• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Aleta

Men varför går du inte bara in med din man så slipper du ont i magen + all negativ symbolik?

Cylt skrev 2009-10-28 11:46:51 följande:
    Vilken bra tråd!!Har funderat mycket kring det, då min mamma är omgift sedan 25 år och jag har haft ont i magen kring överlämnandet. Tänkte strunta i båda "mina pappor" och promenera in med min son istället - han är mitt liv alltid och får nu snällt dela med sig av sin mammatid... Det känns som ett bra alternativ som ingen kommer att ifrågasätta;) OM prästen är välvilligt inställd alltså.Min svägerska blev överlämnad av sin far i somras, så rimligen finns det präster som gör avkall på detta, policy eller ej.
  • Cylt

Har bara inte tänkt det så, på de bröllop jag varit på har bruden antingen blivit överlämnad eller trippat in ensam.
    Får se, vi tyckte det var ett bra alternativ med kidden - men det är inte ens säkert att han vill!

• JT2010

Men vad spelar det förr roll vad symboliken förr var för brudöverlämning eller att det inte är en svensk tradition utan inlånat från USA? Kan inte symboliken förändras genom åren med tanke på att det mesta utvecklas kan väl detta också utvecklas? Bara för att det inte är ursprungligen svenskt betyder det väl inte att det automatiskt är fel? Man kan väl bli inspirerad av alla möjliga länder vilket bara ger mer liv i det hela, det blir mer ens eget för man väljer själv vilka bitar man vill ha med.

Sen är det inte så lätt att säga att aja det är förbjudet då får det va. Uppenbarligen finns det ju fortfarande kyrkor och präster som inte har något emot det och då kan det väl inte vara fel att leta vidare?

• Imma

Hur menar du att symboliken skulle ändras då menar du? Vad skulle den betyda framöver?

Jag anser att så länge 99% av alla överlämningar är far som lämnar över brud kommer vi aldrig att kunna ändra symboliken. Först när hälften av överlämningarna är brudgummen som blir överlämnad och båda föräldrarna är inblandade i överlämnandet kommer man att kunna komma ifrån det patriarkala med symboliken. Sen att jag inte förstår varför man överhuvud taget vill gå in med någon annan än sin blivande make/maka är väl en annan diskussion, kanske.

JT2010 skrev 2009-10-28 12:32:40 följande:
    Men vad spelar det förr roll vad symboliken förr var för brudöverlämning eller att det inte är en svensk tradition utan inlånat från USA? Kan inte symboliken förändras genom åren med tanke på att det mesta utvecklas kan väl detta också utvecklas? Bara för att det inte är ursprungligen svenskt betyder det väl inte att det automatiskt är fel? Man kan väl bli inspirerad av alla möjliga länder vilket bara ger mer liv i det hela, det blir mer ens eget för man väljer själv vilka bitar man vill ha med. Sen är det inte så lätt att säga att aja det är förbjudet då får det va. Uppenbarligen finns det ju fortfarande kyrkor och präster som inte har något emot det och då kan det väl inte vara fel att leta vidare?
  • nikitakatt
    Imma skrev 2009-10-28 12:20:35 följande:
    I Stockholms stift avråder biskopen Caroline Krook församlingarna att godkänna överlämning. På andra arbetsplatser får man inte jobba kvar om man inte följer den policy som finns. Visst är det konstigt att det inte gäller för svenska kyrkan?www.metro.se/se/article/2007/09/20/16/2843-45...
    Jag tycker det är jätte märkligt att det inte samma sak gäller för alla kyrkor men förhoppningsvis blir det väl så i framtiden. Tack och lov är ju utvecklingen på väg åt rätt håll.

Det är väl ett utmärkt tips att inte gifta sig i en kyrka om man inte gillar deras seder eller värderingar. Man kan ju gifta sig precis hur önskar vill men då kanske det inte kan ske i sin drömkyrka. Som många andra redan har skrivit så känns det inte helt okej tycker jag att gå emot vad ett stift/kyrka/församling/präst har beslutat utan vill man viga sig där får man respektera dem.
  • Sebastiána
    JT2010 skrev 2009-10-28 12:32:40 följande:
    Man kan väl bli inspirerad av alla möjliga länder vilket bara ger mer liv i det hela, det blir mer ens eget för man väljer själv vilka bitar man vill ha med. S
    Intressant bara att alla verkar vara inspirerade från ett och samma land - USA. Inte många som lånar traditioner från Turkiet, japan eller Israel.
  • JT2010
    Imma skrev 2009-10-28 12:37:28 följande:
    Hur menar du att symboliken skulle ändras då menar du? Vad skulle den betyda framöver?Jag anser att så länge 99% av alla överlämningar är far som lämnar över brud kommer vi aldrig att kunna ändra symboliken. Först när hälften av överlämningarna är brudgummen som blir överlämnad och båda föräldrarna är inblandade i överlämnandet kommer man att kunna komma ifrån det patriarkala med symboliken. Sen att jag inte förstår varför man överhuvud taget vill gå in med någon annan än sin blivande make/maka är väl en annan diskussion, kanske.
    Saker och ting utvecklas väl och moderniseras? De som är emot brudöverlämningen ser ju den negativa betydelsen medan de som är för det tvärtom? Så det finns ju inte bara en sida på saken. Man kan ju inte påstå att den ena sidan har mer rätt eller fel än den andra? Det är ju faktiskt upp till var och en att välja hur man vill ha det.

Tittar man i USA så går ju faktiskt många brudgummar in med sina föräldrar, sin mamma eller sin bruds mamma. Så där funkar det på ett annat sätt. Vem vet det kanske smittar av så det blir vanligare här i Sverige oxå..
  • nikitakatt

Exakt!

Jag vill inte att en lägre lön för kvinnor än män lever kvar som en fin liten tradition heller för symboliken i det är väl glasklart? =)

Imma skrev 2009-10-28 12:37:28 följande:
    Hur menar du att symboliken skulle ändras då menar du? Vad skulle den betyda framöver?Jag anser att så länge 99% av alla överlämningar är far som lämnar över brud kommer vi aldrig att kunna ändra symboliken. Först när hälften av överlämningarna är brudgummen som blir överlämnad och båda föräldrarna är inblandade i överlämnandet kommer man att kunna komma ifrån det patriarkala med symboliken. Sen att jag inte förstår varför man överhuvud taget vill gå in med någon annan än sin blivande make/maka är väl en annan diskussion, kanske.
  • JT2010
    Sebastiána skrev 2009-10-28 12:40:24 följande:
    Intressant bara att alla verkar vara inspirerade från ett och samma land - USA. Inte många som lånar traditioner från Turkiet, japan eller Israel.
    Men vad gör det om det kommer från USA? Förstår inte varför alla är så antt-USA. Det finns säkert många brudar som lånar från andra länder också bara det att man inte uppmärksammar det på samma sätt. Säger någon att de vill ha orientaliskt inspirerat (och då menar jag inte de som har sitt ursprung i ett orientaliskt land) så är det ingen som klagar på det...
  • JT2010
    nikitakatt skrev 2009-10-28 12:46:03 följande:
    Exakt! Jag vill inte att en lägre lön för kvinnor än män lever kvar som en fin liten tradition heller för symboliken i det är väl glasklart? =)
    Ja symboliken i det är glasklart så självklart ska det inte va så men symboliken med brudöverlämning är ju uppenbarligen inte lika glasklar så man kan väl inte bannlysa det?
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...