så småningom infinner sig hos alla.
    [/citat]
    Aleta skrev 2009-11-08 23:52:06 följande:
    [citat]
    ???Nu sitter jag som utomstående och läser igen.Passionsblomman förklarar varför och hur man reagerar på inlägg från varandra. Jag uppfattar ingen som helst upprördhet i det inlägget. Hon säger ju till och med att om det är Ario som behöver hjälp en dag så kommer hon att hjälpa henne.Sedan kommer Ario med ett inlägg som öppnar med en provokation följt av ett personangrepp.Ursäkta Ario (använder ursäkta på samma sätt som du) men har du ingen självinsikt alls? (Personligt angrepp, jag antyder med en fråga saker som jag rimligtvis inte kan veta alls.)Jag har fortfarande inte helt förlåtit dig med flera för de saker som jag och andra blev kallade i tråden som du startade men som stängdes av moderatorerna pga att ni sa elaka saker om alla möjliga här inne på BT. Den tråden som jag började läsa för att få veta mer om vad man kan tänkas anse om brudöverlämning och hur man resonerar, men istället till min häpnad får se att den handlade om att smutskasta andra människor. (Om man skriver saker på ett öppet forum på internet så kommer massor av människor att läsa det, även folk som inte har konton på BT. Man kan inte "tjuvläsa" trådar som ni påstod där.)Jag blev hur som helst jättearg och besviken, för jag har försökt att resonera med dig och några till på ett vuxet sätt med ambitionen att förstå.Jag skrev i den tråden ett inlägg som svar på alla dessa påhopp, men jag tror inte att någon av er läste det eftersom tråden hann tas bort. Därför tar jag tillfället i akt att uppmana dig (m fl) att tänka över på vilket sätt ni behandlar människor i er omgivning och hur ni uppfattas som personer här på BT.Tyvärr så har nu allt jag har läst fått mig att förutse att detta inlägg kommer att bemötas med något ekvivalent till uttrycket "whatever", "sköt dig själv" alternativt en massa skitsnack om mig någon annanstans. Jag ska givetvis fortsätta att försöka ta dig m fl på allvar och diskutera som jag skulle göra med andra människor och hoppas att någon form av självinsikt så småningom infinner sig hos alla.
  • Sebastiána
    Panzerfaust skrev 2009-11-09 13:32:30 följande:
    worldblog.msnbc.msn.com/archive/2009/10/29/21...Det är exempelvis de här kvinnornas tillvaro jag anser att man förringar genom en kvinnofientlig ritual såsom överlämning, en ritual som inte har någon eller liten anknytning till Sverige.
    Precis! En stark artikel.
  • Sebastiána
    annmonw skrev 2009-11-07 01:08:47 följande:
    var och tittade på våran kyrka idag enda kruxet lilla morfar får kanske inte gå med mig tll altaret :( fyfan så dåligt skiter väl i vad det är för gammaldagskvinnosyn eller vad det är för argument dom kör med jag ser det som en fin grejj att morfar går med mig . har aldrig haft en pappa men jag haften morfar och han betyder så mkt för mig och skulle vara så otroligt och få låta han ta del av den upplevlesen men nä då ska kyrkohelvetet fitta sig förstöra ALLT!! :( *bridezilla*
    Det verkar inte som du är så intresserad av kyrkan. Du verkar till och med tycka illa om kyrkan. VARFÖR ska du då gifta dig där? En människa som har så total brist på respekt för Svenska kyrkan borde ha noll intresse av att sätta sin fot där! Det finns borgerlig vigsel att välja på och det finns stämningsfulla miljöer att vigas i för den som inte gillar kyrkan (en herrgård t.ex).
  • Sebastiána
    shakynose skrev 2009-11-07 19:43:12 följande:
    Jo, men var kom det från innan dess? Började Johannes att doppa människor i vatten helt på eget bevåg? Det är det jag menar med "kommer ifrån". Jag skulle dock personligen säga att du har rätt i att man bör vara vuxen när och om man låter sig döpas. Men jag har inte läst vartenda ord i Bibeln å andra sidan.
    Dopet fann långt innan Johannes Döparen, men riktigt vad det har för ursprung vet man nog inte riktigt.
  • Aleta

Jag anser mig nog vara något mer diplomatisk, men visst, jag avslutade mitt inlägg att jag önskade mer självinsikt för alla. Där inkluderar jag såklart mig själv. Varje dag bör man försöka förbättra sig själv så gott det går.

Rufsas skrev 2009-11-09 12:50:50 följande:
    Tycker helt ärligt att du är en lika god kålsupare själv. Ni må uttrycka er på olika sätt men du är INTE oskyldig till att bidragit med tråkig stämning i forumet. Lätt att kasta skit på andra men reflektera lite över din egna del.
  • Troll1

Ojoj, hur många trådar av den här sorten har man läst de senaste åren undrar jag...??

Har varit "borta" härifrån ett bra tag, men när jag kommer tillbaka så är det precis samma diskussioner, om i stort sett samma saker och tyvärr också som jag märkt samma låga nivå.

Något oroande att ett forum som BT kan uppröra så mkt känslor som det faktiskt gör. Finns det inget annat där ute att förfasa sig mer över än bröllop (och dess olika inriktningar osv)? Förresten, är inte ett bröllop en glädjens och kärlekens dag?
    Jag lägger inga aspekter i om hur det bör vara rent traditionellt osv, men varför i jösse namn spårar alltid diskussionerna ur här?

Tråkigt.

• Rufsas

Tycker att det är anmärkningsvärt att en person blir avstängd och att andra inte blir det. Jag syftar till Panzerfausts jämförelse mellan oss och Andra världskrigets judehat. Var är avstängningen av honom?

Anar jag lite svågerpolitik mellan vissa medlemmar och moderatorerna?

• passionsblomman

Har du fortfarande inte förstått att den jämförelsen gällde huruvuda man kan förändra symolers innehåll?
    Det kom många vidareutvecklande förklaringar som var väldigt tydliga faktiskt.

Ingen har jämfört dig eller någon annan med nazister. Det är rätt viktigt att läsa vad som faktiskt står i inläggen. Ingen blir avstängd för att du själv läser fel. Det är du som isåfall får läsa om igen.

Och om du bara visste hur roligt din aning om svågerpolitik är just när det gäller Panzer...den mannen har haft moderatorerna efter sig mer än en gång, det kan jag lova dig.

Rufsas skrev 2009-11-10 13:11:47 följande:
    Tycker att det är anmärkningsvärt att en person blir avstängd och att andra inte blir det. Jag syftar till Panzerfausts jämförelse mellan oss och Andra världskrigets judehat. Var är avstängningen av honom?Anar jag lite svågerpolitik mellan vissa medlemmar och moderatorerna?
  • Frulle
    passionsblomman skrev 2009-11-10 13:23:54 följande:
    Har du fortfarande inte förstått att den jämförelsen gällde huruvuda man kan förändra symolers innehåll? Det kom många vidareutvecklande förklaringar som var väldigt tydliga faktiskt. Ingen har jämfört dig eller någon annan med nazister. Det är rätt viktigt att läsa vad som faktiskt står i inläggen. Ingen blir avstängd för att du själv läser fel. Det är du som isåfall får läsa om igen.Och om du bara visste hur roligt din aning om svågerpolitik är just när det gäller Panzer...den mannen har haft moderatorerna efter sig mer än en gång, det kan jag lova dig.
  • JustMeAndMyLove

Varför skulle han bli avstängd pga det?
    Det var en bra jämförelse på symbolik, även om det var en väldigt stark symbol han tog!

Låt mig ta ett nytt ex.
    På Island vägrade man överge svastikan, även efter andra världskriget. Den var en symbol för våra fiskare och fanns på många som tattueringar, på fiskebodar, på våra skepp.
    Det här ledde till att turister blev otroligt kränkta, invandrare och speciellt judar tyckte det var obehagligt och fel.

För fiskarna var det en symbol för solen som skapar vår natur och förser oss med fisk, något som varit kritiskt för vår överlevnad förr.
    Men pga Hitler och hans utnyttjande av symbolen var de tvungen att ge upp och ta bort den från sina bodar och skepp.

Överlämningen är en symbol för ägandet av kvinnor. I Afghanistan sitter 90% av alla kvinnor i fängelse inne för att de "tillåtit någon att våldta dem", att lämna hemmet utan manlig övervakning straffas med allmän spöbestraffning. Varje år dödas kvinnor, homosexuella och folk som sviktat i sin tro. Och det är inte långt ifrån Hitlors sätt och idiologier.

Då jämförelsen mellan brudöverlämning som är en symbol för kvinnors lidande och svastikan som är en symbol för nazism är inte så långsökt som man först kan tro.

Tycker du fortfarande att han ska blockas? för i såna fall är det bäst du trycker på anmäl-knappen på det här inlägget med.

Tycker att det är anmärkningsvärt att en person blir avstängd och att andra inte blir det. Jag syftar till Panzerfausts jämförelse mellan oss och Andra världskrigets judehat. Var är avstängningen av honom?Anar jag lite svågerpolitik mellan vissa medlemmar och moderatorerna?
  • Sebastiána
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-10 14:59:12 följande:
    Varför skulle han bli avstängd pga det?Det var en bra jämförelse på symbolik, även om det var en väldigt stark symbol han tog!Låt mig ta ett nytt ex.På Island vägrade man överge svastikan, även efter andra världskriget. Den var en symbol för våra fiskare och fanns på många som tattueringar, på fiskebodar, på våra skepp.Det här ledde till att turister blev otroligt kränkta, invandrare och speciellt judar tyckte det var obehagligt och fel.För fiskarna var det en symbol för solen som skapar vår natur och förser oss med fisk, något som varit kritiskt för vår överlevnad förr.Men pga Hitler och hans utnyttjande av symbolen var de tvungen att ge upp och ta bort den från sina bodar och skepp.Överlämningen är en symbol för ägandet av kvinnor. I Afghanistan sitter 90% av alla kvinnor i fängelse inne för att de "tillåtit någon att våldta dem", att lämna hemmet utan manlig övervakning straffas med allmän spöbestraffning. Varje år dödas kvinnor, homosexuella och folk som sviktat i sin tro. Och det är inte långt ifrån Hitlors sätt och idiologier.Då jämförelsen mellan brudöverlämning som är en symbol för kvinnors lidande och svastikan som är en symbol för nazism är inte så långsökt som man först kan tro.Tycker du fortfarande att han ska blockas? för i såna fall är det bäst du trycker på anmäl-knappen på det här inlägget med.
    Du menar väl att 90% av alla kvinnor som sitter i fängelse gör det för att de "låtit någon våldta dem"? Lite otydligt skrivet.
  • JustMeAndMyLove

Hamnade ett inne där som inte skulle vara med.

Skulle vara fint med en knapp för redigering så man kunde rätta såna fel i efterhand!

Sebastiána skrev 2009-11-10 15:03:59 följande:
    Du menar väl att 90% av alla kvinnor som sitter i fängelse gör det för att de "låtit någon våldta dem"? Lite otydligt skrivet.
  • Roisin Dubh
    Frulle skrev 2009-11-09 08:38:40 följande:
    Ser att Ario har blivit avstängd?!
    Nej hon är inte avstängd.

• Roisin Dubh
    Ingen har blivit avstängd. Det finns således ingen anledning att vara oförskämd varken mot moderatorerna eller mot utpekade medlemmar.

Låt tråden återgå till topic nu, tack!

Hanna, Familjelivs redaktion
  • Chris24

Ario är inte avstängd, hon tog bort sig själv från BT av egen ren vilja.

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...